Pihlajalinnan tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2022 (12 kk)

Pihlajalinna Oyj                           Tilinpäätöstiedote                               17.2.2023 klo 8.00

Pihlajalinnan tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2022 (12 kk)

Liikevaihto kasvoi onnistuneen tarjonnan kasvattamisen ansiosta – toimenpiteet kannattavuuden ja taloudellisen aseman parantamiseksi käynnistetty

Tilinpäätöstiedote on tilintarkastamaton. Suluissa olevat vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon.

Loka–joulukuu lyhyesti:

• Liikevaihto oli 188,4 (154,7) milj. euroa – kasvua 33,7 milj. euroa eli 21,8 prosenttia.
  • Koronapalveluiden¹⁾ liikevaihto oli 2,8 (10,1) milj. euroa – laskua -7,3 milj. euroa.
  • Orgaaninen kasvu oli 11,4 milj. euroa eli 7,4 prosenttia. Ilman koronapalveluita orgaaninen kasvu olisi ollut 18,7 milj. euroa eli 12,1 prosenttia.
  • Yritysjärjestelyjen²⁾ vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 22,4 milj. euroa eli 14,5 prosenttia.
  • Oikaistu käyttökate (EBITDA)³⁾ oli 12,0 (14,9) milj. euroa – laskua -19,2 prosenttia.
  • Oikaistu liiketulos ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA)³⁾ oli 2,2 (7,8) milj. euroa – laskua -71,3 prosenttia.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) oli -0,03 (0,19) euroa/osake.
  • Lääkärikeskusten käyntimäärät⁴⁾ kasvoivat 40 prosenttia vertailuneljänneksestä (kasvua 17 prosenttia ilman yritysjärjestelyjä), kaikista vastaanottokäynneistä 36 prosenttia tapahtui etäkanavissa.

Tammi–joulukuu lyhyesti:

• Liikevaihto oli 690,5 (577,8) milj. euroa – kasvua 112,7 milj. euroa eli 19,5 prosenttia.
  • Koronapalveluiden¹⁾ liikevaihto oli 16,7 (38,9) milj. euroa – laskua -22,2 milj. euroa.
  • Orgaaninen kasvu oli 34,9 milj. euroa eli 6,0 prosenttia. Ilman koronapalveluita ja Jämsän Terveyden käräjäoikeuden ratkaisua orgaaninen kasvu olisi ollut 59,4 milj. euroa eli 10,3 prosenttia.
  • Yritysjärjestelyjen²⁾ vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 77,9 milj. euroa eli 13,5 prosenttia.
  • Oikaistu käyttökate (EBITDA)³⁾ oli 64,2 (65,3) milj. euroa – laskua -1,7 prosenttia.
  • Oikaistu liiketulos ennen aineettomien hyödykkeiden postoja ja arvonalentumisia (EBITA)³⁾ oli 26,7 (37,3) milj. euroa – laskua -28,5 prosenttia.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,42 (0,89) euroa/osake.
  • Hallitus esittää, että tilikaudelta 2022 ei jaeta osinkoa.
  • Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen ilman IFRS 16 -vientejä oli 4,4 (2,3). Nettovelkaantumisaste ilman IFRS 16-vientejä oli 139,95 (90,8).
  • Lääkärikeskusten käyntimäärät⁴⁾ kasvoivat 45 prosenttia vertailukaudesta (kasvua 17 prosenttia ilman yritysjärjestelyjä). Kaikista käynneistä 37 prosenttia tapahtui etäkanavissa.

Tilikauden jälkeiset tapahtumat:

• Yhtiö on aloittanut toimenpiteitä taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Tammikuussa 2023 käynnistettyjen muutosneuvottelujen sekä kokonaisulkoistusten tehostamisohjelmien odotetaan parantavan Pihlajalinnan kannattavuutta. Hinnankorotusten odotetaan kompensoivan kustannusinflaation vaikutuksia.

¹⁾ Koronapalveluita ovat koronatestaus, -näytteenotto, -rokottaminen ja muu mahdollinen koronaepidemian hallintaan suoraan liittyvä palvelu.

