Pihlajalinna Pikku Huopalahdessa käytössä Suomen edistyksellisintä magneettiteknologiaa

Pihlajalinna Pikku Huopalahden sairaalan kuvantamisessa on otettu käyttöön uusi tekoälyä hyödyntävä teknologia. Uusi tekniikka parantaa magneettikuvauksen kuvanlaatua, diagnostiikkaa ja asiakaskokemusta kuvantamisajan lyhentyessä jopa puoleen.

Helsingissä Pihlajalinna Pikku Huopalahden sairaalan toisessa magneettilaitteessa hyödynnetään jatkossa tekoälytekniikkaa, joka mahdollistaa lyhyemmät kuvantamisajat ja tarkemmat kuvat. Uudesta teknologiasta hyötyvät niin hoitohenkilöstö kuin asiakkaat.

Nopeimmillaan saamme polven kuvatuksi jo alle viidessä minuutissa aiemman 12–15 minuutin sijaan. Kuvausajan lyheneminen on monelle, erityisesti kivuista ja ahtaan paikan pelosta kärsiville, varsin tervetullut kehitysaskel. Lisäksi pystymme palvelemaan useampia asiakkaita päivässä eli odotusajat magneettikuvaukseen lyhenevät ja palvelu sujuvoituu, kertoo vastaava radiologi Tiina Ketonen

Radiologia on tekoälyn myötä muuttumassa, ja saamme olla erikoisalana lääketieteen kehityksen kärjessä. Kuvaussarjojen optimoinnin kehittämisellä tulemme pääsemään lähitulevaisuudessa vieläkin lyhyempiin kuvausaikoihin, hän lisää.

Pikku Huopalahdessa käytössä oleva Siemens Healthineersin Deep Resolve -teknologia otetaan käyttöön myös Pihlajalinna Dextra Munkkivuoressa ensi vuoden alkupuolella. Tekoälyä hyödynnetään Pihlajalinnassa tällä hetkellä myös muun muassa hoidon tarpeen arvioinnissa sekä tiettyjen hallinnollisten prosessien automatisoinnissa.

Kaikki kuvantamisen palvelut tapaturmista urologiaan

Kuluvan vuoden aikana Pikku Huopalahden kuvantamistarjontaa on laajennettu tapaturmien sekä tuki- ja liikuntaelinten kuvantamisesta palvelemaan kaikkia erikoisaloja.

Esimerkiksi kaikki vatsan alueen sekä urologian potilaiden magneettikuvaukset on mahdollista toteuttaa meillä. Teemme myös sydämen magneettitutkimuksia toisena yksityisenä toimijana Suomessa, Ketonen sanoo.

Pikku Huopalahdessa työskentelee 13 röntgenhoitajaa. Yhteistyö on tiivistä Pihlajalinna Dextra Munkkivuoren kanssa, ja yhdessä kuvantamisen asiantuntijatiimi koostuu yli 25 röntgenhoitajasta, aina yleisradiologeista eri erikoistumisalueisiin. Magneettikuvauksen lisäksi kuvantamispalveluihin kuuluvat röntgenkuvaus, ultraäänitutkimukset, mammografia, tietokonetomografia eli TT-kuvaus, kartiokeilatutkimus (KKTT) sekä hammaskuvaus (OPTG).

Miellyttävä asiakaskokemus keskiössä

Pihlajalinnassa magneettikuvausasiakkaiden mukavuuteen on kiinnitetty erityishuomiota. Muun muassa Pikku Huopalahden ja Munkkivuoren kuvantamislaitteiden kuvausputket ovat perinteistä putkea (60–63 cm) tilavammat (70 cm), laitteissa on ääntä hiljentävä melunsuojaus ja useissa tutkimuksissa on mahdollista käyttää pehmeää patjaa.

Röntgenhoitajamme huolehtivat jokaisen asiakkaamme kohdalla mahdollisimman miellyttävistä oltavista tutkimuksen aikana. Haluamme olla edelläkävijä paitsi teknologian saralla, myös asiakaskokemuksessa, Ketonen toteaa.

Lisätiedot:

Tiina Ketonen, vastaava radiologi, Pihlajalinna Pikku Huopalahti, tiina.ketonen@pihlajalinna.fi
Sanna Lahtonen, viestintäpäällikkö, Pihlajalinna Oyj, puh. +358 50 576 1609, sanna.lahtonen@pihlajalinna.fi

Kuva: Röntgenhoitajat Laura Ahvenniemi ja Kaisa Vaittinen sekä magneettikuvauslaite, johon on asennettu Siemens Healthineersin Deep Resolve -teknologia.