Pfizer ja Pharmacia yhdistyvät tänään

TIEDOTE Julkaisuvapaa heti PFIZER JA PHARMACIA YHDISTÄVÄT TÄNÄÄN TOIMINTONSA MAAILMAN SUURIMMAKSI TUTKIVAKSI LÄÄKEYRITYKSEKSI Uudet alkuperäislääkkeet, tuottavampi tutkimus- ja tuotekehitystoiminta sekä maailmanlaajuinen markkinajohtajuus vahvan kasvun vetureina Pfizer painottaa viranomaisten ja terveydenhuollon eri toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä uusien lääkkeiden saamiseksi nopeammin ja useampien potilaiden käyttöön Yhdistyneen yrityksen lääkevalmisteista odotetaan kirjoitettavan vuosittain yli miljardi lääkemääräystä; tutkimus- ja tuotekehitysinvestoinnit tekevät Pfizerista lääkealan edelläkävijän; Pfizer lahjoittaa rahana tai lääkkeinä päivittäin yli 2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria potilaiden hyväksi NEW YORK, 16.4.2003 - Pfizer Inc. ja Pharmacia Corporation yhdistävät tänään toimintonsa. Yhdistyminen vahvistaa Pfizerin asemaa maailman johtavana lääkeyrityksenä, laajentaa yrityksen tuotevalikoimaa ja kasvattaa sen tutkimus- ja tuotekehitys-kapasiteettia. Lääkevalmisteiden lisäksi Pharmacia täydentää Pfizerin johtavaa itsehoidon merkkituotevalikoimaa ja uuden yrityksen eläinlääkintätuotteet ottavat johtavan aseman maailmassa. Kaupankäynti uuden yrityksen osakkeilla alkaa tänään New Yorkin pörssissä (NYSE:PFE). Markkina-arvolla mitattuna Pfizer on nyt maailman kolmanneksi suurin yritys. Suomessa Pfizerin ja Pharmacian toiminnot yhdistyvät ensi viikolla, jolloin asiasta tiedotetaan erikseen. Ohessa Pfizer Inc.:n yksityiskohtaisempi kansainvälinen tiedote. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Harriet Eckstein, Pfizer Oy 09-4300 4322 Vt. viestintäjohtaja Hannu Juvonen, Pfizer Oy 040-767 4617 TIEDOTE Julkaisuvapaa heti PFIZER JA PHARMACIA YHDISTÄVÄT TÄNÄÄN TOIMINTONSA MAAILMAN SUURIMMAKSI TUTKIVAKSI LÄÄKEYRITYKSEKSI Uudet alkuperäislääkkeet, tuottavampi tutkimus- ja tuotekehitystoiminta sekä maailmanlaajuinen markkinajohtajuus vahvan kasvun vetureina Pfizer painottaa viranomaisten ja terveydenhuollon eri toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä uusien lääkkeiden saamiseksi nopeammin ja useampien potilaiden käyttöön Yhdistyneen yrityksen lääkevalmisteista odotetaan kirjoitettavan vuosittain yli miljardi lääkemääräystä; tutkimus- ja tuotekehitysinvestoinnit tekevät Pfizerista lääkealan edelläkävijän; Pfizer lahjoittaa rahana tai lääkkeinä päivittäin yli 2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria potilaiden hyväksi NEW YORK, 16.4.2003 - Pfizer Inc. ja Pharmacia Corporation yhdistävät tänään toimintonsa. Näin yhdistyy kaksi maailman nopeimmin kasvavista ja innovatiivisimmista yrityksistä. Uusi Pfizer tulee olemaan maailman johtava tutkiva lääkeyritys. Yhdistyminen vahvistaa Pfizerin asemaa maailman johtavana lääkeyrityksenä, laajentaa yrityksen tuotevalikoimaa ja kasvattaa sen tutkimus- ja tuotekehityskapasiteettia. Lääkevalmisteiden lisäksi Pharmacia täydentää Pfizerin johtavaa itsehoidon merkkituotevalikoimaa ja uuden yrityksen eläinlääkintätuotteet