Pihlajalinnan uusi liikuntalähete on lääkärin määräys harrastaa liikuntaa

Liike on lääke, ja monien sairauksien hoidossa liikunta toimii erinomaisena lääkehoidon tukena. Pihlajalinnan strategiassa määritelty tehtävä on auttaa suomalaista elämään parempaa elämää, ja konkreettisena esimerkkinä tästä tuomme markkinoille uutena palveluna liikuntalähetteen. Liikuntalähete on uusi toimintamalli, jonka avulla voidaan parantaa kokonaisvaltaisesti asiakkaan terveyttä.

Liikuntalähetteen voi saada lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolta. Lääkäri suosittelee liikuntaa tiettyjen tautiluokitusten kohdalla. Liikunnasta on apua esimerkiksi korkean verenpaineen, tyypin 2 diabeteksen, tuki- ja liikuntaelin sairauksien, masennuksen, niska-hartiaseudun vaivojen sekä monien muiden sairauksien ja vaivojen hoidossa. Liikunnalla ei ole tarkoitus korvata lääketieteellistä hoitoa, vaan se toimii muun hoidon tukena. Palvelun taustalla on tieteellinen näyttö liikunnan hyödyistä. Liikuntalähete-palvelua tuotetaan yhdessä Forever-liikuntakeskusten kanssa.

– Liikuntalähete toimii samaan tapaan kuin lähete fysioterapiaan. Pihlajalinnan Forever-kuntokeskuksissa asiakas ohjataan fysioterapeutille, joka tarkistaa alkutilanteen ja seuraa etenemistä. Loppuarviota emme tavoittele, sillä haluamme integroida liikunnan osaksi asiakkaan elämää pysyvästi, kertoo liikuntalähetettä kehittämässä ollut geriatri Arvo Haapanen.

Lääkärin tekemä lähete menee asiakkaan luvalla suoraan Foreverin fysioterapeutille. Tämän jälkeen Foreverin asiakaspalvelu on yhteydessä asiakkaaseen ja varaa hänelle ajan fysioterapeutille. Fysioterapeutti suunnittelee lääkärin arvion pohjalta asiakkaalle yksilöllisen liikuntaohjelman. Liikuntaohjelman tavoitteena on tarjota asiakkaalle konkreettiset ohjeet, joilla varmistetaan asiakkaan onnistuminen. Asiakas voi halutessaan hankkia onnistumisensa tueksi Foreverin moniammatillisen osaajaryhmän, johon kuuluu muun muassa hieroja, fysioterapeutti ja personal trainer. 3–6 kuukauden kuluttua asiakas ohjataan lääkärin vastaanotolle seurantakäynnille. Tavoitteena on, että liikuntaohjelman aikana asiakas omaksuisi uuden elämäntavan ja oppisi noudattamaan terveellisiä ja aktiivisia elintapoja jatkossa omatoimisesti.

– Tämä tulee olemaan aidosti ennaltaehkäisevä ja elämänlaatua parantava toimintamalli. Liikuntalähetteen kehittäjänä Pihlajalinna on todellinen edelläkävijä, iloitsee Forever-liikuntakeskusten toimitusjohtaja Mikko Mustala.

Arvo Haapanen, geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinna

Mikko Mustala, toimitusjohtaja, Forever-liikuntakeskukset

Haastattelupyynnöt Pihlajalinnan viestinnän kautta:
Liinu Silomäki, viestintäassistentti, liinu.silomaki@pihlajalinna.fi, p. 040 356 0834

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Yhtiö palvelee yksityishenkilöitä, yrityksiä, vakuutusyhtiöitä ja julkisyhteisöjä, kuten kuntia ja sairaanhoitopiirejä. Pihlajalinna tuottaa muun muassa lääkärivastaanottopalveluita, erikoissairaanhoitoa, päivystyspalveluita, monipuolisia kirurgisia palveluita, työterveyshuoltoa, hammashoitoa ja hyvinvointipalveluja. Lisäksi yhtiö tarjoaa julkisyhteisöille innovatiivisia sosiaali- ja terveydenhuoltomalleja.