ERITYISKORVATTAVUUS XALCOM (R) -SILMÄTIPOILLE Potilaiden hoitomyöntyvyys paranee

ERITYISKORVATTAVUUS XALCOM-SILMÄTIPOILLE Potilaiden hoitomyöntyvyys paranee Glaukooman hoitoon tarkoitetut kerran päivässä annosteltavat silmätipat ovat saaneet Suomessa erityiskorvattavuuden. Nämä tipat on tarkoitettu silmänpaineen alentamiseen potilailla, joilla on avokulmaglaukooma ja tavallista suurempi silmänpaine. Lääkkeessä on vaikuttavina aineina kaksi silmänpainetta tehokkaasti alentavaa lääkeainetta: latanoprosti ja timololi. Aikaisemmin potilaat ovat joutuneet käyttämään näitä vaikuttavia aineita kahden eri lääkkeen muodossa, nyt he selviävät päivittäisestä lääkityksestään yhdellä lääkkeellä. Huono hoitomyöntyvyys on glaukooman hoidossa yleisesti tunnustettu ongelma. Yleisimpänä syynä hoidon tehottomuuteen pidetään sitä, että potilas ei käytä lääkettä annettujen ohjeiden mukaisesti. Kerran päivässä ja ainoastaan yhden tippapullon avulla annosteltavalla lääkeaineella saavutetaan parempi hoitomyöntyvyys kuin annosteltaessa lääkeainetta useamman kerran päivässä ja/tai useammasta pullosta erikseen. Koska silmätippojen annostelu on osalle potilaista huomattavan hankalaa, voidaan hoidon yksinkertaistamisella ja hoitomyöntyvyyden paranemisella vaikuttaa suoraan hoitotuloksiin. Samalla säästetään hoitokustannuksissa ja saadaan kustannussäästöjä. Suomessa glaukoomaa eli kansanomaisemmin viherkaihia sairastaa runsaat 60 000 henkilöä. Glaukooma voi olla kaikenikäisillä, mutta yleisin se on yli 55-vuotiailla. Glaukoomapotilas voi tarvita jopa useita erityyppisiä lääkkeitä kohonneen silmänpaineensa hoitamiseksi. Hoitamaton glaukooma johtaa usein ajan myötä sokeutumiseen. Lisätietoja: Terveystalous- ja lääketurvallisuuspäällikkö Mika Kettula, Pharmacia Oy puh. (09) 852 071, suora numero (09) 8520 7253 Markkinointipäällikkö Rauno Arponen, Pharmacia Oy Puh. (09) 852 071, suora numero (09) 8520 7240 www.pharmacia.fi www.pharmacia.com Pharmacia Corporation (NYSE:PHA) on kansainvälinen lääkeyritys, jonka pääkonttori sijaitsee Yhdysvalloissa, New Jerseyn osavaltiossa. Pharmacian palveluksessa on eri puolilla maailmaa 59 000 ihmistä, joista Suomessa työskentelee 110. Vuosittain uusien lääkkeiden tutkimus- ja kehitystyöhön käytetään yli kaksi miljardia dollaria. Keskeisimpiä tutkimus- ja terapia-alueita ovat syöpäsairaudet, tulehduskivut, keskushermoston sairaudet, silmäsairaudet, infektiosairaudet ja tupakoinnin lopettaminen. Vuonna 2001 Pharmacia oli sekä Suomessa että maailmalla kymmenen suurimman lääkeyrityksen joukossa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00300/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00300/wkr0003.pdf