• Pihlajalinna Oyj/

Pihlajalinnan osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2023: Liikevaihdon orgaaninen kasvu jatkui, kannattavuus ja taloudellinen asema vahvistuivat suunnitellusti

Pihlajalinna Oyj                         Osavuosikatsaus                      3.11.2023 klo 8.00

Pihlajalinnan osavuosikatsaus 1.1.30.9.2023

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton. Suluissa olevat vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon.

Heinä–syyskuu lyhyesti:

• Liikevaihto oli 165,6 (165,2) milj. euroa – kasvua 0,3 milj. euroa eli 0,2 prosenttia. Suun terveyden palveluiden divestointi, koronapalveluiden¹⁾ ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun väheneminen laskivat konsernin liikevaihtoa -16,1 milj. euroa eli -9,8 prosenttia.
  • Orgaaninen kasvu ilman koronapalveluita ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun vähenemistä oli 14,4 milj. euroa eli 8,7 prosenttia.
  • Yrityshankintojen²⁾ vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 2,1 milj. euroa eli 1,3 prosenttia.
  • Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA)³⁾ oli 9,6 (9,4) milj. euroa – kasvua 2,2 prosenttia. Kannattavuutta rasittivat vaativan erikoissairaanhoidon takautuvat kustannukset ja koronapalveluiden myynnin lasku.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 6,6 (6,7) milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,13 (0,14) euroa/osake.
  • Lääkärikeskusten käyntimäärät⁴⁾ kasvoivat 5 prosenttia vertailuneljänneksestä, kaikista vastaanottokäynneistä 41 (40) prosenttia tapahtui etäkanavissa.
  • Tuomas Hyyryläinen aloitti Pihlajalinnan toimitusjohtajana 1.9.2023.
  • Pihlajalinna tarkentaa näkymiään vuodelle 2023. Yhtiö odottaa oikaistun EBITA:n paranevan edellisen vuoden tasosta 34–37 milj. euroon (26,7 milj. euroa vuonna 2022). Hyvinvointialueiden aloittamisen seurauksena Pihlajalinna pyrkii päättämään neuvottelut saamisistaan entisten ulkoistuskumppaniensa Jämsän, Parkanon ja Mänttä-Vilppulan kaupunkien kanssa. Neuvotteluiden lopputuloksilla voi olla vaikutusta yhtiön vuoden 2023 osakekohtaiseen tulokseen.

Tammi–syyskuu lyhyesti:

• Liikevaihto oli 537,0 (502,1) milj. euroa – kasvua 34,9 milj. euroa eli 7,0 prosenttia. Suun terveyden palveluiden divestointi, koronapalveluiden¹⁾ ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun väheneminen laskivat konsernin liikevaihtoa -43,3 milj. euroa eli -8,6 prosenttia.
  • Orgaaninen kasvu ilman koronapalveluita ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun vähenemistä oli 62,0 milj. euroa eli 12,4 prosenttia.
  • Yrityshankintojen²⁾ vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 16,2 milj. euroa eli 3,2 prosenttia.
  • Oikaistu käyttökate (EBITDA)³⁾ oli 59,9 (52,2) milj. euroa – kasvua 14,8 prosenttia.
  • Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden postoja ja arvonalentumisia (EBITA)³⁾ oli 27,9 (24,4) milj. euroa – kasvua 14,1 prosenttia.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 52,9 (42,4) milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,44 (0,45) euroa/osake.
  • Pihlajalinna laski liikkeeseen 20 miljoonan euron hybridilainan 27.3.2023. Lainalla varmistetaan yhtiön liikkumavapautta strategian toteuttamisessa ja taloudellisen aseman parantamisessa.
  • Lääkärikeskusten käyntimäärät⁴⁾ kasvoivat 17 prosenttia vertailukaudesta (kasvua 12 prosenttia ilman yritysjärjestelyjä). Kaikista käynneistä 40 (39) prosenttia tapahtui etäkanavissa.

¹⁾ Koronapalveluita ovat koronatestaus, -näytteenotto, -rokottaminen ja muu mahdollinen koronaepidemian hallintaan suoraan liittyvä palvelu.

