Sisäpiiritieto: Pihlajalinnan ulkoistussopimus Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella päättyy vuoden 2025 loppuun

Pihlajalinna Oyj                 Sisäpiiritieto               30.10.2023 klo 18.25

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on tänään 30.10.2023 päättänyt purkaa Pihlajalinna Oyj:n tytäryhtiö Kuusiolinna Terveys Oy:n vuoteen 2030 asti solmitun ulkoistussopimuksen vuoden 2025 loppuun. Samalla päätettiin, että vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuu säilyy Pihlajalinnalla koko sopimuskauden ajan.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue päätyi tulkitsemaan sote-lainsäädäntöä toisin kuin esimerkiksi Pirkanmaan, Keski-Suomen tai Lapin hyvinvointialueet, joissa kokonaisulkoistusopimukset jatkuvat sopimuskauden loppuun tietyin muutoksin. Tästä esimerkkinä vaativan erikoissairaanhoidon kustannusvastuun siirtäminen hyvinvointialueen vastuulle.

Pihlajalinna on pettynyt aluevaltuuston päätökseen sopimuksen irtisanomisesta ja katsoo, että asia vaatii kokonaisuudessaan juridista arviointia ja toteutustavasta tulee neuvotella.

Pihlajalinna omistaa Kuusiolinna Terveyden yhdessä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa. Pihlajalinnan omistusosuus on 97 prosenttia. Yhteisyhtiö on tuottanut Alavuden, Kuortaneen, Soinin ja Ähtärin alueilla sosiaali- ja terveyspalvelut vuodesta 2016. Kuusiolinna Terveyden vuosiliikevaihto on viimeisen kahden vuoden aikana ollut noin 100 miljoonaa euroa vuodessa ja oikaistu EBITA on ollut keskimäärin 1,1 prosenttia.

Pihlajalinna julkaisi sisäpiiritiedon 30.8.2023, jossa se kertoi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen aikeesta päättää ulkoistussopimus ennenaikaisesti vuoden 2025 lopussa ja uuden tiedotteen 11.9.2023, jossa se kertoi asian palanneen aluevaltuuston päätöksellä uudelleen valmisteluun.

Pihlajalinna Oyj

Tuula Lehto, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
puh. 040 588 5343, tuula.lehto@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä terveys- ja hyvinvointipalveluiden tuottajista. Konserni tuottaa muun muassa lääkärikeskus- ja sairaalapalveluita, työterveyden palveluita sekä asumis- ja hyvinvointipalveluita. Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä taataan vaikuttavat palvelut kansalaisille. Pihlajalinnalla työskentelee noin 7 500 työntekijää ja yli 2 100 ammatinharjoittajaa. Vuonna 2022 Pihlajalinnan liikevaihto oli 690,5 miljoonaa euroa. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää www.pihlajalinna.fi.