Lääkärin vinkit onnistuneeseen huvipuistopäivään

Kauniit kesäpäivät houkuttelevat ihmisiä huvipuistoihin. Jotta huvittelupäivästä on mahdollista saada kaikki ilo irti, kannattaa päivän kulkua suunnitella etukäteen. Lue Pihlajalinna Koskiklinikan yleislääketieteen erikoislääkärin Silja Norjan vinkit lapsille ja aikuisille onnistuneeseen huvipuistopäivään.

1. Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun viettää pitkän päivän huvipuistossa?

Kesäisin aurinko saattaa paistaa kirkkaalta taivaalta koko päivän. Yleensä huvipuistoissa vietetään yhtäjaksoisesti useita tunteja auringossa, mikä lisää ihon palamisen ja auringonpistoksen riskiä. Auringolta on hyvä suojautua väljällä vaatetuksella, päähineellä ja aurinkorasvalla.

Kuumana päivänä säännöllinen nesteytys on erityisen tärkeää, ellei halua viettää loppupäivää nestehukasta toipuen. Kannattaa suosia vettä ja haaleaa mehua. Huvipuistoissa on usein vesipiste, jossa voi käydä täyttämässä omaa juomapulloa. Hiilihapollisia ja sokeripitoisia juomia kannattaa nauttia vain kohtuudella.

Myös ruokatauot on hyvä suunnitella etukäteen, sillä syöminen helposti unohtuu hauskapidon ja hulinan keskellä. Huvipuistoissa on tarjolla kaikennäköistä purtavaa, mutta sinne voi tuoda myös omia eväitä mukaan.

2. Mitä kannattaa ottaa huomioon ennen laitteisiin menemistä?

Huvipuistoissa ollaan hyvin tarkkoja pituusrajoista, ja työntekijät osaavat neuvoa, jos oman pituuden riittäminen laitteeseen mietityttää.

Lisäksi laitteissa on usein merkintöjä, jos niitä ei suositella sydänsairaille. Hyvässä hoidossa oleva verenpainetauti ei ole este huvilaiteajelulle. Jos verenpaine on suuresti koholla, ei ole suositeltavaa mennä hurjimpiin laitteisiin.

3. Mistä paha olo laitteissa johtuu ja voiko sitä lievittää?

Noin kolmasosa ihmisistä on taipuvaisia liikkeen aiheuttamaan pahoinvointiin. Vartalon tai näkökentän liike saa tasapainoelimen herkästi ärtymään. Kevyt ruokailu ja säännöllinen nesteytys voivat vähentää oireilua. Laitteet, jossa ollaan pää alaspäin, saattavat aiheuttaa oireita herkemmin, erityisesti, jos liike on pitkäaikaista.

Mikäli on taipuvainen pahoinvointiin, huvipuistopäivänä kannattaa välttää voimakkaita tuoksuja. Naisilla pahoinvointia voi esiintyä herkemmin kuukautisten ja raskauden aikana.

Pahoinvointia on mahdollista vähentää etukäteen antihistamiinilla. Närästystä aiheuttavat ruoat ja juomat – kuten kahvi, kuplajuomat, rasvainen ruoka ja alkoholi – voivat provosoida pahoinvointia entisestään.

Yhteistyössä Särkänniemen kanssa

Pihlajalinna tekee yhteistyötä tamperelaisen huvipuiston Särkänniemen kanssa. Jos sattuu haaveri tai pahoinvointi yllättää, laitealueella on ensiapupiste Pihlajalinna, jossa palvelee ammattitaitoinen Särkänniemen henkilökunta.

Kuvituskuva: Särkänniemi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Yhtiö palvelee yksityishenkilöitä, yrityksiä, vakuutusyhtiöitä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Pihlajalinna tuottaa muun muassa lääkärivastaanottopalveluita, erikoissairaanhoitoa, päivystyspalveluita, monipuolisia kirurgisia palveluita, työterveyshuoltoa, hammashoitoa ja hyvinvointipalveluja. Lisäksi yhtiö tarjoaa julkisyhteisöille innovatiivisia sosiaali- ja terveydenhuoltomalleja.