²⁾ Työterveys Virta Oy 1.4.2021, Pohjola Sairaala Oy 1.2.2022, Etelä-Savon Työterveys Oy 1.4.2022, Lääkärikeskus Ikioma Oy 1.4.2022 ja Punkkibussi®-liiketoiminta 1.4.2022, MediEllen Oy 1.9.2022, Seppämagneetti Oy ja Seppälääkärit Oy 1.10.2022

³⁾ Vaihtoehtoinen tunnusluku. Pihlajalinna esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

⁴⁾ Pois lukien kuntaulkoistukset, koronatestaus ja suunterveydenhoito

10–12/2022 10–12/2021 muutos-% 1–12/2022 1–12/2021 muutos-%
3 kk 3 kk 12 kk 12 kk
TULOSLASKELMA
Liikevaihto, milj. euroa 188,4 154,7 21,8 690,5 577,8 19,5
Käyttökate (EBITDA), milj. euroa 11,5 14,5 -21,2 54,4 62,6 -13,1
Käyttökate (EBITDA), % 6,1 9,4 -35,3 7,9 10,8 -27,3
Oikaistu käyttökate (EBITDA), milj. euroa ¹⁾ 12,0 14,9 -19,2 64,2 65,3 -1,7
Oikaistu käyttökate (EBITDA), % ¹⁾ 6,4 9,6 -33,6 9,3 11,3 -17,7
Oikaistu käyttökate (EBITDA) ilman IFRS 16, milj. euroa 12 kk ¹⁾ 5,7 10,8 -47,3 40,2 49,3 -18,5
Liiketulos (EBIT), milj. euroa -0,6 5,6 -110,2 8,9 27,9 -68,1
Liiketulos, % -0,3 3,6 -108,4 1,3 4,8 -73,3
Oikaistu liiketulos (EBIT) milj. euroa ¹⁾ 0,1 6,0 -98,7 18,6 30,3 -38,7
Oikaistu liiketulos (EBIT), % ¹⁾ 0,0 3,9 -98,9 2,7 5,3 -48,7
Oikaistu liiketulos ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), milj. euroa ¹⁾ 2,2 7,8 -71,3 26,7 37,3 -28,5
Oikaistu liiketulos ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % ¹⁾ 1,2 5,1 -76,5 3,9 6,5 -40,2
Tulos ennen veroja (EBT), milj. euroa -2,8 4,6 -161,6 1,5 24,2 -93,6
OSAKEKOHTAISET TUNNUSLUVUT
Osakekohtainen tulos (EPS), euroa -0,03 0,19 -116,7 0,42 0,89 -52,6
Osakekohtainen oma pääoma, euroa 5,50 5,27 4,3
Osinko/osake, euroa 0,30
MUUT TUNNUSLUVUT
Sijoitetun pääoman tuotto, %(ROCE) 2,3 8,8 -74,0
Oman pääoman tuotto, % (ROE) 6,2 16,1 -61,3
Omavaraisuusaste, % 18,6 26,9 -30,9
Nettovelkaantumisaste, % 313,8 158,8 97,6
Korolliset nettorahoitusvelat, milj. euroa 385,7 194,7 98,1
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen 12 kk ¹⁾ 6,0 3,0 101,5
Nettovelkaantumisaste, ilman IFRS 16, % ¹⁾ 139,95 90,8 54,2
Korolliset nettorahoitusvelat ilman IFRS 16, milj. euroa ¹⁾ 178,6 113,8 56,9
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen ilman IFRS 16, 12kk ¹⁾ 4,4 2,3 92,5
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa ²⁾ 17,9 7,4 234,5 44,8
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 22,5 24,8 -9,6 64,9 56,9 14,0
Rahavirta investointien jälkeen, milj. euroa 15,5 19,0 -18,6 24,9 neg
Henkilöstö keskimäärin (FTE) 5 167 4 746 8,9
Henkilöstö kauden lopussa 7 016 6 297 11,4
Ammatinharjoittajien lukumäärä 1 812 1 070 69,3
NPS, vastaanotot 77,1 76,5 0,78
NPS, kokonais- ja osaulkoistukset 72,6 70,8 2,54

1) Määrältään merkittävät liiketapahtumat, jotka ovat tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomia, liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin (IFRS 3), ovat harvoin toistuvia tai rahavirtaan vaikuttamattomia arvostuseriä, käsitellään raportointikausien väliseen vertailukelpoisuuteen vaikuttavina oikaisuerinä. Pihlajalinnan määritelmän mukaan tällaisia eriä ovat esimerkiksi rakennejärjestelyt, omaisuuden arvonalentumiset ja tytäryhtiöiden aikaisemman omistuksen uudelleen arvostamiset, liiketoimintojen ja toimipisteiden lopettamiskulut tai liiketoiminnan myynnistä aiheutuvat myyntivoitot ja -tappiot, toiminnan uudelleenjärjestelyistä ja hankittujen liiketoimintojen integroimisesta aiheutuvat kulut, työsuhteiden päättämisiin liittyvät kulut ja sakot sekä sakonluonteiset korvaukset. Pihlajalinna esittää oikaisueränä myös IFRS-tulkintakomitean antaman pilvipalveluja koskevan agendapäätöksen kulukirjaukset ja poistojen oikaisut.