²⁾ Pohjola Sairaala Oy 1.2.2022, Etelä-Savon Työterveys Oy 1.4.2022, Lääkärikeskus Ikioma Oy 1.4.2022 ja Punkkibussi®-liiketoiminta 1.4.2022, MediEllen Oy 1.9.2022, Seppämagneetti Oy ja Seppälääkärit Oy 1.10.2022

³⁾ Vaihtoehtoinen tunnusluku. Pihlajalinna esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

⁴⁾ Pois lukien kuntaulkoistukset, koronatestaus ja suun terveydenhoito

7–9/2023 7–9/2022 muutos-% 1–9/2023 1–9/2022 muutos-% 2022
3 kk 3 kk 9 kk 9 kk
TULOSLASKELMA
Liikevaihto, milj. euroa 165,6 165,2 0,2 537,0 502,1 7,0 690,5
Käyttökate (EBITDA), milj. euroa 20,1 18,1 11,2 60,8 42,9 41,7 54,4
Käyttökate (EBITDA), % 12,1 10,9 11,0 11,3 8,6 32,5 7,9
Oikaistu käyttökate (EBITDA), milj. euroa ¹⁾ 20,5 18,9 8,7 59,9 52,2 14,8 64,2
Oikaistu käyttökate (EBITDA), % ¹⁾ 12,4 11,4 8,5 11,2 10,4 7,3 9,3
Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), milj. euroa ¹⁾ 9,6 9,4 2,2 27,9 24,4 14,1 26,7
Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % ¹⁾ 5,8 5,7 2,0 5,2 4,9 6,7 3,9
Liikevoitto (EBIT), milj. euroa 7,1 6,6 8,1 22,5 9,5 -137,8 8,9
Liikevoitto (EBIT), % 4,3 4,0 7,9 4,2 1,9 -122,4 1,3
Oikaistu liikevoitto (EBIT) milj. euroa ¹⁾ 7,4 7,3 0,2 21,4 18,5 15,6 18,6
Oikaistu liikevoitto (EBIT), % ¹⁾ 4,4 4,4 0,0 4,0 3,7 8,1 2,7
Tulos ennen veroja (EBT), milj. euroa 4,4 4,5 -2,5 14,3 4,4 -228,1 1,5
OSAKEKOHTAISET TUNNUSLUVUT
Osakekohtainen tulos (EPS), euroa 0,13 0,14 -7,7 0,44 0,45 -2,7 0,42
Osakekohtainen oma pääoma, euroa 6,84 5,51 24,0 5,50
MUUT TUNNUSLUVUT
Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROCE) 4,3 3,6 18,1 2,3
Oman pääoman tuotto, % (ROE) 7,2 9,7 -25,9 6,2
Omavaraisuusaste, % 22,6 19,4 16,3 18,6
Nettovelkaantumisaste, % 243,6 308,9 -21,2 313,8
Korolliset nettorahoitusvelat, milj. euroa 372,2 388,8 -4,3 385,7
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen 12 kk ¹⁾ 5,2 5,8 -10,7 6,0
Nettovelkaantumisaste, ilman IFRS 16, % 97,4 140,0 -30,4 139,95
Korolliset nettorahoitusvelat ilman IFRS 16, milj. euroa 155,3 182,2 -14,8 178,6
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen ilman IFRS 16, 12 kk ¹⁾ 3,5 4,0 -12,2 4,4
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa ²⁾ 25,4 12,0 61,8 216,5 -71,5 234,5
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 6,6 6,7 -0,8 52,9 42,4 24,6 64,9
Rahavirta investointien jälkeen, milj. euroa 2,7 -5,2 38,0 -34,1 211,6 -18,6
Henkilöstö keskimäärin (FTE) 4 976 4 793 3,8 4 851
Henkilöstö kauden lopussa 7 044 7 004 0,6 7 016
Ammatinharjoittajien lukumäärä kauden lopussa 2 202 1 891 16,4 1 812
NPS, vastaanotot 79,0 77,5 1,94 77,1
NPS, kokonais- ja osaulkoistukset 72,8 72,2 0,83 72,6

