Pihlajalinna ja Pohjola Sairaala yhdistyvät

Pihlajalinna Oyj                  Pörssitiedote                       14.1.2022 klo 11.25

Pihlajalinna ja Pohjola Sairaala yhdistyvät

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on tänään hyväksynyt ilman ehtoja Pihlajalinnan ja Pohjola Sairaalan yhdistymisen. Yrityskauppa on olennainen osa Pihlajalinnan kasvustrategiaa, ja se vahvistaa yhdistyvän uuden kokonaisuuden palveluvalikoimaa kaikilla terveydenhuollon erikoisaloilla. Yhdistyminen mahdollistaa myös palveluverkon maantieteellisen laajentamisen erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa. Kasvupotentiaalia vahvistaa kaupan yhteydessä Pohjola Vakuutuksen kanssa solmittu uusi viisivuotinen palvelusopimus. Yrityskaupan täytäntöönpanopäivä on 1.2.2022.

Kaupan nettovelaton käteishinta on aiemmin tiedotetun mukainen, 31,8 miljoonaa euroa. Pohjola Sairaalan liikevaihto oli 59,4 miljoonaa euroa vuonna 2020 ja 74,2 miljoonaa euroa vuonna 2019.

− Järjestelyssä yhdistyy kaksi hyvämaineista yhtiötä ja niiden sitoutunut ja erittäin ammattitaitoinen henkilöstö. Voimme tarjota asiakkaillemme laadukkaat palvelut kaikilla terveydenhuollon erikoisaloilla. Hoitoketjumme on kokonaisvaltainen ja sujuva, asiantuntijan ensikohtaamisesta ja hoidon tarpeen arviosta aina mahdollisen leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen asti. Lisäksi tarjoamme asiakkaille kattavasti ns. ennaltaehkäiseviä terveyden ja hyvinvoinnin palveluja esimerkiksi liikuntakeskuksiemme kautta, kiteyttää Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen.

Pohjola Sairaala ja Pihlajalinna muodostavat yhdessä merkittävän terveydenhuollon toimijan, jolla on vahva kapasiteetti palvella kaikkia asiakkaita Suomessa. Väestön ikääntyminen, yksityisten terveysvakuutusten kasvu, sote-uudistus sekä korona-aikana kertynyt hoitovelka kasvattavat palvelujen kysyntää.

− Ainutlaatuisesta tuki- ja liikuntaelinsairauksien ja tapaturmien hoidon osaamisestaan ja asiakaspalvelustaan tunnettu Pohjola Sairaala täydentää Pihlajalinnaa erinomaisesti. Voimme jatkossa palvella entistä laajempaa joukkoa asiakkaita aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Olemme kaikkien vakuutusyhtiöiden terveydenhoidon ja hyvinvoinnin kumppani. Yrityskaupan myötä mahdollisuutemme palvelujen kehittämiseen, digitalisointiin ja konseptointiin paranevat entisestään. Pohjola Sairaalalla vahvistettu Pihlajalinna on vetovoimainen työyhteisö terveydenhuollon ammattilaisille, Aaltonen jatkaa.

Pohjola Sairaala jatkaa omalla brändillään kaupan toteutukseen asti, jonka jälkeen toimintaa jatketaan Pihlajalinnan brändin alla.

Pihlajalinna tiedotti 2.7.2021, että konserniin kuuluva Pihlajalinna Terveys Oy on sopinut Pohjola Sairaala Oy:n koko osakekannan ostamisesta Pohjola Vakuutus Oy:ltä. Osakekannan ostoon vaadittiin hyväksyntä KKV:ltä.

Pohjola Sairaala on ortopediaan eli tuki- ja liikuntaelinsairauksien ja tapaturmien hoitoon erikoistunut sairaalaketju, joka on perustettu 2013. Yhtiön taloudellisia tietoja on kuvattu laajemmin 2.7.2021 julkaistussa pörssitiedotteessa. Pohjola Sairaala toimii viidellä yliopistosairaalapaikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Kuopiossa. Yhtiön palveluksessa on noin 270 henkilöä ja yli 300 ammatinharjoittajaa.

Toimitusjohtaja Joni Aaltonen, Pihlajalinna Oyj

Soittopyynnöt Pihlajalinnan viestinnän kautta:
tiedottaja Juuso Kauppinen, p. +358 40 736 5138 tai juuso.kauppinen@pihlajalinna.fi

20-vuotias Pihlajalinna on Suomen johtavia yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajia. Pihlajalinnalla on yli 140 toimipistettä ympäri Suomea ja niissä työskentelee lähes 6 000 alan ammattilaista. Kattavat digitaaliset palvelut täydentävät palveluverkkoamme. Palvelemme yksityishenkilöitä, yrityksiä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Olemme kotimaisessa omistuksessa ja maksamme kaikki veromme Suomeen. Lue lisää osoitteesta www.pihlajalinna.fi.