Pihlajalinna Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle 2019

Pihlajalinna Oyj                 Pörssitiedote                   29.1.2019 klo 15.30

Pihlajalinna Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta on toimittanut yhtiön hallitukselle ehdotuksensa varsinaiselle yhtiökokoukselle 2019.

Hallituksen jäsenten lukumäärä ja kokoonpano

Nimitystoimikunta ehdottaa Pihlajalinna Oyj:n 4.4.2019 pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten määräksi vahvistettaisiin seitsemän nykyisen kahdeksan sijaan.

Nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen nykyisistä jäsenistä Leena Niemistö, Kati Sulin, Seija Turunen ja Mikko Wirén valitaan uudelle toimikaudelle. Nimitystoimikunta ehdottaa myös, että uusiksi hallituksen jäseniksi valitaan Mika Manninen ja Hannu Juvonen sekä Matti Jaakola.

Mika Manninen (s. 1975, KTM) kuuluu Fennia-konsernin johtoryhmään ja toimii konsernin talousjohtajana. Hän on aiemmin toiminut Fennia-konsernin riskienhallintajohtajana 2015–2017. Mannisella on yli kymmenen vuoden kokemus pankkialalta eri tehtävistä 2001–2015.

Hannu Juvonen (s. 1955, LL, erik. lääk, MBA) toimi viimeksi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johtajana 2016–2018 sekä johtotehtävissä Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa 2013–2016 ja Itä-Savon sairaanhoitopiirissä 2009–2012. Tätä aiemmin hän on toiminut lisäksi Korona Invest Oy:n sijoitusjohtajana 20072009 sekä Pfizer Oy:ssä asiantuntijana ja yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtajana 20002006. Päätoiminen yksityislääkäri hän oli 19902000. Työtehtäviinsä liittyen hänellä on kokemusta monien yhtiöiden ja muiden yhteisöjen hallitustyöskentelystä.

Matti Jaakola (s. 1955, KTM) on toiminut pitkään kansainvälisten ja kotimaisten yritysten markkinointi- ja johtotehtävissä. Tällä hetkellä hän toimii kahden suomalaisen teollisyrityksen hallituksen puheenjohtajana sekä ulkomaisen metsäteollisuusalan yrityksen hallituksen jäsenenä. Lisäksi hän on ollut osakkaana CV Group Oy:ssä vuodesta 2012 ja toiminut CapWell Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2006. Jaakola on toiminut toimitusjohtajana Georgia-Pacific Corporation’ssa Pohjois-Euroopan alueella ja Henkel KgA’ssa Pohjoismaissa sekä Metsä Groupissa eri johtotehtävissä. Jaakolalla on laajaa kokemusta hallitustyöskentelystä koti- ja ulkomailla, ja hän on osallistunut keskeisten toimialajärjestöjen hallintoon.

Nykyisten jäsenten henkilö- ja luottamustehtävät on esitetty yhtiön sijoittajasivuilla osoitteessa investors.pihlajalinna.fi/corporate-governance/board-of-directors.

Nimitystoimikunta ehdottaa lisäksi, että yhtiökokous valitsee Mikko Wirénin hallituksen puheenjohtajaksi ja Leena Niemistön hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Hallituksen jäsenten palkkiot

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että muut hallituksen palkkiot pysyvät ennallaan, paitsi hallituksen varapuheenjohtajan palkkiota alennetaan, ja että yhtiökokouksessa valittaville hallituksen jäsenille maksetaan vuoden 2020 varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyvältä toimikaudelta seuraavat vuosipalkkiot: kokopäivätoimiselle hallituksen puheenjohtajalle 250 000 euroa vuodessa, varapuheenjohtajalle 36 000 euroa vuodessa ja muille jäsenille 24 000 euroa vuodessa.

Lisäksi nimitystoimikunta ehdottaa, että kullekin hallituksen jäsenelle maksetaan jokaiselta hallituksen ja sen valiokuntien kokoukselta kokouspalkkiona 500 euroa. Lisäksi korvataan hallituksen jäsenten kohtuulliset matkakulut yhtiön matkustussäännön mukaisesti.

Yllä olevat ehdotukset sisältyvät myös varsinaisen yhtiökokouksen kutsuun, joka julkaistaan myöhemmin.

Pihlajalinnan osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan kuuluvat puheenjohtaja Jari Eklund (LähiTapiola-ryhmä), Mikko Wirén (MWW Yhtiö Oy), Antti Kuljukka (Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia) ja Hanna Hiidenpalo (Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo).

nimitystoimikunnan puheenjohtaja Jari Eklund, p. 09 4531
toimitusjohtaja Joni Aaltonen, p. 040 524 7270

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Yhtiö palvelee yksityishenkilöitä, yrityksiä, vakuutusyhtiöitä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Pihlajalinna tuottaa muun muassa lääkärivastaanottopalveluita, erikoissairaanhoitoa, päivystyspalveluita, monipuolisia kirurgisia palveluita, työterveyshuoltoa, hammashoitoa ja hyvinvointipalveluja. Lisäksi yhtiö tarjoaa julkisyhteisöille innovatiivisia sosiaali- ja terveydenhuoltomalleja.