Antti O. Arposen Terve mies sairastuu suolistosyöpään

Toimittaja ja tietokirjailija Antti O. Arponen sairastui runsas vuosi sitten suolistosyöpään. Hän joutui pitkälle sairauslomalle ja kävi läpi sädehoidon, sytostaattihoidon ja useat leikkaukset.

Lähes vuoden sairausloman jälkeen Arponen palasi työelämään. Sairausaikana hän kirjoitti muistiin ajatuksiaan ja tuntemuksiaan syöpähoidoista. Suomen Suolistosyöpäyhdistys Colores ry julkaisee nyt tietokirjailija Arposen muistiinpanot kirjana, jonka nimi on Terve mies sairastuu suolistosyöpään.

Arponen kertoo realistisesti, millaisia ovat sytostaattihoidot sivuvaikutuksineen ja mitä liikkuu vakavasti sairastuneen ihmisen mielessä. Elämän vakavin asia on kuolema, tässä tapauksessa kuolemanpelko. Suomessa 2500 ihmistä sairastuu vuosittain suolistosyöpään ja 1000 kuolee siihen. Suolistosyöpä on kolmanneksi yleisin syöpä Suomessa.

Syöpäsairauksia on monenlaisia. Joka neljäs nykyhetken suomalaisista sairastuu elämänsä aikana syöpään. ”Miettikää sitä”, kirjoittaa Arponen.

Tapahtumasarjan traagisuutta lisää se, että syöpä iski uudestaan vuodenvaihteessa. Muutaman kuukauden työrupeaman jälkeen oltiin taas leikkauspöydällä ja syöpähoidoissa. Vakuutusyhtiö kirjoitti Arposelle työkyvyttömyyseläkepaperit.

Tilanne on toistaiseksi hallinnassa, ja Arponen tulee esittelemään kirjaansa Terve mies sairastuu suolistosyöpään median edustajille ja blogisteille

Maanantaina 21.5.2012
klo 15:00 -17.00
Docrates Sairaalan tiloihin