• Pihlajalinna Oyj/

Pihlajalinnan tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2023: Vahva kannattavuus ja rahavirta vuoden viimeisellä neljänneksellä, alaskirjaukset rasittivat tulosta

Pihlajalinna Oyj                         Tilinpäätöstiedote                   14.2.2024 klo 8.00

Pihlajalinnan tilinpäätöstiedote 1.1.31.12.2023

Tilinpäätöstiedote on tilintarkastamaton. Suluissa olevat vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon.

Loka–joulukuu lyhyesti:

• Liikevaihto oli 183,0 (188,4) milj. euroa – laskua -5,4 milj. euroa eli -2,9 prosenttia. Suun terveyden palveluiden divestointi, koronapalveluiden¹⁾ ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun väheneminen laskivat konsernin liikevaihtoa -17,4 milj. euroa eli -9,3 prosenttia.
  • Orgaaninen kasvu³⁾ ilman koronapalveluita ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun vähenemistä oli 11,6 milj. euroa eli 6,2 prosenttia.
  • Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA)³⁾ oli 9,9 (2,2) milj. euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 26,1 (22,5) milj. euroa.
  • Neuvottelut saamisista entisten ulkoistuskumppanien kanssa eivät tilikauden aikana johtaneet toivottuun lopputulokseen, ja yhtiö harkitsee oikeudellisia toimia saamisten perintään. Tämän johdosta kyseiset erät eivät enää täyttäneet tilinpäätöshetkellä saamisten määritelmää, ja Pihlajalinna esittää kyseiset erät ehdollisina taseen ulkopuolisina varoina. Alaskirjatut saamiset olivat yhteensä 8,2 miljoonaa euroa.
  • Pihlajalinna on tarkastellut pitkäaikaisia sijoituksiaan ja osakkuusyhtiöidensä osuuksien arvostusta ja lainasaamisia. Tämän tarkastelun perusteella viimeisellä vuosineljänneksellä tehtiin 2,4 miljoonan euron arvonalentuminen.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) oli -0,25 (-0,03) euroa/osake. Viimeisellä vuosineljänneksellä tehdyt alaskirjaukset laskevat yhtiön osakekohtaista tulosta yhteensä 0,37 euroa.

Tammi–joulukuu lyhyesti:

• Liikevaihto oli 720,0 (690,5) milj. euroa – kasvua 29,5 milj. euroa eli 4,3 prosenttia. Suun terveyden palveluiden divestointi, koronapalveluiden¹⁾ ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun väheneminen laskivat konsernin liikevaihtoa -59,9 milj. euroa eli -8,7 prosenttia.
  • Orgaaninen kasvu³⁾ ilman koronapalveluita ja vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun vähenemistä oli 72,9 milj. euroa eli 10,6 prosenttia.
  • Yrityshankintojen²⁾ vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 16,2 milj. euroa eli 2,3 prosenttia.
  • Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA)³⁾ oli 37,8 (26,7) milj. euroa – kasvua 41,5 prosenttia.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 79,0 (64,9) milj. euroa.
  • Pihlajalinna laski liikkeeseen 20 miljoonan euron hybridilainan 27.3.2023. Lainalla varmistetaan yhtiön liikkumavapautta strategian toteuttamisessa ja taloudellisen aseman parantamisessa.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,19 (0,42) euroa/osake. Tilinpäätöksen alaskirjaukset laskevat yhtiön osakekohtaista tulosta yhteensä 0,37 euroa.
  • Pihlajalinnan täsmennetyn osinkopolitiikan mukaisesti osinkoina tai pääoman palautuksina jaetaan vähintään yksi kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta ottaen huomioon yhtiön strategia ja taloudellinen asema.
  • Hallitus ehdottaa, että 31.12.2023 päättyneeltä tilikaudelta jaetaan osinkoa 0,07 euroa osakkeelta.

¹⁾ Koronapalveluita ovat koronatestaus, -näytteenotto, -rokottaminen ja muu mahdollinen koronaepidemian hallintaan suoraan liittyvä palvelu.

