Picosun Oy:n menestys toi Kustaa Poutiaiselle Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon

ESPOO, Finland, 17 lokakuuta 2020Picosun Oy:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Kustaa Poutiainen palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla Suomen Yrittäjäin vuosikokouksessa Jyväskylässä 17 lokakuuta. Palkinto jaetaan vuosittain neljälle yrittäjälle tunnustuksena esimerkillisestä yrittäjyydestä.

”Vaikka Picosunin lähtökohdat ALD-laitteiden valmistamiseen olivat erittäin hyvät, kaikki eivät alussa uskoneet mahdollisuuksiimme menestyä. Henkilöstö uskoi ja näytti osaamisensa. Se on vienyt meidät hienolle kasvu-uralle”, Poutiainen sanoo.

Picosun Oy valmistaa Kirkkonummen Masalassa ALD-kalvoja tekeviä laitteita. ALD eli atomikerroskasvatus on Millennium-palkitun suomalaisen tekniikan tohtori Tuomo Suntolan kehittämä teknologia, jonka avulla voidaan luoda jopa nanometrin paksuisia pinnoitteita. Suntola on toiminut pitkään Picosunin hallituksessa.

Ilman ALD:tä elektroniikka ei olisi voinut kehittyä nykyistä vauhtia ja seurata Mooren lakia. Nyt sovelluksia luodaan muillekin teollisuuden aloille juuri ALD-kalvon erinomaisuuden ansiosta. Esimerkiksi terveysteknologiassa ALD on mahdollistanut lukuisten uusien innovaatioiden synnyn. Tämä kaikki merkitsee laitteistojen kysynnän kovaa kasvua lähivuosien aikana.

”Haluamme olla maailmanlaajuisesti alan kehityksen kärjessä. Tämän vuoksi käytämme valtavasti voimavaroja tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ja henkilöstöstämme suurimmalla osalla on tohtoritason tutkinto. Asiakkaamme ovat vaativia, ja heidän on voitava luottaa osaamiseemme”, Poutiainen sanoo.

Picosun vahvistaa koko ajan asemaansa ALD-laitteiden markkinoilla. Pandemiankin keskellä sen liikevaihdon ennustetaan kasvavan 50 prosentilla, mikä ylittää selvästi markkinoiden reilun 15 prosentin kasvun.

”Jatkamme investointejamme tuotteidemme, ratkaisujemme ja henkilöstömme kehittämiseen, jotta pystymme jatkuvasti ylittämään asiakkaidemme odotukset”, sanoo Picosunin toimitusjohtaja Jussi Rautee.

Lisätietoja:

Jussi Rautee
CEO, Picosun Group
Puh: +358 50 345 4457
Email: info@picosun.com
Web: www.picosun.com

Minna Toivola
D.Sc., Marketing Manager, Picosun Oy
Email: minna.toivola@picosun.com

Avainsanat:

Yrityksestä

Picosun is the leading supplier of AGILE ALD® (Atomic Layer Deposition) thin film coating solutions for semiconductor and other industries. PICOSUN® ALD product portfolio ranges from fully automated, SEMI compliant batch and cluster systems for up to 300 mm wafer size to smaller scale R&D and pre-pilot production tools, with special emphasis on cost-efficient, turn-key production solutions for up to 200 mm wafer markets. Production-proven coating solutions for IC, MEMS, LED, sensor, and 3D component (medical devices and implants, PCBAs, machinery parts, coins, watches and jewelry) processing are mastered with world-class process quality, agile and innovative equipment design, and the most comprehensive process support and customer care. Today, PICOSUN® ALD equipment are in daily manufacturing use in numerous major industries around the world. Picosun is based in Finland, with subsidiaries in Germany, North America, Singapore, Taiwan, China, and Japan, offices in France and India, and a world-wide sales and support network. For more information visit www.picosun.com.