Kristiinankaupunki valitsi Pihlajalinnan sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyökumppaniksi

Pihlajalinna Oyj                          Lehdistötiedote                   19.12.2019 klo 11.45

Kristiinankaupunki on valinnut sosiaali- ja terveyspalveluiden osittaisulkoistuksen palvelutuottajaksi Pihlajalinnan. Palvelutuotannon on suunniteltu käynnistyvän 1.1.2021.

Kilpailutetun hankinnan kohteena on osa kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista. Ulkoistettaviin palveluihin kuuluvat lääkärinvastaanotto, hammashuolto, kuntoutusosasto, neuvola, fysioterapia, yksilö- ja perhepalvelut, psykososiaalinen yksikkö sekä laboratorio- ja röntgenpalvelut. Suunniteltu ulkoistaminen toteutetaan yhteisyritysmallilla ottaen huomioon lainsäädäntöön maakunta- ja sote-uudistuksen seurauksena todennäköisesti tulevat muutokset.

Kristiinankaupungin väestö on noin 6600 asukasta. Sopimuksen kesto on vähintään 15 ja enintään 20 vuotta. Sopimuksen vuotuinen arvo on kilpailutuksen mukaan noin 6 miljoonaa euroa eli 15 vuoden ajalta yhteensä noin 90 miljoonaa euroa ilman indeksikorotuksia. Optiokausi mukaan luettuna arvo on yhteensä noin 120 miljoonaa euroa ilman indeksikorotuksia. Arvio sopimuksen arvosta perustuu palvelutuotannon nykyiseen kustannustasoon.

Ulkoistus koskee noin 28 prosenttia kaupungin järjestämisvastuulla olevista sote-palveluista, joten sopimuksen arvo ei ylitä ulkoistuksia koskevan rajoituslain 30 prosentin rajaa. Osittaisulkoistuksen palvelusopimus ja yhteisyhtiön osakassopimus allekirjoitettiin keskiviikkona 18.12.2019. Lopullista sopimusdokumentaatiota täsmennetään vielä alkuvuodesta 2020.

Kristiinankaupunki haluaa sosiaali- ja terveyspalveluiden osittaisulkoistuksella mm. turvata ja kehittää sote-lähipalveluita, vahvistaa kaupungin elinvoimaa ja säilyttää työpaikat ja ylläpitää kustannustehokkuutta.

Joni Aaltonen, toimitusjohtaja, 040 524 7270

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Yhtiö palvelee yksityishenkilöitä, yrityksiä, vakuutusyhtiöitä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Pihlajalinna tuottaa muun muassa lääkärivastaanottopalveluita, erikoissairaanhoitoa, päivystyspalveluita, monipuolisia kirurgisia palveluita, työterveyshuoltoa, hammashoitoa ja hyvinvointipalveluja. Lisäksi yhtiö tarjoaa julkisyhteisöille innovatiivisia sosiaali- ja terveydenhuoltomalleja.