Picosunin tilauskanta kasvoi vahvasti alkuvuonna

ESPOO, Suomi, 26 toukokuuta 2020 – Picosun-konsernin tilauskanta kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 64,1 prosenttia 10,7 miljoonaan euroon. Konsernin liikevaihto kasvoi samana ajanjaksona 36,3 prosenttia, ja liiketulos nousi 1,2 miljoonaan euroon.

”Markkinoillemme on Covid-19 -pandemian myötä tullut epävarmuutta, mikä on aiheuttanut meille ongelmia. Tästä huolimatta liiketoimintamme on pysynyt vahvalla pohjalla. Kasvumme on perustunut ennen muuta uusiin, edistyksellisiin tuotteisiin. Vaikeasta tilanteesta huolimatta odotamme kasvua myös kuluvalta tilikaudelta”, sanoo Picosun-konsernin toimitusjohtaja Jussi Rautee.

Espoosta ja Kirkkonummelta käsin globaalisti toimiva Picosun valmistaa teknologiaa ALD-ohutkalvopinnoitteiden valmistukseen. Picosunin lähes koko tuotanto menee vientiin.

Picosunin tilikausi oli 15 kuukauden mittainen, koska konserni siirtyi kalenterivuosittaiseen raportointiin. Vuoden lopussa konsernin liikevaihto oli 34,2 miljoonaa euroa ja tilauskanta 35,9 miljoonaa euroa. Liiketulos viime tilikaudelta oli 377 000 euroa. Picosunin liikevaihto kasvoi 5,5 prosenttia verrattuna edelliseen vertailukelpoiseen ajanjaksoon. Tilauskannan kasvu oli 18,4 prosenttia.

Viime tilikaudella Picosun investoi tutkimukseen ja tuotekehitykseen yli 19 prosenttia liikevaihdosta. Pääosa näistä investoinneista käytettiin strategian mukaisesti uusien tuotteiden kehittämiseen.

Picosun julkisti tilikauden aikana lukuisia parannuksia tuotteisiinsa ja palveluihinsa. Asiakkaat ottivat innostuneina vastaan merkittävimmän uuden tuotteen, PICOSUN® Morpher ALD-tuotantoalustan MEMS-, LED-, 5G- ja tehoelektroniikan markkinoille.

”Kasvua tukeaksemme aiomme vauhdittaa investointeja tuotteisiimme ja liiketoimintaamme. Kehitämme myös tuotantotilojamme ja palkkaamme uutta henkilökuntaa heti pandemian helpotuttua”, Rautee sanoo.

Tiistaina 26 toukokuuta järjestetyssä yhtiökokouksessa valittiin hallituksen jäseniksi Tuomo Suntola, Juha Mikkola ja Hannu Turunen. Kustaa Poutiainen jatkaa hallituksen puheenjohtajana.

Picosun laajensi viime kesäkuussa omistuspohjaansa. Poutiaisen Stephen Industries säilyi rahoituskierroksen jälkeen enemmistöomistajana, mutta mukaan tulivat myös CapMan Growth -rahasto, Tesi/Suomen Teollisuussijoitus Oy ja Risto Siilasmaan First Fellow Partners.

Lisätietoja:

Kustaa Poutiainen
Hallituksen puheenjohtaja, Picosun-konserni
Puh: +358 400 424 506

Email: kustaa.poutiainen@picosun.com

Jussi Rautee
Toimitusjohtaja, Picosun-konserni
Puh: +358 50 345 4457
jussi.rautee@picosun.com

Minna Toivola
D.Sc., Marketing Manager, Picosun Oy
Email: minna.toivola@picosun.com

Avainsanat:

Yrityksestä

Picosun is the leading supplier of AGILE ALD® (Atomic Layer Deposition) thin film coating solutions for semiconductor and other industries. PICOSUN® ALD product portfolio ranges from fully automated, SEMI compliant batch and cluster systems for up to 300 mm wafer size to smaller scale R&D and pre-pilot production tools, with special emphasis on cost-efficient, turn-key production solutions for up to 200 mm wafer markets. Production-proven coating solutions for IC, MEMS, LED, sensor, and 3D component (medical devices and implants, PCBAs, machinery parts, coins, watches and jewelry) processing are mastered with world-class process quality, agile and innovative equipment design, and the most comprehensive process support and customer care. Today, PICOSUN® ALD equipment are in daily manufacturing use in numerous major industries around the world. Picosun is based in Finland, with subsidiaries in Germany, North America, Singapore, Taiwan, China, and Japan, offices in France and India, and a world-wide sales and support network. For more information visit www.picosun.com.