Alkoholismin hoitoon tarkoitettu lääke Antabus poistuu peruskorvattavuuden piiristä

Tuttu lääke silti edelleen edullisin

Lääkeyhtiö Actaviksen alkoholismin hoitoon tarkoitettu lääke Antabus® poistuu peruskorvattavuuden piiristä 1.1.2012 alkaen. Tammikuusta alkaen kuluttaja maksaa lääkkeestä täyden hinnan, jota on nyt korotettu ensimmäistä kertaa lähes kolmeenkymmeneen vuoteen. Antabus-hoidon vuorokausikustannukset ovat peruskorvattavuuden poiston ja hinnankorotuksen jälkeenkin kaikista alkoholismin hoitoon tarkoitetuista lääkkeistä edullisimmat. Actavis aikoo hakea valmisteelle peruskorvattavuutta uudelleen vuoden 2012 aikana.

Antabus on ollut käytössä Suomessa vuodesta 1984 alkaen. Vajaan kolmenkymmen vuoden aikana valmisteen tukkuhinta on pysynyt samana lukuunottamatta vuotta 2006, jolloin tukkuhintaa laskettiin 5 % samanaikaisesti muiden lääkevalmisteiden tukkuhintojen laskun kanssa.

Actavis on hakenut Antabus-valmisteelle kohtuullista tukkuhinnan korotusta Sosiaali- ja terveysministeriön lääkkeiden hintalautakunnalta kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla päätös on ollut hylkäävä.

– Kansainvälisesti Antabuksen hintaa on nostettu tänä vuonna, ja olemme velvoitettuja seuraamaan yrityksen hinnoittelustrategiaa myös Suomessa. Valitettavasti  joudumme tekemään hinnankorotuksen Suomessa hintalautakunnan päätöksestä huolimatta, kertoo Actavis Oy:n toimitusjohtaja Sami Oinas.

Actavis suunnittelee hakevansa peruskorvattavuutta Antabukselle uudelleen vuoden 2012 alussa.

–Antabuksen hinta on ollut kauppaantulosta asti  sama. Tuotantokustannusten nousua ei ole pystytty siirtämään valmisteen hintaan. Seurauksena on, että sitä ei ole mahdollista pitää markkinoilla  lähes kolmenkymmenen vuoden takaisella hinnalla. Huolimatta kokonaistilanteesta eli hinnannoususta ja peruskorvattavuuden poistumisesta, Antabus-hoidon vuorokausikustannus on alkoholismin hoitoon käytettävistä valmisteista edelleen kaikkein edullisin.

Heidi Aittoniemi
Markkinointipäällikkö
Actavis Oy
Klovinpellontie 3
S-posti:HAittoniemi@actavis.fi

Lääkeyhtiö Actavis

Actavis on yksi johtavista rinnakkaislääkeyrityksistä Suomessa ja maailmalla. Actavis työllistää noin 11 000 henkilöä yli 40 eri maassa. Yhtiön tutkimus- ja tuotantolaitokset sijaitsevat eri puolilla Eurooppaa, Pohjois-Amerikkaa ja Aasiaa.