Älypuhelimien huoltotarve kasvaa laitemyynnin imussa

Älypuhelimien määrä kasvaa Suomessa kiihtyvällä tahdilla. Marketvisio arvioi, että älypuhelinten osuus puhelimien myynnistä Suomessa ylittää 90 prosenttia vuoteen 2014 mennessä. Älypuhelimien määrän kasvu heijastuu suoraan niitä huoltavien yritysten toimintaan.

Tietokoneita, tabletteja ja älypuhelimia myytiin vuonna 2012 maailmanlaajuisesti noin 1,2 miljardia kappaletta. Ylivoimaisesti suurin osa myydyistä laitteista – 720 miljoonaa – oli älypuhelimia. IDC:n arvioiden mukaan älypuhelinten merkitys kasvaa entisestään tulevina vuosina. Vuodelle 2016 älypuhelimien myynniksi ennustetaan 1,4 miljardia.

Älypuhelimien määrän kasvu näkyy myös Suomen johtavan mobiililaitteiden huoltopalvelualan yrityksen, Optima Servicen, toiminnassa. Viime vuonna yhtiön liikevaihto nousi jo 14 miljoonaan euroon. Älypuhelimien lisäksi Optima Service huoltaa mm. tabletteja ja kannettavia tietokoneita. Tabletteja myytiin viime vuonna maailmanlaajuisesti 120 miljoonaa kappaletta ja kannettavia tietokoneita reilut 200 miljoonaa kappaletta. Tablettien ennustetaan ohittavan kannettavien tietokoneiden myynnin parin kolmen vuoden sisällä.

Optima Service on kasvattanut toimintaansa ja laajentanut osaamistaan jatkuvasti markkinoiden vaatimalla tavalla.

- Olemme kyenneet pitämään huolta siitä, että käytössämme on riittävän skaalautuvat resurssit, joilla varmistamme ensiluokkaisen palvelutason myös sesonkikuukausina. Apple, Samsung ja Windows Phone –laitteiden edustus on puolestaan entisestään kasvattanut vankkaa osaamistamme, varatoimitusjohtaja Juha Pitkänen toteaa.

Yhtiö on panostanut voimakkaasti myös logistiikkaan ja pikahuoltoon. Optima Servicen logistiikkakeskus pystyy vastaanottamaan ja käsittelemään yli 3000 laitetta vuorokaudessa. Vuoden 2012 alussa avatun pikahuoltopalveluihin erikoistuneen Optima Shopin kävijämäärä viime vuonna oli yli 16 000.

Optima Service on Suomen suurin Apple iOS ja MAC OS X sekä Samsung Android-mobiililaitteiden huolto- ja elinkaaripalveluiden tarjoaja. Pohjoismaissa Optima Service on suurin tablettien, Apple-laitteiden ja älypuhelimien palvelualan yritys. Optima Servicen asiakkaita ovat niin yritykset kuin yksityiset kuluttajat jälleenmyyjäliikkeiden välityksellä sekä maahantuojat, operaattorit, jälleenmyyjät, laitevalmistajat ja huoltoliikkeet.

Juha Pitkänen
Optima Service Oy