Pihlajalinna Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle 2024

Pihlajalinna Oyj                  Pörssitiedote                16.1.2024 klo 16.15

Pihlajalinna Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta on toimittanut yhtiön hallitukselle ehdotuksensa 10.4.2024 pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle.

Hallituksen jäsenten lukumäärä ja kokoonpano

Nimitystoimikunta ehdottaa Pihlajalinna Oyj:n varsinaiselle yhtiökokoukselle seuraavaa:

• hallituksen jäsenten määräksi vahvistettaisiin seitsemän (7) nykyisen kahdeksan (8) sijaan.
  • hallituksen nykyisistä jäsenistä Kim Ignatius, Heli Iisakka, Hannu Juvonen, Tiina Kurki, Jukka Leinonen, Leena Niemistö ja Mikko Wirén valittaisiin uudelle toimikaudelle.
  • Jukka Leinonen valittaisiin hallituksen puheenjohtajaksi ja Leena Niemistö hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Hallituksen nykyisistä jäsenistä Seija Turunen on ilmoittanut, että hän ei ole enää käytettävissä hallituksen jäseniä valittaessa.

Nykyisten jäsenten henkilö- ja luottamustehtävät on esitetty yhtiön sijoittajasivuilla.

Hallituksen jäsenten valintamenettelyn osalta osakkeenomistajien nimitystoimikunta suosittaa, että osakkeenomistajat ottavat yhtiökokouksessa kantaa ehdotukseen yhtenä kokonaisuutena. Tämä suositus perustuu siihen, että Pihlajalinnassa on hyvän pohjoismaisen hallintomallin mukainen hallituksen ulkopuolinen osakkeenomistajien nimitystoimikunta. Nimitystoimikunnan tehtävänä on varmistaa, että hallituksen yksittäisten jäsenehdokkaiden pätevyyden lisäksi myös ehdotettavalla hallituksella kokonaisuutena on yhtiön kannalta paras mahdollinen osaaminen ja kokemus, ja että hallituksen kokoonpano täyttää myös muut hallinnointikoodin pörssiyhtiölle asettamat vaatimukset.

Hallituksen jäsenten palkkiot

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että yhtiökokouksessa valittavien hallituksen jäsenten palkkioihin ei tehdä muutoksia. Hallituksen jäsenten vuosipalkkioiksi ehdotetaan:

• hallituksen puheenjohtajalle 60 000 euroa
  • hallituksen varapuheenjohtajalle sekä valiokuntien puheenjohtajille 40 000 euroa ja
  • muille jäsenille 30 000 euroa.

Lisäksi nimitystoimikunta ehdottaa, että kullekin hallituksen jäsenelle maksetaan rahana jokaiselta hallituksen ja sen valiokuntien kokoukselta kokouspalkkiona 600 euroa. Lisäksi korvataan hallituksen jäsenten kohtuulliset matkakulut yhtiön matkustussäännön mukaisesti.

Vuosipalkkio ehdotetaan maksettavaksi yhtiön osakkeina ja rahana siten, että noin 40 %:lla palkkion määrästä hankitaan hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun yhtiön osakkeita ja loput maksetaan rahana. Palkkio voidaan maksaa kokonaan tai osittain rahana, mikäli hallituksen jäsenellä on yhtiökokouspäivänä 10.4.2024 ollut hallussaan yli 1 000 000 euron arvosta yhtiön osakkeita. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta.

Osakkeina maksettava palkkio voidaan suorittaa luovuttamalla hallituksen jäsenille yhtiön hallussa olevia omia osakkeita tai osakkeet hankitaan suoraan hallituksen jäsenten lukuun kolmen viikon kuluessa siitä, kun osavuosikatsaus ajalta 1.1.–31.3.2024 on julkistettu. Mikäli tämä ei ole oikeudellisista tai muista säädösperusteisista syistä, kuten esimerkiksi sisäpiirisäännökset huomioiden mahdollista, osakkeet luovutetaan tai hankitaan ensimmäisenä mahdollisena ajankohtana tämän jälkeen tai vaihtoehtoisesti palkkio maksetaan tällöin rahana. Jos hallituksen jäsenen toimikausi päättyy ennen vuoden 2025 varsinaista yhtiökokousta, hallituksella on oikeus päättää vuosipalkkioiden mahdollisesta takaisinperinnästä sopivaksi katsomallaan tavalla.

Yllä olevat ehdotukset sisältyvät myös varsinaisen yhtiökokouksen kutsuun, joka julkaistaan myöhemmin.

Pihlajalinnan osakkeenomistajien nimitystoimikunnassa ovat toimineet puheenjohtajana Juha Koponen (LähiTapiola-ryhmä) ja jäseninä Mikko Wirén (MWW Yhtiö Oy), Tomi Yli-Kyyny (Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia), Carl Pettersson (Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo) sekä Pihlajalinna Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Leinonen asiantuntijajäsenenä.

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuula Lehto
puh. +358 40 588 5343, tuula.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä
sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista. Konsernilla on kattavat ja laadukkaat lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut sekä työterveys- ja vakuutusyhteistyöpalvelut. Lisäksi Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan vaikuttavat palvelut kansalaisille. Pihlajalinnalla työskentelee yli 7 000 työntekijää ja 2 200 ammatinharjoittajaa. Vuonna 2022 Pihlajalinnan liikevaihto oli 690,5 miljoonaa euroa. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää www.pihlajalinna.fi.