²⁾ Pohjola Sairaala Oy 1.2.2022, Etelä-Savon Työterveys Oy 1.4.2022, Lääkärikeskus Ikioma Oy 1.4.2022 ja Punkkibussi®-liiketoiminta 1.4.2022, MediEllen Oy 1.9.2022, Seppämagneetti Oy ja Seppälääkärit Oy 1.10.2022

³⁾ Vaihtoehtoinen tunnusluku. Pihlajalinna esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

10–12/2023 10–12/2022 muutos-% 1–12/2023 1–12/2022 muutos-%
3 kk 3 kk 12 kk 12 kk
TULOSLASKELMA
Liikevaihto, milj. euroa 183,0 188,4 -2,9 720,0 690,5 4,3
Käyttökate (EBITDA), milj. euroa 11,6 11,5 1,6 72,5 54,4 33,2
Käyttökate (EBITDA), % 6,4 6,1 10,1 7,9
Oikaistu käyttökate (EBITDA), milj. euroa ¹⁾ 20,7 12,0 72,2 80,6 64,2 25,5
Oikaistu käyttökate (EBITDA), % ¹⁾ 11,3 6,4 11,2 9,3
Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), milj. euroa ¹⁾ 9,9 2,2 339,8 37,8 26,7 41,5
Oikaistu liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % ¹⁾ 5,4 1,2 5,2 3,9
Liikevoitto (EBIT), milj. euroa -1,9 -0,6 241,9 20,6 8,9 131,2
Liikevoitto (EBIT), % -1,1 -0,3 2,9 1,3
Oikaistu liikevoitto (EBIT) milj. euroa ¹⁾ 7,7 0,1 29,1 18,6 56,3
Oikaistu liikevoitto (EBIT), % ¹⁾ 4,2 0,0 4,0 2,7
Tulos ennen veroja (EBT), milj. euroa -6,1 -2,8 118,1 8,2 1,5 428,3
OSAKEKOHTAISET TUNNUSLUVUT
Osakekohtainen tulos (EPS), euroa -0,25 -0,03 703,9 0,19 0,42 -55,5
Osakekohtainen oma pääoma, euroa 6,56 5,50 19,3
Osinko/osake, euroa (hallituksen esitys) 0,07                -                -
MUUT TUNNUSLUVUT
Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROCE) 4,0 2,3 75,9
Oman pääoman tuotto, % (ROE) 3,4 6,2 -44,9
Omavaraisuusaste, % 22,0 18,6 18,5
Nettovelkaantumisaste, % 243,9 313,8 -22,3
Korolliset nettorahoitusvelat, milj. euroa 352,7 385,7 -8,5
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen 12 kk ¹⁾ 4,4 6,0 -27,1
Nettovelkaantumisaste, ilman IFRS 16, % 93,6 139,95 -33,2
Korolliset nettorahoitusvelat ilman IFRS 16, milj. euroa 142,0 178,6 -20,5
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen ilman IFRS 16, 12 kk ¹⁾ 2,7 4,4 -38,5
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa ²⁾ 4,7 18,0 66,5 234,5 -71,7
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 26,1 22,5 16,4 79,0 64,9 21,8
Rahavirta investointien jälkeen, milj. euroa 22,5 15,5 60,5 -18,6 426,2
Henkilöstö keskimäärin (FTE) 4 923 4 851 1,5
Henkilöstö kauden lopussa 6 880 7 016 -1,9
Ammatinharjoittajien lukumäärä kauden lopussa 2 208 1 812 21,9
NPS, vastaanotot 79,1 77,1 2,59
NPS, kokonais- ja osaulkoistukset 74,7 72,3 3,32

