Picosun Oy:n menestys toi Kustaa Poutiaiselle Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon

Report this content

ESPOO, Finland, 17 lokakuuta 2020Picosun Oy:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Kustaa Poutiainen palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla Suomen Yrittäjäin vuosikokouksessa Jyväskylässä 17 lokakuuta. Palkinto jaetaan vuosittain neljälle yrittäjälle tunnustuksena esimerkillisestä yrittäjyydestä.

”Vaikka Picosunin lähtökohdat ALD-laitteiden valmistamiseen olivat erittäin hyvät, kaikki eivät alussa uskoneet mahdollisuuksiimme menestyä. Henkilöstö uskoi ja näytti osaamisensa. Se on vienyt meidät hienolle kasvu-uralle”, Poutiainen sanoo.

Picosun Oy valmistaa Kirkkonummen Masalassa ALD-kalvoja tekeviä laitteita. ALD eli atomikerroskasvatus on Millennium-palkitun suomalaisen tekniikan tohtori Tuomo Suntolan kehittämä teknologia, jonka avulla voidaan luoda jopa nanometrin paksuisia pinnoitteita. Suntola on toiminut pitkään Picosunin hallituksessa.

Ilman ALD:tä elektroniikka ei olisi voinut kehittyä nykyistä vauhtia ja seurata Mooren lakia. Nyt sovelluksia luodaan muillekin teollisuuden aloille juuri ALD-kalvon erinomaisuuden ansiosta. Esimerkiksi terveysteknologiassa ALD on mahdollistanut lukuisten uusien innovaatioiden synnyn. Tämä kaikki merkitsee laitteistojen kysynnän kovaa kasvua lähivuosien aikana.

”Haluamme olla maailmanlaajuisesti alan kehityksen kärjessä. Tämän vuoksi käytämme valtavasti voimavaroja tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ja henkilöstöstämme suurimmalla osalla on tohtoritason tutkinto. Asiakkaamme ovat vaativia, ja heidän on voitava luottaa osaamiseemme”, Poutiainen sanoo.

Picosun vahvistaa koko ajan asemaansa ALD-laitteiden markkinoilla. Pandemiankin keskellä sen liikevaihdon ennustetaan kasvavan 50 prosentilla, mikä ylittää selvästi markkinoiden reilun 15 prosentin kasvun.

”Jatkamme investointejamme tuotteidemme, ratkaisujemme ja henkilöstömme kehittämiseen, jotta pystymme jatkuvasti ylittämään asiakkaidemme odotukset”, sanoo Picosunin toimitusjohtaja Jussi Rautee.

Lisätietoja:

Jussi Rautee