Käyttökatteen oikaisut vuosineljänneksellä olivat yhteensä 0,6 (0,3) miljoonaa euroa ja tilikaudella yhteensä 9,8 (2,7) miljoonaa euroa. Liikevoiton oikaisut vuosineljänneksellä olivat yhteensä 0,6 (0,4) miljoonaa euroa ja tilikaudella yhteensä 9,7 (2,4) miljoonaa euroa.

2) Vuokrasopimuksin hankittu omaisuus rinnastetaan itse hankittuun omaisuuteen eli IFRS 16:n mukaiset käyttöoikeusomaisuuserät sisällytetään bruttoinvestointeihin.

Pihlajalinnan näkymät vuodelle 2023

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2023 kannattavuutensa ja taloudellisen asemansa parantamiseen.

• Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan edellisen vuoden tasosta (690,5 milj. euroa vuonna 2022)
  • Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvon alentumisia (EBITA) paranevan edellisen vuoden tasosta (26,7 milj. euroa vuonna 2022)

Näkymissä vuodelle 2023 on epävarmuustekijöitä liittyen korkeaan inflaatioon euroalueella sekä yleiseen kustannuskehitykseen ja erityisesti palkkakehitykseen. Myös hyvinvointialueiden aloituksen ja koronan vaikutukset sosiaali- ja terveystoimialaan ovat edelleen epävarmat. Hidastunut talouskasvu, heikentynyt kuluttajaluottamus ja markkinakorkojen nousu saattavat vaikuttaa odotettua enemmän Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen.

Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen:

Vuonna 2022 keskityimme strategiamme mukaisesti lääkärikeskus- ja sairaalapalveluverkoston laajentamiseen sekä tarjonnan kasvattamiseen. Lisäksi valmistauduimme hyvinvointialueiden aloittamiseen tehostamalla toimintaamme julkisissa palveluissa. Pihlajalinnan liikevaihto kasvoi merkittävät 19,5 prosenttia yhteensä 690,5 miljoonaan euroon (577,8 milj. euroa vuonna 2021). Tästä orgaanisen kasvun osuus oli 6,0 prosenttia. Toisaalta vuosi oli monin tavoin haastava, ja kannattavuus heikkeni koronapalveluiden vähenemisen sekä erityisesti korkeina pysyneiden sairauspoissaolojen ja julkisen erikoissairaanhoidon kulujen vuoksi. Oikaistu EBITA oli 26,7 miljoonaa euroa (37,3 milj. euroa vuonna 2021).

Teimme vuoden aikana useita tarjonnan kasvua tukevia yrityskauppoja. Helmikuussa Pohjola Sairaala siirtyi osaksi Pihlajalinnaa. Kaupan myötä yhtiöllä on kattava palveluverkosto korkean jalostusarvon sairaalapalveluissa sekä monipuolinen päivystystoiminta kaikissa suurimmissa maakuntakeskuksissa. Huhtikuussa toteutimme yrityskaupat Etelä-Savon Työterveydestä ja Lääkärikeskus Ikiomasta. Kainuulaisen yksityisiä lääkäripalveluita sekä lääkäreiden ja hoitajien vuokraustoimintaa tarjoavan MediEllenin hankimme syyskuun alussa. Jyväskyläläinen lääkärikeskus Seppälääkärit sekä kuvantamiskeskus Seppämagneetti siirtyivät Pihlajalinnan omistukseen lokakuun alussa. Lisäksi hankimme rokotepalveluita tarjoavan Punkkibussi®-liiketoiminnan huhtikuussa.

Hankittujen toimipisteiden ja palveluiden yhdistäminen saatettiin loppuun, mutta synergiahyödyt viivästyivät. Ne tulevat näkymään täysimääräisesti vuonna 2023. Keskitymme myös varmistamaan hankittujen liiketoimintojen mittakaavaedut. Lisäksi Pihlajalinna selkeyttää palveluportfoliotaan, mistä esimerkkinä sopimus yksityisten suun terveyden palveluiden kaupasta vuoden 2022 lopussa. Kauppa on tarkoitus toteuttaa maaliskuun 2023 loppuun mennessä.

Koronaepidemian kiihdyttämä etäasioinnin kasvu jatkui vahvana. Etäasioinnin osuus kaikesta asioinnista oli vuoden lopussa 37 prosenttia. Vuoden 2022 aikana aloitimme strategisia hankkeita monikanavaisten palvelujemme vahvistamiseksi entisestään. Etäpalveluiden hyödyntäminen on kasvussa myös työterveysasiakkuuksissamme. Pihlajalinnan työterveyshuollon piirissä oli vuoden 2022 lopussa yli 270 000 henkilöä.