¹⁾ Määrältään merkittävät liiketapahtumat, jotka ovat tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomia, liittyvät liiketoiminnan hankintojen tai divestointien kuluihin (IFRS 3), ovat harvoin toistuvia tai rahavirtaan vaikuttamattomia arvostuseriä, käsitellään raportointikausien väliseen vertailukelpoisuuteen vaikuttavina oikaisuerinä. Pihlajalinnan määritelmän mukaan tällaisia eriä ovat esimerkiksi rakennejärjestelyt, omaisuuden arvonalentumiset ja tytäryhtiöiden aikaisemman omistuksen uudelleen arvostamiset, liiketoimintojen ja toimipisteiden lopettamiskulut tai liiketoiminnan myynnistä aiheutuvat myyntivoitot ja -tappiot, toiminnan uudelleenjärjestelyistä ja hankittujen liiketoimintojen integroimisesta aiheutuvat kulut, työsuhteiden päättämisiin liittyvät kulut ja sakot sekä sakonluonteiset korvaukset. Pihlajalinna esittää oikaisueränä myös IFRS-tulkintakomitean antaman pilvipalveluja koskevan agendapäätöksen kulukirjaukset ja poistojen oikaisut.

Käyttökatteen oikaisut vuosineljänneksellä olivat yhteensä 9,1 (0,6) miljoonaa euroa ja tilikaudella yhteensä 8,1 (9,8) miljoonaa euroa. Liikevoiton oikaisut vuosineljänneksellä olivat yhteensä 9,6 (0,6) miljoonaa euroa ja tilikaudella yhteensä 8,5 (9,7) miljoonaa euroa.

²⁾ Vuokrasopimuksin hankittu omaisuus rinnastetaan itse hankittuun omaisuuteen eli IFRS 16:n mukaiset käyttöoikeusomaisuuserät sisällytetään bruttoinvestointeihin.

Pihlajalinnan näkymät vuodelle 2024

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2024 orgaaniseen kasvuun sekä kannattavuuden ja taloudellisen aseman parantamiseen.

• Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan edellisen vuoden tasosta (720,0 milj. euroa vuonna 2023)
  • Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) paranevan edellisen vuoden tasosta (37,8 milj. euroa vuonna 2023)
  • Yhtiö jatkaa toimenpiteitä taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Toiminnan tehostamisen odotetaan parantavan Pihlajalinnan kannattavuutta.

Hidastunut talouskasvu, heikentynyt kuluttajaluottamus ja muutokset markkinakoroissa saattavat vaikuttaa odotettua enemmän Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen. Hinnankorotusten odotetaan kompensoivan kustannusinflaation vaikutuksia.

Toimitusjohtaja Tuomas Hyyryläinen:

Pihlajalinnan vuosi 2023 oli monin tavoin vaiherikas ja ajoittain haastava. Onnistuimme kuitenkin operatiivisesti hyvin – yhtiön liikevaihto ja vertailukelpoinen kannattavuus nousivat ennätystasolle. Lisäksi sairauspoissaolot vähenivät ja henkilöstön sekä asiakkaiden tyytyväisyys nousivat. Tämän mahdollisti keskittyminen yhtiön kannattavuuden ja taloudellisen aseman määrätietoiseen vahvistamiseen, asiakkaisiin ja laatuun panostamiseen sekä henkilöstön työkyvyn ja johtamisen kehittämiseen.

Pihlajalinnan vuoden 2023 liikevaihto kasvoi 720,0 (690,5) miljoonaan euroon, vaikka vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun poistuminen Pirkanmaan ja Keski-Suomen hyvinvointialueilla, koronapalveluiden väheneminen ja suun terveyden palveluiden divestointi laskivat liikevaihtoa yhteensä 59,9 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan orgaaninen kasvu oli yli 10 prosenttia ja lääkärikeskusten käyntimäärien kasvu 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevaihtoa kasvattivat erityisesti vakuutusyhtiöasiakkuudet leikkaustoimintamme vetämänä sekä työterveyden palvelut, joissa huolehdimme jo yli 280 000 loppuasiakkaasta. Saimme kehitettyä hyvin tarjontaa meille erittäin tärkeiden ammatinharjoittajien onnistuneella rekrytoinnilla. Vuoden 2023 lopussa meillä työskenteli 2 208 (1 812) ammatinharjoittajaa, kasvua 22 prosenttia.

