• PHILIPS/

Tavoitteena hyvä uni: Philips osallistuu vaarallisen unihäiriön seulontatutkimukseen

Philips on mukana obstruktiivisen uniapnean tutkimuksessa, jossa miljoona ihmistä seulotaan muun muassa diabetekselle ja sydäntaudeille altistavan unihäiriön varalta.

Nordic – Oletko kuorsaaja? Muista, että kuorsaus on yksi uniapnean yleisimmistä oireista. Hoitamaton uniapnea on riskitekijä monille vakaville kroonisille sairauksille kuten diabetekselle ja sydäntaudeille.

Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) julkisti tänään, että se järjestää maailmanlaajuisen viisi vuotta kestävän obstruktiivisen uniapneaoireyhtymän (OSA) seulontatutkimuksen, johon osallistuu miljoona ihmistä. Philips haluaa auttaa uniapneasta kärsiviä henkilöitä tunnistamaan sen oireet ja hakeutumaan asianmukaiseen hoitoon.

Philips on sitoutunut parantamaan terveydenhuollon tavoitettavuutta ja pelastamaan ihmishenkiä. Uuden ohjelman puitteissa toteutetaan seulontatutkimuksia Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Ohjelmassa hyödynnetään verkkopohjaista testiä uniapneariskin kartoittamiseksi. Testin voi tehdä kansainvälisen unipäivän sivustossa. Henkilöitä, joilla on oireita tai jotka epäilevät kuuluvansa riskiryhmään, kannustetaan tekemään testi verkossa. Testin tehnyt henkilö saa tietää, kuinka suuri hänen OSA-riskinsä on, ja häntä rohkaistaan ottamaan yhteyttä paikalliseen terveydenhuoltoon mahdollisen uniapnean selvittämiseksi.

”Obstruktiivinen uniapnea uhkaa häiriöstä kärsivien henkilöiden terveyttä ja asettaa heidät alttiiksi mahdollisesti hengenvaarallisille sairauksille,” Philips Home Healthcare Solutionsin toimitusjohtaja Brent Shafer kertoo. ”Tavoitteenamme on auttaa OSA:sta kärsiviä ihmisiä tunnistamaan sairauden oireet ja huolehtimaan omasta terveydestään innovatiivisten ratkaisujemme avulla.”

Obstruktiivinen uniapnea on yksi yleisimmistä unihäiriöistä. Siitä kärsii noin 5–6 prosenttia aikuisväestöstä.[1] Oireet johtuvat hengitysteiden ahtautumisesta tai sulkeutumisesta kokonaan, mikä vaikeuttaa hengittämistä nukkuessa.

Uni on yksi terveyden kolmesta kulmakivestä ravinnon ja liikunnan ohella. Philipsin tutkimusten mukaan yli kahta kolmasosaa uniapneasta kärsivistä henkilöistä ei diagnosoida.

Yleisin obstruktiivisen uniapnean syy on painonnousu. Muita uniapnean merkkejä ja oireita ovat:[2]

• Toistuva kovaääninen kuorsaus
  • Hengityskatkokset tai hengen haukkominen
  • Liikalihavuus
  • Toistuva nukahtelu esimerkiksi lukemisen, television katselun tai ajamisen aikana
  • Korkea verenpaine

[1] Young T et al. (2002). Epidemiology of obstructive sleep apnea: a population health perspective. Am J Respir Crit Care Med, 165, 1217-1239.
[2] Young T, Skatrud J, Peppard PE. Risk factors for obstructive sleep apnea in adults. JAMA. 2004 Apr 28;29:2013-6.

”OSA:sta kärsivien ihmisten auttamisessa on kolme tärkeää vaihetta: tietoisuuden lisääminen, diagnosointi ja hoito. Jokainen niistä on olennainen osa ihmisten unen laadun parantamista ja yleisen terveyden kohentamista maailmanlaajuisesti”, toteaa Philips Home Healthcare Solutionsin lääketieteen asiantuntija tri Lee-Chiong. ”Philips on tehnyt lupauksen auttaa ihmisiä tulemaan tietoisiksi OSA:sta ja ottamaan ensimmäisen askelen sen hoidossa.”

Voit selvittää, kuulutko obstruktiivisen uniapnean riskiryhmään, ja saada lisätietoja vuoden 2013 http://www.worldsleepday.org/ kansainvälisestä unipäivästä ja paikallisista tapahtumista sivustosta

Lisätietoja antavat

Käthryn Cars
Corporate Communications Nordic
E-post: Kathryn.cars@philips.com

Maryellen Bizzack
Philips Home Healthcare Solutions
Tel.: +1(724) 387-5006
E-post: maryellen.bizzack@philips.com

Tietoa Royal Philips Electronicsista
Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) on terveyden ja hyvinvoinnin alalla toimiva monialayritys, joka keskittyy parantamaan ihmisten elämänlaatua mielekkäiden innovaatioiden avulla terveydenhuollon, lifestyle-tuotteiden ja valaistuksen alalla. Yhtiön pääkonttori on Alankomaissa. Vuonna 2012 yhtiön myynti oli 24,8 miljardia euroa, ja yhtiön palveluksessa työskenteli noin 118 000 henkilöä. Yhtiöllä on myyntiä ja palveluita yli 100 maassa. Yhtiö on johtavassa asemassa kardiologisen hoidon, akuutti- ja kotihoidon, energiaa säästävien valaistusratkaisujen ja uudenlaisten valaistussovellusten alalla sekä miesten parranajon ja muun kauneudenhoidon, kodin ja kannettavan elektroniikan sekä suun terveyden alalla. Philipsin uutisia on osoitteessa www.philips.fi/uutiset.

Avainsanat: