Picosunin kasvu jatkuu vahvana

Report this content

ESPOO, Suomi, 30 maaliskuuta 2021 – Picosun-konserni raportoi vahvasta kasvusta ja positiivisesta liikevoitosta vuoden 2020 tilikauden osalta.

Tilikausi 1.1.2020-31.12.2020 lyhyesti*

• Tilaukset kasvoivat 48,4 prosenttia 40,9 (27,5) miljoonaan euroon.
  • Liikevaihto kasvoi 38,6 prosenttia 37,6 (27,1) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto oli 0,9 (-0,3) miljoonaa euroa, ja oli 2,5  (-1,1) prosenttia liikevaihdosta.

Aikaisempaa suurempi osa tilauksista ja liikevaihdosta syntyi tuotantolaitteiden kaupasta. Yhtiön tilauskertymä vahvistui tilikaudella 2020 erityisesti Aasian ja Euroopan markkina-alueilla. Uusista tilauksista palveluliiketoiminnan osuus oli 16% (12%).

“Pystyimme koronapandemiasta huolimatta jatkamaan kasvua suunnitellusti. Lääketeollisuus investoi teknologiaan, ja etätyö sekä viihdesovellusten kasvanut kysyntä lisäsivät elektroniikka- ja puolijohdeteollisuuden investointeja tuotantolaitteisiinsa”, kertoo Picosun-konsernin toimitusjohtaja Jussi Rautee.

Uusia panostuksia lääke- ja terveysteknologian liiketoimintaan

Picosun on jo pitkään kehittänyt tuotteita lääke- ja terveysteknologian tarpeisiin. ALD:n avulla voidaan esimerkiksi pinnoittaa lääkkeitä tai ihmiskehoon tarkoitettuja implantteja, jolloin niiden aiheuttama hylkimisreaktio voidaan välttää sekä pidentää implantin elinikää.

Viime tilikaudella yhtiö perusti uuden liiketoiminta-alueen, PicoMedicalin, vastatakseen lääke- ja terveysteknologian kasvaneeseen kiinnostukseen. Vuonna 2020 PicoMedicalin tilauskanta vastasi 10% yhtiön koko tilauskannasta.

”Uskomme Picosunissa, että ALD saa terveysteknologiassa aikaan yhtä dramaattisen muutoksen, minkä se sai aikaan puolijohdeteollisuudessa. Aiomme pysyä tämän kehityksen kärjessä”, sanoo Jussi Rautee.

Lähes viidennes liikevaihdosta tutkimukseen ja tuotekehitykseen

Vuonna 2020 Picosun jatkoi vahvaa panostustaan tutkimus- ja kehitystoimintaan. Yhtiön

tutkimusinvestointien ja tutkimus- ja kehityskulujen määrä oli noin 18% yhtiön kasvaneesta liikevaihdosta. Picosun haki viime vuonna 16 uutta patenttia Euroopan patenttivirastolta ja sille myönnettiin 34 patenttia eri puolilla maailmaa.

Puolijohdeteollisuuden tarpeisiin Picosun toi viime vuonna teknologisesti erittäin edistyksellisiä tuotantokoneita. PICOSUN® Sprinter -kokonaisuus on suunnattu suurimmalle, 300 mm:n piikiekkoja käyttävälle ALD-tuotantolaitemarkkinalle. Laitteiden toimitukset aloitettiin joulukuussa 2020. 200 mm:n piikiekkomarkkinoille suunnattu PICOSUN® Morpher tuoteperhe kasvoi Morpher P (PE-ALD) -laitteella.

Tilikauden aikana yhtiö julkisti myös oman PicoOS tuotantokonekokonaisuuksien ohjausjärjestelmän, joka mahdollistaa Picosunin ALD laitteiden entistä tehokkaamman ja tarkemman ohjauksen sekä muiden puolijohdeteollisuuden laitteiden integroinnin järjestelmään.

“Olemme sitoutuneita vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin ennakoivasti. Se mahdollistaa heidän kilpailukykynsä nyt ja tulevaisuudessa. Vahva panostus tuotekehitykseen ja uusien tuotteiden julkistukset ovat osa tätä jatkuvaa, kilpailukyvyn mahdollistavaa työtämme. Olemme myös kehittäneet ja tulemme jatkossa edelleen kehittämään asiakastukeamme. Viime vuonna otimme onnistuneesti käyttöön muun muassa virtuaalista todellisuutta hyödyntävät etätyökalut, joiden avulla asiakkaisiin ja heidän laiteympäristöihinsä voidaan olla yhteydessä maantieteellisestä sijainnista riippumatta”, Jussi Rautee sanoo.

*Suluissa esitetyt tunnuslukutiedot kalenterivuosilta 2018 ja 2019 ovat tilintarkastamattomia johdon raportointiin perustuvia yhdistettyjä lukuja.

Picosun Oy on kansainvälinen nanoteknologiayritys, jonka kasvun perustana ovat käynnissä oleva maailmanlaajuinen digitalisaatio sekä lääke- ja terveysteknologian kehittyminen. Picosun Oy suunnittelee ja valmistaa ALD-teknologiaan (ALD= Atomic Layer Deposition, atomikerroskasvatus) perustuvia korkealaatuisia tuotantolaitteita ja ratkaisuja. Picosunin asiakkaita ovat suuret teollisuus- ja terveysteknologiayritykset sekä tutkimuslaitokset, joista monet ovat oman alansa edelläkävijöitä. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Suomessa. Lisäksi yrityksen myynti- ja huoltotoimintoihin keskittyviä tytäryhtiöitä on Saksassa, Kiinassa, Singaporessa, Taiwanissa, Etelä-Koreassa, Japanissa ja USA:ssa. www.picosun.com.

Kustaa Poutiainen
Hallituksen puheenjohtaja