Philipsillä yli 100 000 patenttia

Lehdistötiedote Julkaisuvapaa 16.12.2003 klo 8.00 Hehkulampusta ääniohjaukseen Philipsillä yli 100 000 patenttia Philips ylitti tänä syksynä 100 000 voimassa olevan patentin "unelmarajan". Tämä osoittaa Philipsin kuuluvan maailman johtaviin innovaatio- ja tutkimusyrityksiin. Philips kykenee myös jatkuvasti soveltamaan tietoa uusien tuotteiden luomiseen markkinoille. Tärkeitä ja tunnettuja Philips-patentteja ovat mm. röntgenkamera, katuvalaistuksessa käytettävät natriumlamput, VCR (video), CD, DVD, JPEG, MPEG (digital video), Xenon (autojen lisävalot), UHP (projektorilamput), GSM-puhelimien puhekoodaus ja mm. tietokoneiden ääniohjaus. Ensimmäinen patentti, hehkulampun parannus, rekisteröitiin Saksassa vuonna 1905. Patentin kehitti Gerard Philips, yksi yrityksen perustajista. Philips on kolminkertaistanut haettujen patenttien lukumäärän 1 000:sta 3 000:een viimeisten viiden vuoden aikana. Se on myös kahtena edellisvuotena rekisteröinyt eniten patentteja maailmassa Word Intellectual Property Organisationissa (www.wipo.org). Philips hyödyntää aktiivista aineettomiin pääomiin liittyvää strategiaa, joka sisältää patentit, design-suunnittelun, tavaramerkit ja domain-nimet. Näiden kautta saadut tuotot investoidaan lähes sellaisenaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen. - Noin viiden seuraavan vuoden aikana Philipsin patenttilista tulee laajenemaan erityisesti muun muassa arkiympäristöömme integroitavan kommunikaatioteknologian eli ambient intelligencen, henkilökohtaisen terveyden, molekyylisen kuvankäsittelyn sekä diagnostiikan alueilla, Åke Strömberg, Philipsin Pohjoismaiden ja Baltian toimitusjohtaja, sanoo. Philips valitsee vuosittain yli 8 000 ehdotetusta ideasta 3 000 keksintöä, joille haetaan patenttia. Useimmat näistä keksinnöistä jakautuvat useampaan patenttiin, koska hakemukset täytetään eri asteisissa tuomioistuimissa. Philipsin 100 000 patenttia perustuvat noin 20 000 keksintöön. Osa patenteista jaetaan muiden yritysten kanssa. Patenttien lisäksi Philips omistaa 22 000 tavaramerkkiä, 11 000 tuoteoikeutta ja 2 000 domain- nimeä. Niistä vastaa noin 300 henkeä 23:ssa konttorissa eri puolilla maailmaa. Immateriaalisten käyttöoikeuksien kautta syntyy nykyään tuloja usealla tavalla. Sen lisäksi, että niitä käytetään Philipsin omissa tuotteissa, ne voidaan myydä edelleen, myöntää lisenssioikeus toiselle yritykselle tai jakaa se muiden yritysten kanssa. Esimerkiksi monien toimittajien TV-laitteissa, tietokoneissa ja kännyköissä käytetään Philipsin kuvaruututeknologiaa. Lisätietoja: Caroline Kamerbeek, Philips Intellectual Property and Standards, +31 40 27 44232 Åke Strömberg, toimitusjohtaja Philips Pohjoismaat ja Baltia, +46 8 598 520 01, +46 708 32 25 44 Hollantilainen Royal Philips Electronics on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista elektroniikkayhtiöistä. Sen liikevaihto vuonna 2002 oli noin 31,8 miljardia euroa. Philips on maailman johtava väritelevisioiden, valaistuksen, partakoneiden (Philishave), lääketieteellisten diagnostisten kuvantamis- ja potilasvalvontajärjestelmien sekä one-chip -televisiokomponenttien valmistaja. Philipsin palveluksessa on 166 500 työntekijää yli 60 maassa, ja se toimii seuraavilla toimialoilla: valaistus, kulutuselektroniikka, kodin- ja henkilökohtaisen hoidon laitteet, komponentit, puolijohteet ja terveydenhuollon järjestelmät. Yhtiön osakkeet noteerataan mm. New Yorkin, Lontoon, Frankfurtin ja Amsterdamin pörsseissä. Lisätietoja: www.philips.com/newscenter ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031215BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031215BIT00650/wkr0002.pdf