ottavat johtavan aseman maailmassa. "Kun tänään jatkamme yhdistyneenä yrityksenä, tuomme potilaiden käyttöön yhä enemmän lääkevalmisteita auttamaan useampia potilaita kuin mikään muu lääkeyritys aiemmin", sanoi Pfizerin pääjohtaja Hank McKinnell. "Arviomme mukaan joka päivä lähes 40 miljoonaa ihmistä ympäri maailman saa hoitoa Pfizerin lääkkeillä. Uusi yhtiömme on maailman johtava lääkkeiden ja terveydenhuollon ratkaisujen tutkija, kehittäjä, valmistaja ja toimittaja. Toimintamme edistää kansanterveyttä kaikkialla maailmassa ja tarkoituksenamme on löytää uusia ratkaisuja sairauksien hoitoon". Kaupankäynti uuden yrityksen osakkeilla alkaa tänään New Yorkin pörssissä (NYSE:PFE). Markkina-arvolla mitattuna Pfizer on nyt maailman kolmanneksi suurin yritys. Yhdistetyssä tuotevalikoimassa on 14 johtavaa lääkevalmistetta; myyntihenkilöstö on merkittävä kilpailuetu kasvun ylläpitämisessä Pfizerin kehittämien lääkkeiden valikoima uudistaa monien erilaisten sairauksien hoitoa. Näistä esimerkkeinä voidaan mainita syöpä, epilepsia, masennus, verenpainetauti ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöt. Valikoimaan kuuluu 14 johtavaa lääkevalmistetta. "Pharmacian kanssa yhdistämme kaksi nuorta ja toisiaan täydentävää tuotevalikoimaa, jotka antavat meille ennennäkemättömiä hoitomahdollisuuksia. Lisääntyvien tieteellisten sekä myynti- ja markkinointiresurssiemme avulla voimme hyödyntää tuotevalikoimaamme sidosryhmiemme, erityisesti terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja potilaiden hyväksi", sanoi Karen Katen, PGP:n Presidentti (President of Pfizer Global Pharmaceuticals). "Pfizerin myyntiverkoston kattavuus ja henkilöstön ammattitaito ovat selvä kilpailuetu kasvun ylläpitämisessä. Myyntihenkilöstömme tulee vahvistamaan Pharmacian ennestään vahvaa asemaa syöpäsairauksissa, endokrinologiassa ja silmätaudeissa. Ensiarvoisen tärkeää on myös koksibituotevalikoimamme (Bextra, Celebra ja Dynastat) kasvattaminen." Katenin mukaan maailmanlaajuinen terveydenhuollon kehittämisen tarve ei ole koskaan ollut suurempi kuin nyt. Esimerkiksi sydänsairauksiin ja aivohalvauksiin kuolee vuosittain yli 12 miljoonaa ihmistä; arviolta 375 miljoonaa ihmistä kärsii eri syistä aiheutuvasta nivelrikosta ja silmänpainetautia sairastaa noin 66 miljoonaa ihmistä eri puolilla maailmaa. "Kolesterolilääkkeemme Lipitor on hyvä esimerkki edessä olevista haasteista: 28 miljoonaa potilasta hyötyy tällä hetkellä Lipitor- hoidosta. Maailmassa on kuitenkin edelleen arviolta 150 miljoonaa ihmistä, jotka tarvitsisivat hoidon saadakseen kolesteroliarvonsa hallintaan. Velvollisuutemme on saattaa tieto lääkkeistä ja hoitomahdollisuuksista kaikille niitä tarvitseville. Kyse on potilaiden tarpeiden huomioon ottamisesta. Potilaat haluavat ja tarvitsevat lääketieteellistä tietoa, palveluita ja lääkkeitä, jotka auttavat heitä elämään pidempään ja terveempinä. Juuri tällaista arvoa me voimme tuottaa", sanoi Katen. Vaikka Pfizerilla on 10 tuotetta, joiden liikevaihto ylittää miljardi US dollaria vuodessa, on yritys