Hansgrohe kymmenen kärjessä kansainvälisessä muotoilurankingissa

Hansgrohe on nostettu yhdeksi maailman kymmenestä johtavasta designyrityksestä. iF Gold Awards -palkinto Puravida 225 seinään asennettavalle pesuallashanalle ja Focus-malliston elektroniselle hanalle.

Arvostettu International Forum Design (iF) julkisti helmikuussa listan alan johtavista yrityksistä, ja sen mukaan Schwarzwaldin alueelta Saksasta lähtöisin oleva suihku- ja hanavalmistaja sijoittuu vertailuun osallistuneiden yhteensä lähes 2 000 yrityksen joukossa sijalle 6. Hansgrohe keräsi vertailussa yhteensä 1 080 pistettä kivuten viisi sijaa edellisvuodesta. Hansgrohen kanssa kärkisijoilta löytyvät mm. Apple, Sony, Samsung, Philips ja Siemens. Nousemalla kärkikastiin hyvän muotoilun edelläkävijänä Schiltachissa päämajaansa pitävä kylpyhuoneiden suihku- ja hanajärjestelmien valmistaja on edelleen kasvattanut etumatkaansa alan muihin toimijoihin verrattuna. Menestys yrityskategoriassa perustuu kaikkiin niihin iF-palkintoihin, joita yritys on kuluneiden kolmen vuoden aikana voittanut.

Muotoilu, teknologiset innovaatiot ja korkea laatu – tuotteiden helppokäyttöisyydestä ja kestävyydestä tinkimättä – ovat keskeisessä asemassa kaikessa Hansgrohen toiminnassa. Ne ovat olleet kansainvälisen suihku- ja hanajärjestelmien valmistajan toiminnan kulmakiviä jo usean vuosikymmenen ajan.

– Olemme todella ylpeitä siitä, että työ on kantanut hedelmää ja olemme onnistuneet nousemaan huippumuotoilusta tunnettujen yritysten kuten Applen ja Sonyn joukkoon. Samalla asemamme kärkikymmenikössä motivoi meitä työskentelemään entistä lujemmin: tuotteemme, mallistomme ja ratkaisumme ovat jatkossakin huippuluokkaa mitä tulee muotoiluun, toiminnallisuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Siksi pyrimme hyödyntämään yhteistyötämme kansainvälisesti tunnettujen muotoilijoiden ja suunnittelijoiden – Philippe Starckin, Patricia Urquiolan, Bouroullecin veljesten ja Phoenix Designin – kanssa myös jatkossa. Sen ohella luotamme tietysti myös omaan osaamiseemme ja tietämykseemme vedestä, toteaa Richard Grohe, yrityksen hallituksen varapuheenjohtaja.

– Muotoilulla on suomalaisille kuluttajille todella suuri merkitys. Hansgrohe pystyy tarjoamaan kuluttajalle tuotteita, joissa yhdistyvät huipputeknologia ja ensiluokkainen design. IF Gold -palkinnon saanut Focus-älyhana on hyvä esimerkki juuri tällaisesta tuotteesta, kertoo Hansgrohen Suomen maajohtaja Henri Kuntze.

Kahdelle Hansgrohen tuotteelle Gold Award -palkinto

Vuonna 2012 yhteensä yhdeksän Hansgrohen valmistamaa tuotetta voitti arvostetun iF-muotoilupalkinnon tuotekategoriassa. Lisäksi yksi tuote palkittiin materiaalikategoriassa. Arvovaltainen tuomaristo myönsi kahdelle yrityksen tuotteista kultaisen iF Gold Award -palkinnon tuotedesign-kategoriassa. Tässä palkintoluokassa kiinnitetään erityishuomiota designin laatuun, lopputulokseen, tuotteen innovaatiivisuuteen sekä materiaalivalintoihin. Tuomarit myönsivät kultaisen palkinnon yrityksen Puravida 225 seinään asennettavalle pesuallashanalle ja Focus-malliston elektroniselle hanalle.

Kaiken kaikkiaan 44-henkinen tuomaristo kävi läpi yhteensä 4 322 ehdotusta. Mukana oli ehdotuksia 1 605 yritykseltä ja 48 eri maasta. Tuotteet oli jaettu neljään eri kategoriaan. Arvostettu iF Gold Awards -palkinto myönnettiin sadalle eri tuotteelle.

Saksan kultainen muotoilupalkinto 2012 Hansgrohen Axor-tuotemerkille

Saksan kultainen muotoilupalkinto 2012 myönnettiin Hansgrohen omalle tuotemerkille Axorille sen Bouroullec -mallistosta. Axor on kehittänyt malliston yhdessä Ronan ja Erwan Bouroullecin kanssa. Tuomaristo oli erityisen vaikuttunut malliston lisävarusteista. Sen mukaan ”niiden muotokieli on puhdasta ja selkeää tarjoten näin mielenkiintoisen vastakohdan muille saman markkinasegmentin tuotteille”.

Lisätiedot:

Henri Kuntze,
maajohtaja
Hansgrohe AG, Helsinki
henri.kuntze@hansgrohe.fi

Lisätiedot ja tuotekuvat:

Mariam Rguibi
mariam.rguibi@pilgrim.fi

Hansgrohe AG

110-vuotisen historiansa aikana Saksan Schiltachista käsin johdettu Hansgrohe on saavuttanut edelläkävijän maineen saniteettialan johtavana teknologiaan ja muotoiluun liittyvien innovaatioiden kehittäjänä. Suihkuillaan, kalusteillaan ja suihkujärjestelmillään Hansgrohe luo alkuperäiset tuotteet, jotka tekevät kylpyhuoneesta toimivamman, mukavamman ja kauniimman. Vuonna 2010 yhtiön liikevaihto oli 693 miljoonaa euroa. Hansgrohe työllistää tällä hetkellä noin 3.200 työntekijää, joista kaksi kolmasosaa työskentelee Saksassa ja loput eripuolilla maailmaa.