Uudistunut Peugeot 308 ensiesittelyssä syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna

Uutta tekniikkaa, vähäpäästöisyyttä ja linjakkaan tyylikästä muotoilua viiden vuoden takuulla

Pienennetty ilmanvastus, e-HDi -mikrohybriditeknologia, keventynyt paino

ja muut tekniset muutokset pudottavat Peugeot 308:n CO2-päästön alimmillaan 98 grammaan kilometrillä.

308 on Peugeotin todellinen volyymituote, se on myynnissä yli 100 maassa ja sitä on valmistettu vuodesta 2007 lähtien lähes 900 000 kpl. Suomessa Peugeot 308 –autoja on myyty näiden vuosien aikana kaikkiaan 4 300 kpl. Suosituin 308-malli maassamme on ollut panoraamakattoinen farmari, 308 SW, jonka osuus on 51,1 % koko 308-malliston myynnistä.

Uudistuneessa 308-mallistossa otetaan käyttöön 508:ssa tutuksi tulleet mallistonimitykset, Access, Active ja Allure.

Merkittävin tekninen muutos uudessa 308:ssa on mikrohybriditeknologian käyttöönotto e-HDi -mallissa, joka on varustettu 1,6 litraisella HDi 112 FAP –dieselmoottorilla ja uusimman sukupolven Stop & Start –käynnistysautomatiikalla. e-HDi:n yhteyteen on saatavilla sekä 6-vaihteinen manuaalivaihteisto että 6-vaihteinen 2Tronic-automatisoitu manuaalivaihteisto eli n.k. robottivaihteisto.

Peugeot 308 –malliston teknisiä uudistuksia

• Keskimäärin 25 kg:n kevennys autoa kohti
  • Uusien, äärimmäisen vähävastuksisten 16" renkaiden käyttöönotto
  • Uusimman sukupolven moottorien (VTi, THP, HDi - Euro 5) hienosäätö
  • Ilmanvastuskerroin 0,28 – ennätys tässä segmentissä

Peugeot 308 -mallisto koostuu kolmesta eri korimallista: 5-ovinen hatchback, SW -farmari ja Coupé Cabriolet

Uudistuneen 308:n ulkomitat ovat ennallaan, mutta muotoilumuutosten ansiosta 308 näyttää entistä linjakkaammalta ja lihaksikkaammalta. Kyljen suojalistaa on kavennettu ja keulan ilmanottoa supistettu. Etusäleikköä koristaa himmeäkromattu lista. Vaakasuorat puskurilistat ovat joko kiiltävän mustat tai kromatut versiosta riippuen.

Etuhelmassa on uudet bumeranginmuotoiset kaksitoimivalot (huomiovalot ja seisontavalot) sirosti sumuvalosyvennysten yläreunaan sijoitettuina. Ne koostuvat LED-lampuista, joiden kirkkautta voidaan muuttaa, joten huomiovalot näkyvät hyvin päivälläkin, mutta seisontavalot eivät ole liian kirkkaat pimeässä.Keulapellin kärki, joka antaa 308:lle sen luonteenomaisen ilmeen, on muotoiltu uudelleen. Sitä koristaa Peugeotin uusi leijona-logo, joka on valmistettu kahdesta eri materiaalista. Korin leveyttä korostaa vaakasuora koristelista takaluukun puolivälissä. Myös ajovalaisimet ovat uutta mallia. Xenon-valoissa on titaaninvärinen pohja, joka tekee 308:n katseen entistäkin syvemmäksi.

Peugeot 308:n sujuvaa menoa ja tanakkaa otetta tienpintaan on haluttu korostaa eräillä muotoilupiirteillä: Etupyöräpesästä lähtevä taite, joka lopuksi kaartuu alas takapuskuriin, antaa sivuprofiilille sulavat linjat, ja etupuskurin jatkeena toimiva vankka helmapalkki vahvistaa mielikuvaa hyvästä tuntumasta tienpintaan. Tätä vielä korostavat kookkaat alumiinivanteet, 16- tai 17-tuumaiset versiosta riippuen.

UUDISTUNUT PEUGEOT 308 VIIDEN VUODEN TAKUULLA

Peugeot on tehnyt viime vuosina runsaasti työtä noustakseen maailman parhaita autoja valmistavien yritysten joukkoon. Työn tulokset alkavat näkyä konkreettisella tasolla. Peugeot 308 oli syksyllä 2010 saksalaistutkimuksessa toiseksi paras luokassaan. Peugeot 3008 puolestaan läpäisi ruotsalaisen Vi Bilägare –lehden kestotestin ensimmäisenä autona kautta aikojen täysin viattomasti. Uuden laatutason ansiosta uudistuneelle Peugeot 308:lle myönnetään nyt viiden vuoden tai 100.000 kilometrinmittainen takuu. Takuu koskee kaikkia Suomessa rekisteröitäviä uusia Peugeot 308 –autoja.Uudistunut 308 on järjestyksessä toinen Peugeot, jolle myönnetään viiden vuoden takuu. Ensimmäinen näistä uuden takuun piiriin kuuluvista Peugeoteista oli vastikään Suomeen rantautunut 508.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303