sitoutunut myös tuottamaan sellaisia potilaiden hengen pelastavia lääkevalmisteita, jotka auttavat pieniä ja alihoidettuja potilasryhmiä. Yksi esimerkki on uusi, harvinaisiin, mutta erittäin vakaviin invasiivisiin sieni-infektioihin tarkoitettu lääke Vfend. Pfizer tekee myös yhteistyötä Serono Inc.:n kanssa MS-tautiin tarkoitetun Rebif-lääkevalmisteen osalta. Rebif on Seronon kehittämä lääke. Maailmanlaajuinen johtoasema lääkevalmisteissa, itsehoito- ja eläinlääkintätuotteissa vahvistuu Pfizer tulee olemaan lääkevalmisteiden markkinajohtaja Yhdysvalloissa, Kanadassa, Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa, Lähi-Idässä ja Japanissa, eli kaikilla tärkeimmillä markkina-alueilla. "Olemme valmistautuneet laajentamaan johtoasemaamme kaikilla markkinoilla. Jatkamme johtavan myyntihenkilöstömme kouluttamista ja kehittämistä. Tämä mahdollistaa uusien tuotteiden tuomisen tärkeille markkina-alueille, kuten Japaniin, jossa kolmelle merkittävälle Pharmacian tuotteelle (Detrusitol, Celebra ja Inspra) on haettu myyntilupaa. Olemme kehittämässä uusia yhteistyömuotoja viranomaisten, päättäjien ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa Euroopassa tuodaksemme esille ikääntyvän väestön terveyden ylläpitämisen tärkeyden. Tutkimme jatkuvasti hedelmällisiä yhteistyömahdollisuuksia tulevaisuuteen suuntautuvien terveydenhuollon toimijoiden kanssa kaikkialla maailmassa", Katen sanoi. Pfizer Consumer Health (Pfizerin itsehoitotuoteyksikkö) tulee olemaan yksi maailman suurimmista alan yrityksistä. Tuotevalikoima kattaa suuhygienian, tupakkariippuvuuden, ylähengitystieoireet (mukaan lukien allergiat) ja nenän limakalvojen hoidon sekä hiustenlähdön, ruoansulatusvaivat, silmien hoidon ja ihonhoitoon/ensiapuun tarkoitetut valmisteet. Tunnettujen tuotemerkkien joukossa maailmalla ovat mm. Listerine, Nicorette, Benadryl, Sudafed ja Rogaine. Pfizerin eläinlääkeyksikkö (Pfizer Animal Health, PAH) on maailman johtava tuotanto- ja kotieläinten sairauksien estämiseen ja hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden kehittäjä ja markkinoija. Pfizer Animal Healthin Stronghold on ensimmäinen ja ainoa monitehoinen paikallishoitovalmiste, joka torjuu kissoilta ja koirilta sekä sisä- että ulkoloisia helpolla, kerran kuukaudessa tapahtuvalla annostuksella. Pharmacian Excenel/Naxcel-valmisteella hoidetaan tuotanto- ja kotieläinten hengitystiesairauksia ja tulehduksia. Pfizerin tutkimus- ja tuotekehitystyö tulee hyödyntämään uutta teknologiaa ja keskittymään tuottavuuteen Pfizerin kansainvälinen tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö (Pfizer´s Global Research and Development, PGRD) on maailmaan suurin yksityinen biolääketieteellinen tutkimusorganisaatio. PGRD:llä on meneillään yli 200 kehitysprojektia, joissa mm. tutkitaan yli 100:a uutta lääkeainemolekyyliä sekä yli 100:a uutta indikaatiota tai annostelumuotoa jo markkinoilla oleville lääkkeille. Pfizerin tavoitteena on hakea myyntilupaa 20 uudelle lääkkeelle viisivuotiskaudella 2001-2006. Parhaillaan Pfizer kehittää