Pihlajalinnan oikaistu EBITA kehittyi vuoden aikana johdonmukaisesti. Aloittamamme toimenpiteet kannattavuuden vahvistamiseksi tuottivat tulosta haastavasta kustannusinflaatiosta huolimatta. Oikaistu EBITA parani 41,5 prosenttia vuonna 2023 yltäen yhtiön historian korkeimmalle tasolle 37,8 (26,7) miljoonaan euroon. Kannattavuutta vahvistivat onnistunut tarjonnan kasvattaminen ja saavutetut skaalaedut, yleistä kustannusten nousua kompensoineet palveluiden hinnantarkistukset sekä monet tehostamistoimenpiteet.

Vuoden 2023 alussa toimintansa aloittaneet hyvinvointialueet toivat monia muutoksia Pihlajalinnan toimintaympäristöön. Kokonaisulkoistusten vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun siirtyminen Pirkanmaan ja Keski-Suomen hyvinvointialueille laski konsernin liikevaihtoa 33,1 miljoonaa euroa edellisvuoteen verrattuna, mutta paransi samalla yhtiön liiketoiminnan ennustettavuutta. Etelä-Pohjanmaalla neuvottelut asiasta ovat jatkuneet. Lisäksi hyvinvointialueiden aloittamisen seurauksena pyrimme vuoden 2023 aikana saamaan päätökseen neuvottelut edellisten vuosien saamisista entisten tilaajiemme kanssa. Neuvottelut eivät johtaneet toivottuun lopputulokseen, minkä seurauksena päädyimme alaskirjaamaan 8,2 miljoonaa euroa aikaisempien tilikausien saamisia entisiltä kokonaisulkoistuskumppaneilta. Tämä vaikutti osakekohtaiseen tulokseemme negatiivisesti.

Aloittamamme työ henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseksi näkyy muun muassa vähentyneinä sairauspoissaoloina ja kasvaneena henkilöstötyytyväisyytenä. Lisäksi asiakastyytyväisyys on edelleen vahvistunut kaikissa asiakasryhmissä. Suunta on oikea, ja meillä on vielä paljon potentiaalia kehittää ammattilaistemme työarkea. Tämä vahvistaa entisestään laadukkaiden ja vaikuttavien palveluiden tarjoamista.

Terveyspalveluiden markkina kasvaa erityisesti yksityisten sairauskuluvakuutusten kysynnän ja julkisen terveydenhuollon palvelutarpeen kasvun myötä. Alan kustannus- ja palkkainflaation odotetaan jatkuvan ja kevään palkkaneuvotteluista ennustetaan vaikeita. Edessä on työntäyteinen, mutta lupaava vuosi. Odotamme sekä liikevaihdon että oikaistun EBITA:n kasvavan vuodesta 2023.

Kiitän kuluneesta vuodesta kaikkia pihlajalinnalaisia – te teitte onnistumisestamme mahdollista. Kiitän myös kaikkia asiakkaitamme luottamuksesta palvelujamme kohtaan. Uskon, että johdonmukaisuus, tavoitteellisuus ja yhdessä tekeminen vievät meitä oikeaan suuntaan ja tekevät meistä entistäkin vaikuttavamman Pihlajalinnan kaikille sidosryhmillemme.

Webcast analyytikoille, toimittajille ja sijoittajille

Pihlajalinna järjestää tuloksen julkistamistilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja medialle tänään keskiviikkona 14.2.2024 klo 10.00 suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://pihlajalinna.videosync.fi/q4-2023. Tulosjulkistuksen kieli on suomi. Tilaisuuden tallenne on katseltavissa myöhemmin samalla verkkosivulla kuin livelähetys.

Pihlajalinna Oyj:n tilinpäätöstiedote tammi–joulukuulta 2023 kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa investors.pihlajalinna.fi.

Lisätiedot:

Tarja Rantala, talous- ja rahoitusjohtaja, 040 774 9290, tarja.rantala@pihlajalinna.fi
Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, 040 588 5343, tuula.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista. Konsernilla on kattavat ja laadukkaat lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut sekä työterveys- ja vakuutusyhteistyöpalvelut. Lisäksi Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyössä taataan vaikuttavat palvelut kansalaisille. Pihlajalinnalla työskentelee noin 7 000 työntekijää ja 2 200 ammatinharjoittajaa. Vuonna 2023 Pihlajalinnan liikevaihto oli 720 miljoonaa euroa. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää
www.pihlajalinna.fi.