Vuoden Autolle ennätysalhainen kulutus; 2,85 l / 100 km

Vuoden Auto Peugeot 308 ja uusi bensiinikäyttöinen, 3-sylinterinen PureTech-turbomoottori osoittautuivat lyömättömäksi yhdistelmäksi todellisessa kulutustestissä. Vakiovarusteinen auto kiersi radalla 1810 kilometriä ja käytti 51,4 litraa polttoainetta, joka on uusi ennätys sarjatuotannossa olevien bensiiniautojen luokassa. Keskikulutus oli näin ainoastaan 2,85 litraa sadalla kilometrillä.

Testi suoritettiin Espanjan Almerian radalla, jossa sitä valvoi ranskalainen testiluokituslaitos UTAC (Union Technique de l´Automobile, du motocycle et du Cycle). Testiautona käytettiin vakiovarusteista Peugeot 308 –hatchbackia, joka oli varustettu uudelle 3-sylinterisellä, 130 hevosvoimaa kehittävällä PureTech –bensaturbomoottorilla ja kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla. Auto kiersi Almerian rataa kaikkiaan yli 32 tunnin ajan niin, että kuljettajaa vaihdettiin säännöllisin väliajoin. Päämääränä oli selvittää, kuinka pitkään ajoon auton normaali 51,4 litran vetoinen polttoainetankki riittää.

Peugeot 308 1.2 e-THP 130 –version saavuttama 2,85 litran keskikulutus on uusi ennätys sarjatuotannossa olevien bensiinimoottoristen autojen luokassa. Kompakti, kevyt ja voimaa uhkuva turbomoottori edustaa alan viimeisintä teknologiaa ja suorituskykyä. Moottorissa hyödynnetään 200 barin suihkutuspainetta, suorasuihkutusta ja uusimman sukupolven turboahdinta (240 000 rpm). Kun voimanlähde yhdistetään 140 kiloa edeltäjästään keventyneeseen Peugeot 308:aan, tuloksena on kulutus- ja päästötaso, johon yksikään toinen tämän kokoluokan sarjatuotantoauto ei yllä. Moottori tulee tarjolle 308-mallistoon Suomessa kesän aikana.

Peugeotin PureTech- moottoriperheeseen kuuluva kolmisylinterinen 1,2 e-THP-moottori tulee olemaan saatavana 110- ja 130-hevosvoimaisina tehoversioina. Moottori täyttää Euro 6.1-päästöstandardit, jotka tulevat voimaan tämän vuoden syyskuussa. 130-hevosvoimaisen moottorin norminmukainen CO2-päästötaso jää Peugeot 308:ssa 107 grammaan kilometrillä, mikä vastaa 4,6 litran keskikulutusta. Moottorit valmistetaan Francaise de Mécaniquen tehtaalla Ranskan Douvrinissa. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 320 000 moottoria vuodessa.

Maan Auto Oy  / Peugeot- viestintä