Mitä ihomme kertoo meistä?

Alaston totuus psoriasiksesta

• Psoriasiksesta kertova valokuvanäyttely saapuu Helsinkiin.

• Valokuvat ovat esillä Lasipalatsin ja vanhan linja-autoaseman välisellä aukiolla 18. heinäkuuta ja 15. elokuuta välisen ajan.

Psoriasikseen liittyy edelleen runsaasti ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Joukko psoriaatikkoja suostui valokuvamalleiksi kertoakseen maailmalle, miten sairaus vaikuttaa heidän elämäänsä sekä lisätäkseen ihmisten tietoisuutta psoriaasiin liittyvistä fyysisistä ja psyykkisistä haasteista.

”Kuvat ovat poikkeuksellisia siksi, että malleina oli ihmisiä, jotka ovat tottuneet piiloutumaan vaatteiden alle”, sanoo kuvat ottanut saksalainen valokuvaaja Ralf Tooten.

”Minulla todettiin psoriasis 7-vuotiaana ja siitä lähtien sairaus ohjasi elämääni – työtäni, ihmissuhteitani, harrastuksiani; jopa sitä, missä kävin lomamatkoilla. Haluan kertoa maailmalle, että psoriasis ei ole pelkkä ihosairaus ja että on olemassa hoitomuotoja, jotka mahdollistavat hyvän elämän sairaudesta huolimatta”, sanoo Astrid Sibbes, hollantilainen potilasjärjestöaktivisti, yksi valokuvanäyttelyn malleista.

”Psoriasista ei voida pysyvästi parantaa, mutta hoitovaihtoehtoja on runsaasti valohoidoista ja ulkoisesti käytettävistä voiteista sisäisesti käytettäviin lääkkeisiin ja biologisiin valmisteisiin, joita käytetään vakavampien tautimuotojen hoidossa. Psoriaatikon on tärkeätä keskustella lääkärin kanssa varmistuakseen siitä, että hän saa juuri itselleen parhaiten sopivaa hoitoa", sanoo HYKS:n Ihotautien ja allergologian klinikan ylilääkäri, professori Annamari Ranki.

Psoriaasi ulottuu pintaa syvemmälle

Psoriasis eli psoriaasi on krooninen ihosairaus, jolle on tyypillistä punaiset, hilseilevät ihottumaläiskät. Noin 10-30 prosentilla psoriaasipotilaista on myös tulehduksellinen niveltauti. Suomessa arvioidaan olevan noin 150 000 psoriaatikkoa 1.

Aiemmin psoriaasia pidettiin pelkästään ihosairautena. Nykyään tiedetään, että psoriaasi on immunologinen tulehdustauti ja että esimerkiksi vaikeaa psoriaasia sairastavilla on sepelvaltimotaudin riskitekijöitä muuta väestöä useammin. Psoriaasi ei tartu.

Monet psoriaatikot kokevat ulkonäkönsä vuoksi syrjintää, mikä voi johtaa eristäytymiseen, masentumiseen ja elämänlaadun alentumiseen. Monet joutuvat myös käymään läpi eri hoitovaihtoehtoja ennen itselle sopivimman hoidon löytymistä.

Näyttelyn on mahdollistanut Pfizer.

1. Iho- ja nivelpsoriaasin diagnostiikka ja hoito Duodecim 2008;124(3):324–46.

Lisätietoa:

Taija Sievänen, viestintäpäällikkö, Pfizer, puhelin 050 367 58 63, taija.sievanen@pfizer.com

www.psoriasisliitto.fi (Psoriasisliiton internet-sivusto)

www.psorinhoito.info (Pfizerin ylläpitämä psoriasisaiheinen sivusto)