uusia lääkehoitoja ateroskleroosiin, diabetekseen, osteoporoosiin, rintasyöpään, neuropaattiseen kipuun, epilepsiaan, ahdistuneisuushäiriöihin, Parkinsonin tautiin ja nikotiiniriippuvuuteen monien muiden hoitoa vailla olevien sairauksien ohella. Pfizerilla tulee myös olemaan yli 400 lääkeainemolekyylin kehitysprojektia ja yritys on kokoamassa lääketeollisuuden laajinta omaa kemiallisten yhdisteiden kokoelmaansa. Pfizerin kansainvälinen lääkeainekehitysorganisaatio on valmiina tukemaan tulevaisuuden kasvua pitkälle ensi vuosikymmenelle. "Teollisuudenalamme on siirtymässä merkittävän muutoksen ja mahdollisuuksien aikakauteen. Nyt ihmisen genomin selvittäminen yhdessä uuden teknologian kanssa lupaa paljon uusien lääkkeiden kehittelylle", sanoi Peter B Corr, Pfizer Inc.:n tiede- ja teknologiajohtaja (senior vice president of science and technology). "Yhdistyminen Pharmacian kanssa parantaa mahdollisuuksiamme kehittää tieteellisistä edistysaskelista elinikää pidentäviä ja elämänlaatua parantavia lääkkeitä potilaille kaikkialla maailmassa. Vain murto-osasta lääkeaineita tulee lopulta lääkkeitä ja meidän tehtävämme on parantaa lääkekehityksen tuottoprosenttia olennaisesti. Tähän pääsemme hyödyntämällä oikeanlaista uutta teknologiaa niin lääkeainemolekyylien kehittämisessä kuin varhaisissa kliinisissä tutkimusvaiheissa ja kohdentamalla resurssit oikein". Dr. Corrin mukaan Pfizer käyttää uudenlaisia menetelmiä varhaisissa kehitysvaiheissa olevien lääkeaineiden arvioimiseen. Näihin menetelmiin kuuluvat biologisten merkkiaineiden ja kuvantamismenetelmien hyödyntäminen. Näin voidaan jo ennen laajoihin ja kalliisiin potilailla tehtäviin tutkimuksiin siirtymistä nopeammin todeta, saadaanko tutkittavana olevalla lääkkeellä aikaan haluttu vaikutus. Vakavaraisuus, merkittävät kustannussäästöt, joustavampi operatiivinen toimintavalmius "Pharmacian nopea sulauttaminen takaa yhdistyvien yritysten kasvusynergioiden hyödyntämisen, resurssien keskittämisen ydintoimintoihin ja pitkän tähtäimen tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien jatkamisen tasolla, jonka avulla voimme säilyttää johtoasemamme pitkälle tulevaisuuteen", talousjohtaja David Shedlarz sanoi. Pfizer odottaa saavuttavansa fuusiossa vähintään 2,5 miljardin dollarin kustannussäästöt vuoteen 2005 mennessä. Tämän lisäksi kolmen ydinliiketoimintamme ulkopuolella olevan yksikön, Tetran, Adamsin ja Schickin, hiljattainen myynti toi yhtiölle yhteensä 5,4 miljardia dollaria. "Tärkeää on, että uusi yritys tulee olemaan olennaisesti vähemmän riippuvainen yksittäisistä tuotteista, tuoteryhmistä tai markkina- alueista ja tämä parantaa toimintamme joustavuutta merkittävästi. Taloutemme tulee olemaan jatkossakin vahva: vahvan positiivisen kassavirran ja hyvin hoidetun taseen ansiosta Pfizer on saanut AAA- luokituksen sekä Standard & Poor:ilta että Moody:lta. Ainoastaan seitsemällä yrityksellä maailmassa on vastaavat luokitukset; Pfizerilla näin on ollut jo 17 vuoden ajan". Talousjohtaja David Shedlarzin mukaan Pfizerilla on johtoaseman