• Peugeot/

Uusi Peugeot 308, muotoilultaan viimeistelty, ohjaamon suunnittelultaan edistyksellinen, ajotuntumaltaan vertaansa vailla

Uuden 308:n suunnittelijoille annettiin tehtäväksi aikaansaada viimeistelyltään ja laatu-vaikutelmaltaan korkeatasoinen auto edustamaan kokoluokkansa huippua Peugeotin bränditavoitteiden mukaisesti. Lopputuloksena tilava ja nykyaikainen, designiltaan tyylikäs ja vahvan identiteetin omaava auto. Uuden muunneltavan EMP2-pohjalevyn ansiosta uusi Peugeot 308 on mitoiltaan kompakti, painoltaan aiempaa kevyempi (-140 kg) ja ajotuntumaltaan ennen kokematon. CO2-päästöt ovat erittäin alhaiset (jopa alle 85 g/km).  Sisätiloiltaan 308 on puhdaslinjainen ja sen ohjaamo on innovatiivinen (Peugeot i-cockpit).

C-segmentin huippua

Uudessa Peugeot 308:ssa on kaikki ne ominaisuudet, joita C-segmentin autolta vaaditaan. Se on kompakti mitoiltaan (pituus4,25 mja korkeus1,46 m), sisätiloiltaan väljä ja tavaratilaltaan mittava (470 ltavaratilan peitteen alla). Tämän lisäksi uusi 308 tarjoaa omintakeisia ratkaisuja, jolla se houkuttelee asiakkaita kilpailevilta merkeiltä.

Designiltaan puhdaslinjainen

Uusi Peugeot 308 on muotoilultaan puhdaslinjainen ja teknologinen henkien vahvaa laatua,” toteaa Gilles Vidal, Peugeotin design-johtaja.

Tasapainoisten mittasuhteittensa, kompaktin kokonsa ja alhaisen painonsa ansiosta uusi Peugeot 308 luo dynaamisen, urheilullisen mielikuvan. 308 on laadultaan viimeistelty jokaista yksityiskohtaa myöden.       Uusi 308 on edistyksellinen myös ajovalojensa osalta.  Edessä LED-ajovalot valaisevat jalokivirivistön tapaan muodostaen kissamaisen ja teknologisen ilmeen. LED-valot ovat tarjolla vakiovarusteina malliston huippuversioissa.

Takana on Peugeotin tapaan kolmen leijonan kynnen raapaisun muotoiset LED-valot, jotka vahvistavat entisestään auton dynaamista olemusta. Uusi Peugeot 308 on kaikilta osiltaan Peugeotin uuden muotokielen mukainen.

Sisätiloiltaan viimeistelty ja viimeisimmän teknologian mukainen

Kun istut autoon, aistit ympärilläsi viimeistellyn, täysin uudenlaisen ohjaamon tämän kokoluokan autoissa. Peugeotin uusi  i-cockpit tarjoaa ennen kokemattoman ajotuntuman. Kaikki on suunniteltu tarjoamaan intuitiivinen ja tunteisiin vetoava elämys,” toteaa Vincent Davos, uuden 308:n tuotepäällikkö.

Kompaktin kokoinen ohjauspyörä lisää dynaamisuutta ajettavuuteen. Korkealle sijoitettujen mittareiden ansiosta kuljettaja saa kaiken tiedon näkökenttäänsä nostamatta katsettaan tiestä. Suurikokoinen keskikonsoli ja9,7”kokoinen kosketusnäyttö varmistavat intuitiivisen ajotuntuma.

Kojelaudan muotoilussa on ollut keskeisenä tavoitteena helppokäyttöisyys, siksi kosketusnäyttöön on koottu kaikki tarvittava. Kosketusnäytön ansiosta katkaisimien määrää itse kojetaulussa on voitu vähentää tuloksena erittäin selkeä ja moderni ohjaamo

Tehokkuutta ja dynaamisuutta, entistä alhaisempia CO2-päästöjä

Maantiellä ajonautinnosta vastaa uusi EMP2-pohjalevy, jonka ansiosta auton kokonaismassaa on saatu pudotetuksi ja ajotuntumaa sekä ohjattavuutta parannetuksi,” kertoo Laurent Declerk, uuden 308:n projektijohtaja.

Uuden 308:n erinomainen ajotuntuma on pienikokoisen ohjauspyörän, Peugeotin tietotaitoon perustuvan jousituksen ja uuden EMP2-pohjalevyn ansiota. Uusi pohjalevy, jolle on haettu 116 patenttia, on teknologian ehdotonta huippua ja ajodynamiikaltaan korkeatasoinen. Se parantaa myös ajomukavuutta tarjoamalla useita erilaisia ajonhallintajärjestelmiä ja alentamalla kokonaismassaa (140 kgedellisen sukupolven 308:aan verrattuna). Painonkevennyksen ansiosta on myös CO2-päästöjä saatu alennetuksi. Uusi 308 tarjoaa moottorivaihtoehdon, jonka CO2-päästö jää alle 85 g/km.

Tehokkuutta ja dynaamisuutta, entistä alhaisempia CO2-päästöjä

Kunnianhimoinen laatutavoite

Uudessa 308:ssa korostuu Peugeotin viime vuosien laadunparannustavoite. Suunnittelun päätavoitteeksi asetettiin korkea laatu. Laatu oli avainsana niin designereiden kuin insinöörienkin suunnittelutyössä. Jokainen auton osa-alue käsiteltiin tyylillä ja erityisellä huolella. Esim mittaristoa voi verrata laatukelloihin tyyliltään ja viimeistelyltään. Materiaalien valinnat, satiinikromatut tai mustalakatut yksityiskohdat lisäävät osaltaan laatumielikuvaa.

Tuotanto Rankassa

Uuden 308:n tuotanto tullaan keskittämään Peugeotin Sochaux’ssa sijaitsevaan tehtaaseen. Trémeryn ja Douvrinin moottoritehtaat Ranskassa tulevat vastaamaan voimanlähteiden tuotannosta.

Uuden Peugeot 308:n ensiesittely tapahtuu Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä 10.9.2013. Markkinoille uutuustuote tulee syksyn 2013 aikana eri puolilla Eurooppaa.

Suomeen uuden 308:n odotetaan rantautuvan loppuvuodesta 2013.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303, ríitta.luomala@peugeot.fi