1) Määrältään merkittävät liiketapahtumat, jotka ovat tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomia, liittyvät liiketoiminnan hankintojen tai divestointien kuluihin (IFRS 3), ovat harvoin toistuvia tai rahavirtaan vaikuttamattomia arvostuseriä, käsitellään raportointikausien väliseen vertailukelpoisuuteen vaikuttavina oikaisuerinä. Pihlajalinnan määritelmän mukaan tällaisia eriä ovat esimerkiksi rakennejärjestelyt, omaisuuden arvonalentumiset ja tytäryhtiöiden aikaisemman omistuksen uudelleen arvostamiset, liiketoimintojen ja toimipisteiden lopettamiskulut tai liiketoiminnan myynnistä aiheutuvat myyntivoitot ja -tappiot, toiminnan uudelleenjärjestelyistä ja hankittujen liiketoimintojen integroimisesta aiheutuvat kulut, työsuhteiden päättämisiin liittyvät kulut ja sakot sekä sakonluonteiset korvaukset. Pihlajalinna esittää oikaisueränä myös IFRS-tulkintakomitean antaman pilvipalveluja koskevan agendapäätöksen kulukirjaukset ja poistojen oikaisut.

Käyttökatteen oikaisut vuosineljänneksellä olivat yhteensä 0,4 (0,8) miljoonaa euroa ja katsauskaudella yhteensä -1,0 (9,3) miljoonaa euroa. Liikevoiton oikaisut vuosineljänneksellä olivat yhteensä 0,3 (0,8) miljoonaa euroa ja katsauskaudella yhteensä -1,1 (9,0) miljoonaa euroa.

2) Vuokrasopimuksin hankittu omaisuus rinnastetaan itse hankittuun omaisuuteen eli IFRS 16:n mukaiset käyttöoikeusomaisuuserät sisällytetään bruttoinvestointeihin.

Pihlajalinnan näkymät vuodelle 2023 tarkennettu

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2023 kannattavuutensa ja taloudellisen asemansa parantamiseen.

• Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan edellisen vuoden tasosta (690,5 milj. euroa vuonna 2022)
  • Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) paranevan edellisen vuoden tasosta 34–37 milj. euroon (26,7 milj. euroa vuonna 2022)
  • Hyvinvointialueiden aloittamisen seurauksena Pihlajalinna pyrkii päättämään neuvottelut saamisistaan entisten ulkoistuskumppaniensa Jämsän, Parkanon ja Mänttä-Vilppulan kaupunkien kanssa. Neuvotteluiden lopputuloksilla voi olla vaikutusta yhtiön vuoden 2023 osakekohtaiseen tulokseen.
  • Yhtiö jatkaa toimenpiteitä taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Maaliskuussa 2023 päätökseen saatettujen muutosneuvottelujen sekä tehostamisohjelman odotetaan parantavan Pihlajalinnan kannattavuutta. Hinnankorotusten odotetaan kompensoivan kustannusinflaation vaikutuksia.

Aiempi ohjeistus, annettu 17.2.2023 ja toistettu viimeksi 11.8.2023:

• Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvon alentumisia (EBITA) paranevan edellisen vuoden tasosta (26,7 milj. euroa vuonna 2022)

Näkymissä vuodelle 2023 on epävarmuustekijöitä liittyen korkeaan inflaatioon euroalueella sekä yleiseen kustannuskehitykseen ja erityisesti palkkakehitykseen. Myös hyvinvointialueiden aloituksen vaikutukset sosiaali- ja terveystoimialaan ovat edelleen epävarmat. Neuvotteluiden perusteella Keski-Suomen hyvinvointialueen johto on päättänyt esittää hyvinvointialueen hallitukselle, että Jämsän Terveys Oy:n palvelusopimuksen vuosihinnasta eriytetään hyvinvointialueiden tuottaman vaativan erikoissairaanhoidon kustannukset takautuvasti 1.7.2023 alkaen. Hidastunut talouskasvu, heikentynyt kuluttajaluottamus ja markkinakorkojen nousu saattavat vaikuttaa odotettua enemmän Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen.

Toimitusjohtaja Tuomas Hyyryläinen:

Vuoden kolmannella neljänneksellä Pihlajalinnan liikevaihto ylsi 165,6 (165,2) miljoonaan euroon, vaikka vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun poistuminen Pirkanmaan ja Keski-Suomen hyvinvointialueilla, koronapalveluiden väheneminen ja suun terveyden palveluiden divestointi laskivat liikevaihtoa yhteensä 16,1 miljoonaa euroa. Orgaaninen kasvu edellä mainitut huomioiden oli 8,7 prosenttia. Yksityisten palveluiden liikevaihto kasvoi erityisesti vakuutusyhtiöasiakkuuksissa ja työterveyden palveluissa. Vahvistimme vakuutusyhtiökumppanuuksiamme solmimalla uuden noin 25–30 miljoonan euron vuotuisen pääyhteistyösopimuksen Fennian kanssa tulevalle kolmelle vuodelle.

