Pihlajalinnan muutosneuvottelut päätökseen – toimenpiteet kannattavan kasvun vahvistamiseksi jatkuvat

Pihlajalinna Oyj               Sijoittajauutinen               8.3.2023 klo 13.15

Pihlajalinnan muutosneuvottelut päätökseen
toimenpiteet kannattavan kasvun vahvistamiseksi jatkuvat

Pihlajalinnan toimenpiteet kannattavan kasvun ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi jatkuvat. Osana toimenpiteitä yhtiö käynnisti muutosneuvottelut tammikuussa 2023. Neuvotteluiden yhteydessä tarkasteltiin organisaation rakennetta sekä työtehtäviä. Lisäksi arvioitiin yksittäisten toimipaikkojen osittaisia supistamisia, yhdistämisiä tai lakkauttamisia.

Neuvotteluiden tuloksena Pihlajalinnan toimintatapaa ja organisaatiota muokataan. Yhtiö siirtyy aiemmasta yksityisiä terveyspalveluita koskeneesta kahdeksan maantieteellisen alueen mallista viiden alueen malliin. Lisäksi yhtiön kaupallinen organisaatio yhdistyy osaksi yksityisten terveyspalveluiden liiketoimintakokonaisuutta sekä konsernin yleishallintoa. Tämän lisäksi konsernin HR- ja hankintatoiminto sulautetaan osaksi liiketoimintoja.

Muutosneuvottelut koskivat 650 henkilöä yhteensä noin 7 000 yhtiön työntekijästä. Pihlajalinna arvioi muutosneuvotteluiden alussa, että 40–60 työtehtävää voi vähentyä ja 30–40 henkilön hallinnollisen työn osuus voi lakata tai vähentyä. Neuvotteluiden lopputuloksena 67 työtehtävää vähenee ja 27 henkilön hallinnollisen työn osuutta muokataan. Lukuihin sisältyvät neuvotteluiden aikana päättyneet työsuhteet.

– Nyt päättyneet muutosneuvottelut ovat osa toimenpiteitämme kannattavuuden ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Yksinkertaisemmalla toimintamallilla olemme yhdenmukaisempia, tarjoamme entistä laadukkaammat palvelut asiakkaillemme ja yhtenäisemmän työpaikan henkilöstöllemme, sanoo toimitusjohtaja Joni Aaltonen

Pieniä työterveyshuollon yksiköitä sulautetaan isompiin yksiköihin

Muutosneuvotteluiden osana yhtiö tarkasteli myös yksittäisten toimipaikkojen osittaisia supistamisia, yhdistämisiä tai lakkauttamisia. Nyt tehtävät muutokset koskevat työterveyteen keskittyneiden yksiköiden sulauttamista toimialueen isompiin yksiköihin. Muutoksessa Kihniön ja Ikaalisten toimipaikat siirtyvät osaksi Hämeenkyrön toimipistettä. Ikaalisten kaupungille tarjottavan työterveyden paikallisuus varmistetaan jatkossa työpaikkavastaanotolla. Lisäksi Hermian työterveys Tampereella palvelee jatkossa Koskiklinikalla ja Oulun Hallituskadun palvelutarjonta jatkuu osana kaupungin muita toimipisteitä. Pihlajalinna jatkaa toimipisteverkostonsa arviointia.

Joni Aaltonen, toimitusjohtaja, joni.aaltonen@pihlajalinna.fi
Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, p. +358 40 5885 343, tuula.m.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä terveys- ja hyvinvointipalveluiden tuottajista. Konserni tarjoaa laadukkaita terveys- ja hyvinvointipalveluja lääkärikeskuksissaan, sairaaloissaan, liikuntakeskuksissaan ja asumispalveluissaan ympäri Suomea. Pihlajalinna tuottaa julkisyhteisöille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan laadukkaat palvelut kansalaisille. Vuonna 2022 Pihlajalinnan liikevaihto oli 690 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä lähes 7 000. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää www.pihlajalinna.fi.