• Pihlajalinna Oyj/

Tapaturmalinja tarjoaa suoran yhteyden ortopediin etänä – uudenlainen palvelu kaikille asiakasryhmille urheilijoista ikäihmisiin

Lehdistötiedote 26.6.2024 klo 9.00

Pihlajalinnan kehittämä Tapaturmalinja on ainutlaatuinen etäpalvelu, jossa asiakas saa videovastaanotolla apua moneen eri ortopediseen vaivaan ilman ajanvarausta. Tapaturmalinjalla voidaan hoitaa esimerkiksi akuutteja tapaturmia, venähdyksiä tai pitkittyneitä tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloja, jotka eivät välttämättä vaadi fyysistä tutkimista.

Tapaturmalinjalla asiakas saa yhteyden ortopediin pikaisesti videon välityksellä. Palvelu on avoinna joka päivä kello 8–20, ja ortopedi on tavoitettavissa puolen tunnin vasteajalla. Ajanvarausta palveluun ei tarvita.

Pihlajalinna Etäklinikan palvelujohtaja Jenna Salmi kertoo, että Pihlajalinna pilotoi palvelua onnistuneesti kevään 2024 ajan, ja Tapaturmalinja laajennettiin kaikkien asiakasryhmien käyttöön kesäkuussa. Tavoitteena oli luoda palvelu, jossa asiakas pääsee ortopedin vastaanotolle nopeasti maantieteellisestä sijainnista riippumatta.

– Vastaanotto on ollut erinomainen. Tapaturmalinja on herättänyt positiivisesti kiinnostusta esimerkiksi vakuutusasiakkaidemme keskuudessa, Salmi sanoo.

Tapaturmalinjalla hoidetaan kaikkia asiakasryhmiä, kuten lapsia, aikuisia, urheilijoita ja ikääntyviä. Palvelussa voidaan hoitaa esimerkiksi urheiluvammoja tai vaikka selän, niskan ja hartiaseudun kiputiloja. Niissä tilanteissa, joissa ortopedin arvion mukaan asiakkaan vammaa ei voida tutkia etänä, asiakas ohjataan aina eteenpäin vastaanotolle toimipisteeseen.

Poikkeuksellisen Tapaturmalinja-etäpalvelusta tekee se, että ortopedi päivystää etänä joka päivä aamukahdeksasta iltakahdeksaan.

– Otetaan esimerkiksi asiakas, joka loukkaa polvensa urheilutapahtumassa viikonloppuna. Tapaturmalinjalta hän saa yhteyden ortopediin puhelimen välityksellä jo tapahtumapaikalta. Asiakkaan tilanteen mukaisesti ortopedi voi joko antaa ohjeet ja neuvot tilanteen seuraamiseen kotona tai ohjata jatkohoitoon ja tehdä tarvittavat lähetteet esimerkiksi kuvantamiseen, Jenna Salmi kuvailee.

Tapaturmalinjalla ortopedi voi myös määrätä lääkkeitä, tehdä lausuntoja ja ottaa kantaa muun muassa kuvantamislöydöksiin sekä tekee tarvittaessa jatkohoitosuunnitelmia.

Hanna Viskari, viestintäpäällikkö p. 040 837 8403, hanna.viskari@pihlajalinna.fi tai viestinta@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajista. Konsernilla on kattavat ja laadukkaat lääkärikeskus- ja sairaalapalvelut sekä työterveys- ja vakuutusyhteistyöpalvelut. Lisäksi Pihlajalinna tarjoaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantomalleja, joilla julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyössä taataan vaikuttavat palvelut kansalaisille. Pihlajalinnalla työskentelee noin 7 000 työntekijää ja 2 200 ammatinharjoittajaa. Vuonna 2023 Pihlajalinnan liikevaihto oli 720 miljoonaa euroa. Pihlajalinnan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää
www.pihlajalinna.fi.