• Pihlajalinna Oyj/

Pihlajalinna on lisännyt omistustaan kuntayhtiöissä ja tehnyt sopimuksen Mänttä-Vilppulan sote-rakennusten hankinnasta

Pihlajalinna Oyj        Pörssitiedote       31.12.2019 klo 16.35

Pihlajalinna on lisännyt omistustaan Alavuden, Ähtärin, Kuortaneen sekä Soinin kuntien kanssa omistamastaan Kuusiolinna Terveys Oy:stä sekä Mänttä-Vilppulan kaupungin kanssa omistamastaan Mäntänvuoren Terveys Oy:stä. Lisäksi Pihlajalinna on tehnyt sopimuksen Mänttä-Vilppulan kaupungin kanssa kolmen sote-rakennuksen hankinnasta.

Kuusiolinna Terveyden osakekauppojen jälkeen Pihlajalinna omistaa Kuusiolinna Terveys Oy:stä 89 prosenttia ja kuntien omistusosuus on 11 prosenttia. Kuusiolinna Terveys Oy:n osakas- ja palvelusopimukset säilyvät ennallaan. Osakekaupat tehtiin Alavuden, Ähtärin ja Soinin kuntien kanssa, joille Pihlajalinna maksaa osakkeista yhteensä 16,3 miljoonaa euroa.

Kuusiolinna Terveys Oy on Pihlajalinnan sekä Alavuden, Ähtärin, Kuortaneen ja Soinin omistama yhteisyritys, joka tuottaa alueen sosiaali- ja terveyspalvelut.

Mäntävuoren Terveyden osakekauppojen jälkeen Pihlajalinna omistaa Mäntänvuoren Terveys Oy:stä 91 prosenttia ja Mänttä-Vilppulan kaupungin omistusosuus on 9 prosenttia. Mäntänvuoren Terveys Oy:n osakas- ja palvelusopimukset säilyvät ennallaan. Pihlajalinna maksaa osakkeista Mänttä-Vilppulan kaupungille 2 miljoonaa euroa.

Mäntänvuoren Terveys Oy on Pihlajalinnan ja Mänttä-Vilppulan kaupungin yhteisyritys, joka tuottaa Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen sosiaali- ja terveyspalvelut.

Lisäksi Pihlajalinna on tehnyt sopimuksen Mänttä-Vilppulan kaupungin kanssa kolmen sote-rakennuksen hankinnasta. Kaupan kohteena ovat toimintakeskus Satakieli, hoivakoti Punatulkku ja Sarapihan rakennus, johon kuuluvat muun muassa terveyskeskus ja vuodeosasto. Samalla Pihlajalinna vuokraa kaupan kohteena olevien rakennusten maapohjan pitkäaikaisella sopimuksella.

Kaupan täytäntöönpano toteutetaan 31.12.2020 mennessä. Kauppahinta pohjautuu sote-rakennusten tasearvoihin. Rakennushankkeen kokonaisarvo on arviolta 4–7 miljoonaa euroa.

Mäntänvuoren Terveyden ja Kuusiolinna Terveyden lisäksi Pihlajalinnalla on yhteisyhtiöt Jämsän Terveys, Jokilaakson Terveys, Kolmostien Terveys ja Laihian Hyvinvointi.  Jämsän Terveys Oy:stä Pihlajalinna omistaa 51 prosenttia ja Jämsän kaupunki 49 prosenttia. Jokilaakson Terveys Oy:stä Pihlajalinna omistaa 90 prosenttia ja Keski-Suomen sairaanhoitopiiri 10 prosenttia. Kolmostien Terveys Oy:stä Pihlajalinna omistaa 96 prosenttia ja Parkanon kaupunki 4 prosenttia. Laihian Hyvinvointi Oy:stä Pihlajalinna omistaa 81 prosenttia ja Laihian kunta 19 prosenttia.

Joni Aaltonen, toimitusjohtaja, 040 524 7270

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Yhtiö palvelee yksityishenkilöitä, yrityksiä, vakuutusyhtiöitä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Pihlajalinna tuottaa muun muassa lääkärivastaanottopalveluita, erikoissairaanhoitoa, päivystyspalveluita, monipuolisia kirurgisia palveluita, työterveyshuoltoa, hammashoitoa ja hyvinvointipalveluja. Lisäksi yhtiö tarjoaa julkisyhteisöille innovatiivisia sosiaali- ja terveydenhuoltomalleja.