Sisäpiiritieto: Pihlajalinna alaskirjaa edellisten vuosien saamisiaan ja antaa ennakkotiedot vuoden 2023 tuloksesta

Pihlajalinna Oyj               Sisäpiiritieto                   24.1.2024 klo 8.30

Pihlajalinna Oyj täsmensi vuoden 2023 näkymiään 3.11.2023 liittyen eriin, jotka johdon arvion mukaan saattavat vaikuttaa kokonaisulkoistussopimusten kannattavuuteen viiveellä. Pihlajalinna on hyvinvointialueiden aloittamisen seurauksena pyrkinyt päättämään neuvottelut kaikista edellisten vuosien saamisistaan entisten ulkoistuskumppaniensa kanssa vuoden 2023 aikana. Kaikki neuvottelut eivät ole johtaneet toivottuun lopputulokseen, ja yhtiö harkitsee oikeudellisia toimia saamisten perintään. Tämän johdosta kyseiset erät eivät enää täyttäneet myyntisaamisten määritelmää, ja Pihlajalinna luokitteli kyseiset erät IAS 37:n mukaisiksi ehdollisiksi taseen ulkopuolisiksi varoiksi. Alaskirjattavat saamiset ovat yhteensä 8,2 miljoonaa euroa.

Pihlajalinna on lisäksi tarkastellut pitkäaikaisia sijoituksiaan ja osakkuusyhtiöidensä osakkeiden arvostusta ja lainasaamisia. Alaskirjaus tämän tarkastelun perusteella on yhteensä 2,4 miljoonaa euroa.

Alaskirjauksilla ei ole vaikutusta yhtiön oikaistuun EBITA:an, sillä ne käsitellään vuositulokseen kuulumattomina oikaisuerinä. Tilinpäätöksessä alaskirjaukset laskevat yhtiön osakekohtaista tulosta 0,37 euroa.

Alustavien ja tilintarkastamattomien tietojen perusteella Pihlajalinna arvioi, että sen liikevaihto vuonna 2023 oli noin 720 miljoonaa euroa (690,5 milj. euroa vuonna 2022), ja että oikaistu EBITA ylittää 37 miljoonaa euroa (26,7 milj. euroa).

Näkymät vuodelle 2023 (julkaistu 3.11.2023):

Pihlajalinna keskittyy vuonna 2023 kannattavuutensa ja taloudellisen asemansa parantamiseen.

• Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan edellisen vuoden tasosta (690,5 milj. euroa vuonna 2022)

• Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) paranevan edellisen vuoden tasosta 34–37 milj. euroon (26,7 milj. euroa vuonna 2022)

• Hyvinvointialueiden aloittamisen seurauksena Pihlajalinna pyrkii päättämään neuvottelut saamisistaan entisten ulkoistuskumppaniensa Jämsän, Parkanon ja Mänttä-Vilppulan kaupunkien kanssa. Neuvotteluiden lopputuloksilla voi olla vaikutusta yhtiön vuoden 2023 osakekohtaiseen tulokseen

• Yhtiö jatkaa toimenpiteitä taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Maaliskuussa 2023 päätökseen saatettujen muutosneuvottelujen sekä tehostamisohjelman odotetaan parantavan Pihlajalinnan kannattavuutta. Hinnankorotusten odotetaan kompensoivan kustannusinflaation vaikutuksia.

• Hidastunut talouskasvu, heikentynyt kuluttajaluottamus ja markkinakorkojen nousu saattavat vaikuttaa odotettua enemmän Pihlajalinnan palveluiden kysyntään ja taloudelliseen tulokseen.

Pihlajalinna Oyj julkistaa vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteen 14.2.2024.

Pihlajalinna Oyj

Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
puh. 040 588 5343, tuula.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä
sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista. Konsernilla on kattavat ja laadukkaat lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut sekä työterveys- ja vakuutusyhteistyöpalvelut. Lisäksi Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan vaikuttavat palvelut kansalaisille. Pihlajalinnalla työskentelee yli 7 000 työntekijää ja 2 200 ammatinharjoittajaa. Vuonna 2022 Pihlajalinnan liikevaihto oli 690,5 miljoonaa euroa. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää www.pihlajalinna.fi.