Teimme vuoden 2022 aikana tehostamistoimia julkisissa palveluissa vastataksemme nousseisiin kustannuksiin. Jatkamme tehostamisohjelmia kuntaulkoistuksissamme. Neuvottelut hyvinvointialueiden kanssa palveluohjauksen ja kustannusvastuun jaosta jatkuvat esimerkiksi kiireellisen ja vaativan erikoissairaanhoidon osalta. Yhteisyrityksiemme palvelusopimukset siirtyivät Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueille.

Liiketoiminnan kasvu on tarkoittanut myös henkilöstön ja ammatinharjoittajien määrän kasvua. Olemme onnistuneilla rekrytoinneilla mahdollistaneet tarjonnan kasvattamisen ja erityisesti päivystystoiminnan laajentamisen. Muutokset ovat vaatineet henkilöstöltämme paljon, ja vuoden 2023 strategisena painopistealueena on henkilöstön työhyvinvoinnin edistäminen ja kehittäminen esimerkiksi työtehtävien selkeyttämisellä ja johtamisen kehittämisellä. Pihlajalinnassa työskenteli vuoden 2022 lopussa 7 016 (6 297) henkilöä ja 1 812 (1 070) ammatinharjoittajaa.

Vuoden 2022 aikana kohtasimme lukuisia muutoksia toimintaympäristössä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan kiihdytti yleisen kustannustason nousua entisestään. Koronarajoituksia poistettiin vuoden aikana. Korona ja muut hengitystieinfektiot lisäsivät kuitenkin henkilöstön sairauspoissaolojen määrää tilikaudella merkittävästi, mikä on aiheuttanut paitsi kustannuksia myös operatiivisia haasteita läpi vuoden.

Kannattavuuden kehittymiseen vuonna 2022 emme voi olla tyytyväisiä. Yrityskaupat kasvattivat yhtiön velkaantuneisuutta merkittävästi, mutta niiden taloudelliset hyödyt eivät ole vielä täysimääräisesti toteutuneet. Olemme aloittaneet monia toimia kannattavuuden ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Vuoden 2023 alusta nostimme palveluiden hintoja keskimäärin 5–10 prosenttia ja jatkoimme toiminnan tehostamista kaikissa yhtiön toiminnoissa. Pihlajalinna aloitti muutosneuvottelut tammikuun alkupuolella. Tarkastelemme yksittäisten toimipaikkojen mahdollisia osittaisia supistamisia, yhdistämisiä tai lakkauttamisia sekä organisaation rakennetta. Kannattavuuden vahvistamiseksi tehtävien toimenpiteiden vaikutukset näkyvät asteittain vuoden 2023 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien.

Ulkoisista epävarmuustekijöistä huolimatta toteutimme strategiaamme määrätietoisesti ja onnistuimme kasvattamaan toimintaamme. Kuluneesta vuodesta haluan kiittää kaikkia sidosryhmiämme, mutta erityisesti koko henkilöstöämme. Vuonna 2023 keskitymme vahvistamaan taloudellista asemaamme kannattavan kasvun takaamiseksi.

Pihlajalinnan tulosjulkistukset vuonna 2023

Tilinpäätös ja toimintakertomus: viimeistään viikolla 11
Osavuosikatsaus tammikuu–maaliskuu: perjantaina 28.4.2023

Puolivuosikatsaus tammikuu–kesäkuu: perjantaina 11.8.2023
Osavuosikatsaus tammikuu–syyskuu: perjantaina 3.11.2023

Varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi tiistaina 4.4.2023.

Webcast analyytikoille ja toimittajille

Pihlajalinna järjestää julkistamistilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle perjantaina 17.2.2023 klo 10.00 suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://pihlajalinna.videosync.fi/q4-2022-results. Tulosjulkistuksen kieli on suomi. Tilaisuuden tallenne on katseltavissa myöhemmin samalla verkkosivulla kuin livelähetys.

Lisätiedot:

Tarja Rantala, talous- ja rahoitusjohtaja, 040 774 9290, tarja.rantala@pihlajalinna.fi
Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, 040 588 5343, tuula.m.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä terveys- ja hyvinvointipalveluiden tuottajista. Konserni tuottaa muun muassa lääkärinvastaanottopalveluita ja erikoissairaanhoidon, työterveyden ja suunterveyden palveluita sekä asumis- ja hyvinvointipalveluita. Pihlajalinna tarjoaa julkisyhteisöille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan laadukkaat palvelut kansalaisille. Vuonna 2021 Pihlajalinnan liikevaihto oli 580 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä lähes 7 000. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
Lue lisää www.pihlajalinna.fi.