kasvattamiseen ja ylläpitämiseen tarvittava henkilöstö, tuotteet, tuotekehitys, koko ja taloudellinen joustavuus. Heinäkuussa 2002 julkistetusta fuusiosta lähtien sadat kollegat Pfizerilla ja Pharmacialla ympäri maailman ovat tehneet intensiivisesti töitä uuden ainutlaatuisen organisaation aikaansaamiseksi. "Kahden kansainvälisen ja hienon historian omaavan yrityksen yhdistäminen ei tule olemaan helppoa eikä kivutonta. Yritysten yhdistäminen tulee vaikuttamaan molempien organisaatioiden työntekijöihin ja toimipisteisiin. Koko integraation ajan olemme sitoutuneet nopeaan, selkeään ja avoimeen tiedottamiseen niin työntekijöille kuin osakkeenomistajille. Pitkällä tähtäimellä meidän kasvumahdollisuutemme tulevat olemaan yhä paremmat, mikä tulee hyödyttämään kaikkia sidosryhmiämme", Shedlarz sanoi. Lääkehoitojen saatavuuden parantaminen Maailmanlaajuinen haaste yleisen terveydentilan parantamisessa on lääkkeiden saatavuuden parantaminen etenkin pienituloisille potilaille ja kehitysmaissa hoitoa tarvitseville. "Pfizer aikoo vastata näihin haasteisiin yhtä sitoutuneesti ja tavoitteellisesti kuin uusien lääkkeiden kehittämiseen ja tutkimiseen", McKinnell sanoi. "Ainoa keino menestyä alaa uudistavien ratkaisujen etsimisessä on yhteistyö viranomaisten, järjestöjen ja muiden yritysten kanssa. Tämän vuoksi kannatamme mm. Yhdysvalloissa Medicare-järjestelmään liittyviä lääkekorvauksia. Siksi myös työskentelemme yhdessä Floridan osavaltion kanssa, jotta voisimme osoittaa, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien potilaiden terveydenhuollon kokonaisvaltaisella hallinnolla parannetaan hoitotuloksia ja saavutetaan säästöjä terveydenhuollon kokonaiskustannuksissa." Vuonna 2002 Pfizerin potilasohjelmiin osallistui Yhdysvalloissa 1,5 miljoonaa potilasta ja samana vuonna Pfizer lahjoitti yli 520 miljoonan dollarin arvosta lääkkeitä pienituloisille ja sairausvakuutusta vailla oleville potilaille ympäri maailmaa. Yhteensä Pfizer ja Pfizer Foundation lahjoittavat vuoden jokaisena arkipäivänä 2 miljoonaa US dollaria rahana tai lääkkeinä apua tarvitsevien ihmisten auttamiseen lääkkeiden, terveydenhuollon tai yhteiskunnan palvelujen saamiseksi. Pfizerin potilasohjelmat tulevat kattamaan myös Pharmacian markkinoimat lääkkeet. Toistaiseksi Pfizer jatkaa Pharmacian potilasohjelmia sellaisinaan. (Potilasohjelmista annetaan lisätietoa erillisellä tiedotteella niissä maissa, joita ne koskevat.) "Kiitän kaikkia Pfizerilaisia ja Pharmacialaisia yhteistyöstä, ammattimaisuudesta ja lujasta työnteosta kuluneiden 10 kuukauden aikana", Hank McKinnell sanoi lopuksi. "Integraatiosuunnittelu on sujunut hyvin ja olemme koko ajan johdonmukaisesti keskittyneet liiketoiminnan tuloksellisuuteen. Tänään olemme valmiita aloittamaan työskentelyn yhdistyneenä yrityksenä. Olen varma, että yhdistymisen myötä otamme suuren askelen tavoitteessamme saada aikaan enemmän hyvinvointia useammille ihmisille kuin mikään muu yritys maailmassa." # # # # # ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00410/wkr0002.pdf