Pihlajalinnan oikaistu EBITA kehittyi suunnitellusti. Aloittamamme tehostamistoimenpiteet kannattavuuden ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi tuottavat tulosta. Vuonna 2022 alkaneet sopeuttamistoimenpiteet julkisissa palveluissa sekä lääkärikeskustoiminnan käyttöasteiden hyvä kehitys nostivat kannattavuutta. Vuoden kolmannen neljänneksen oikaistu EBITA nousi 9,6 (9,4) miljoonaan euroon eli 2,2 prosenttia, huolimatta Keski-Suomen hyvinvointialueen takautuvista vaativan erikoissairaanhoidon kuluista.

Hoitojonot kiireettömään julkiseen erikoissairaanhoitoon kasvavat edelleen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan elokuussa 2023 lähes 178 000 (169 000, 4/2023) potilasta odotti pääsyä kiireettömään erikoissairaanhoitoon. Suomen hallituksen toimet hoitojonojen purkamiseksi etenevät, ja arvioimme niiden lisäävän yksityisten terveyspalveluiden kysyntää mm. palveluseteleiden ja muiden ostopalveluiden kysynnän kasvuna. Yksityisten lääkärivastaanottojen KELA-korvausta on päätetty nostaa merkittävästi vuoden 2024 alussa.

Pihlajalinnalla on kattava sairaala- ja lääkärikeskusverkosto sekä laajat diagnostiikan palvelut. Pystymme auttamaan kriittiselle tasolle nousseiden hoitojonojen purkamisessa nopeasti. Olemme vuosien aikana osoittaneet, että monituottajamallilla pystytään saavuttamaan kustannustehokkaita ja asiakkaille vaikuttavia terveyspalveluita. Esimerkiksi Suomen Akatemian IMPRO-tutkimushankkeen (1/2023) tuloksista selviää, että Pihlajalinnan kokonaisulkoistuksilla on ollut merkittävä laskeva vaikutus terveyspalveluiden kokonaiskustannuksiin.

Kuluneen vuosineljänneksen aikana on edelleen tunnistettu ja aloitettu uusia tehostamistoimenpiteitä Pihlajalinnan kannattavuuden ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Tehostamisohjelmalla pystymme vastaamaan yhä kiristyvään kilpailuun ja palkkainflaatioon.

Minulla on ollut ilo työskennellä Pihlajalinnassa nyt noin kaksi kuukautta. Olen vaikuttunut pihlajalinnalaisten vahvasta osaamisesta. Aloitettu työ henkilöstömme työkyvyn ja johtamisen kehittämiseksi on äärimmäisen tärkeää. Hyvinvoiva henkilöstö ja Pihlajalinnassa viihtyvät ammatinharjoittajat ovat meille ratkaisevan tärkeitä, jotta voimme pitää yhdessä huolta asiakkaistamme. Haluan kiittää kaikkia pihlajalinnalaisia lämpimästä ja avoimesta vastaanotosta, jonka olen saanut. Koko organisaatiolla on vahva halu mennä arvojemme mukaisesti ennakkoluulottomasti eteenpäin.

Webcast analyytikoille, toimittajille ja sijoittajille

Pihlajalinna järjestää tuloksen julkistamistilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle tänään perjantaina 3.11.2023 klo 10.00 suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://pihlajalinna.videosync.fi/q3-2023. Tulosjulkistuksen kieli on suomi. Tilaisuuden tallenne on katseltavissa myöhemmin samalla verkkosivulla kuin livelähetys.

Pihlajalinna Oyj:n osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2023 kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla yhtiön sijoittajasivuilla.

Lisätiedot:

Tarja Rantala, talous- ja rahoitusjohtaja, 040 774 9290, tarja.rantala@pihlajalinna.fi
Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, 040 588 5343, tuula.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä
sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista. Konsernilla on kattavat ja laadukkaat lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut sekä työterveys- ja vakuutusyhteistyöpalvelut. Lisäksi Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan vaikuttavat palvelut kansalaisille. Pihlajalinnalla työskentelee yli 7 000 työntekijää ja 2 200 ammatinharjoittajaa. Vuonna 2022 Pihlajalinnan liikevaihto oli 690,5 miljoonaa euroa. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää www.pihlajalinna.fi.