Pihlajalinna laskee liikkeeseen 20 miljoonan euron hybridilainan

Pihlajalinna Oyj                Pörssitiedote                 20.3.2023 klo 16.35

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, SINGAPORESSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI SELLAISISSA MUISSA MAISSA TAI SELLAISIIN MUIHIN MAIHIN, JOISSA LEVITTÄMINEN TAI JULKAISEMINEN OLISI LAINVASTAISTA

Pihlajalinna laskee liikkeeseen 20 miljoonan euron hybridilainan

Pihlajalinna Oyj (”Pihlajalinna”) laskee liikkeeseen 20 miljoonan euron hybridilainan (”Hybridilaina”). Hybridilainan kuponkikorko on kiinteä 12,00 prosenttia vuodessa 27.3.2026 (”Tarkistuspäivä”) saakka. Tarkistuspäivästä alkaen korko on vaihtuva Hybridilainan ehtojen mukaisesti. Hybridilainalla ei ole määrättyä eräpäivää, eikä Pihlajalinna ole velvollinen maksamaan, ostamaan tai lunastamaan takaisin Hybridilainaa Tarkistuspäivänä. Pihlajalinnalla on oikeus lunastaa Hybridilaina takaisin Tarkistuspäivänä ja kunakin koronmaksupäivänä tämän jälkeen. Hybridilainan liikkeeseenlaskupäivä on 27.3.2023. Liikkeeseenlaskusta saatavat nettovarat käytetään valmiusluottolimiitistä nostettujen lainaerien takaisinmaksuun ja Pihlajalinnan yleisiin rahoitustarpeisiin.

”Olen erittäin tyytyväinen transaktion sijoittajakysyntään poikkeuksellisesta markkinatilanteesta huolimatta. Haluan kiittää sijoittajia luottamuksesta Pihlajalinnaa kohtaan. Järjestely tukee yhtiön pääomarakennetta ja strategian toteuttamista”, sanoo Pihlajalinnan vt. toimitusjohtaja Mikko Wirén.

Hybridilaina on rahoitusinstrumentti, joka on alisteinen yhtiön muille velkasitoumuksille ja jota käsitellään Pihlajalinnan IFRS-konsernitilinpäätöksessä oman pääoman eränä. Hybridilainan haltijalla ei ole osakkeenomistajalle kuuluvia oikeuksia, eikä Hybridilaina laimenna nykyisten osakkeenomistajien omistuksia. Danske Bank A/S toimii Hybridilainan liikkeeseenlaskun pääjärjestäjänä. Borenius Asianajotoimisto Oy toimii transaktion oikeudellisena neuvonantajana. Nordhaven Corporate Finance Oy toimii Pihlajalinnan taloudellisena neuvonantajana.

Mikko Wirén, vt. toimitusjohtaja, mikko.wiren@pihlajalinna.fi

Tarja Rantala, talous- ja rahoitusjohtaja, 040 774 9290, tarja.rantala@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä terveys- ja hyvinvointipalveluiden tuottajista. Konserni tuottaa muun muassa lääkärinvastaanottopalveluita ja erikoissairaanhoidon, työterveyden ja suunterveyden palveluita sekä asumis- ja hyvinvointipalveluita. Pihlajalinna tarjoaa julkisyhteisöille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan laadukkaat palvelut kansalaisille. Vuonna 2022 Pihlajalinnan liikevaihto oli 690,5 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä yli 7 000. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää www.pihlajalinna.fi.

TÄRKEITÄ TIETOJA

Tarjous- ja jakelurajoitukset

Tässä tiedotteessa olevia tietoja ei ole tarkoitettu julkaistavaksi tai levitettäväksi, kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Uudessa-Seelannissa, Singaporessa ja Etelä-Afrikassa tai sellaisissa muissa maissa tai sellaisiin maihin tai muutoin olosuhteissa, joissa julkaiseminen tai levittäminen olisi lainvastaista. Tähän tiedotteeseen sisältyviä tietoja ei tule tulkita tarjouspyynnöksi ostaa Hybridilainaa, eikä Hybridilainaa myydä maissa, joissa Hybridilainan tarjoaminen, hankinta tai myynti olisi lainvastaista ennen sen rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevaa poikkeusta tai muun kyseisten maiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista. Tämän tiedotteen haltuunsa saavien henkilöiden edellytetään tutustuvan kaikkiin tällaisiin rajoituksiin ja noudattavan niitä. Yhtiö ja pääjärjestäjä tai niiden edustajat eivät hyväksy mitään oikeudellista vastuuta sellaisten henkilöiden tekemien rikkomusten osalta, jotka harkitsevat yhtiön arvopapereihin, sisältäen Hybridilainan, liittyvää sijoittamista tai sijoituksista luopumista riippumatta siitä, ovatko henkilöt tietoisia näistä rajoituksista.

Yhdysvallat

Hybridilainaa ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain, muutoksineen (”Yhdysvaltain Arvopaperilaki”) eikä minkään Yhdysvaltain osavaltion tai muun oikeudenkäyttöalueen arvopaperilakien mukaisesti. Hybridilainaa ei saa tarjota, myydä, pantata tai muutoin siirtää suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa tai kenenkään yhdysvaltalaisen henkilön lukuun tai hyväksi (kuten tämä on määritelty Yhdysvaltain Arvopaperilain nojalla annetussa Regulation S -säännöksessä), paitsi Yhdysvaltain Arvopaperilain rekisteröintivaatimuksista säädetyn soveltuvan poikkeuksen mukaisesti tai transaktiossa, johon Yhdysvaltain Arvopaperilain rekisteröintivaatimukset eivät sovellu.

Yhdistynyt kuningaskunta

Hybridilainaa ei ole tarkoitettu, eikä tulisi asettaa tarjottavaksi, myytäväksi tai muuten asetettavaksi saataville yksityissijoittajille Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Yksityissijoittajalla tarkoitetaan tässä yhteydessä henkilöä, joka on yksi tai useampi seuraavista: (i) yksityisasiakas asetuksen (EU) 2017/565 artiklan 2 kohdan 8 tarkoittamalla tavalla siten kuin se on osa Yhdistyneen kuningaskunnan kansallista lainsäädäntöä Euroopan unionista eroamisesta vuonna 2018 säädetyn lain (European Union (Withdrawal) Act 2018) (”EUWA”) nojalla; tai asiakas vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act 2000) (”FSMA”) tarkoittamassa merkityksessä tai missä tahansa FSMA:n alaisissa direktiiviä 2016/97/EU implementoivissa säännöissä tai lainsäädännössä tarkoitettu asiakas, silloin kun kyseistä asiakasta ei voida määritellä asetuksen (EU) N:o 600/2014 2(1) artiklan kohdan 8 mukaisesti, kuten tämä on implementoitu osaksi kansallista lainsäädäntöä.