Selkämeren Terveyden asiakkaat saavat käyttöönsä Pihlajalinna-terveyssovelluksen

Selkämeren Terveyden asiakkaat ovat saaneet 6.4.2021 alkaen käyttöönsä uuden palvelun: terveyskeskuksen hoitajien ja lääkäreiden etävastaanotolle pääsee lataamalla älypuhelimeen Pihlajalinna-terveyssovelluksen.

Varsinkin koronaepidemia-aikana terveyssovellus on erittäin suositeltava yhteydenottokanava terveyskeskukseen. Sovelluksen kautta saa hoidettua yleisimpiä sairauksia, ja se on kätevä tapa uusittaa esimerkiksi reseptejä. Terveyssovelluksesta löytyy myös koronavirus-osio, jonka kautta voi hakeutua etävastaanotolle tai koronatestiin, jos epäilee itsellään koronavirusinfektiota.

Sovellus kysyy aluksi asiakkaalta automaattisesti perustietoja. Vastaanotto alkaa hoitajan tekemällä hoidontarpeen arvioinnilla. Hoitaja voi hoitaa asiakkaan asian jo kerralla eteenpäin tai valmiiksi. Tarvittaessa asiakas ohjataan lääkärille.

− Asiakas ja häntä hoitava hoitaja tai lääkäri pystyvät keskustelemaan keskenään, ja tarvittaessa sovelluksen välityksellä voi lähettää myös valokuvia. Esimerkiksi silmätulehduksen tai ihottuman hoitaminen onnistuu usein etävastaanotolla, Selkämeren Terveyden toimitusjohtaja Heli Silomäki kertoo.

Terveyssovellus kannattaa ladata puhelimeen valmiiksi jo ennen kuin sitä tarvitsee, sillä sen käyttöönotto vaatii verkkopankkitunnukset.

− Kaikilla ei ole älykännykkää eikä terveyssovellus korvaa perinteisiä vastaanottokäyntejä. Sen tarkoitus on tuoda uusi joustava terveyspalvelu perinteisen hoidon rinnalle ja täydentää monikanavaisten palveluiden valikoimaa. Olen erittäin ylpeä, että voimme näinä aikoina tarjota kristiinankaupunkilaisille poikkeuksellisen hyviä julkisia terveyspalveluita myös suoraan kotisohvalle, Silomäki kertoo.

Lisätietoja ja ohjeet sovelluksen lataamiseen löytyvät Selkämeren Terveyden verkkosivuilta osoitteesta selkamerenterveys.fi.

toimitusjohtaja Heli Silomäki, Bottenhavets Hälsa Selkämeren Terveys