Hiukset lähtevät vaihdevuosien jälkeen usein vaivihkaa

Vaihdevuosien jälkeinen hiustenlähtö on ongelma, josta usein ei haluta puhua ja josta tähän mennessä on yleisesti tiedetty vähän. Saksa on pitkään ollut hiusten hyvinvoinnin johtava tutkimusmaa, jossa on toteutettu viime vuosien merkittävimmät hiustenlähtöön sekä sen ehkäisyyn ja korjaamiseen liittyvät tutkimukset. Nykyisin mm. tiedetään, että naiset kärsivät hiustenlähdöstä erityisesti vaihdevuosien jälkeen, ja että vaihdevuosiin liittyvät syyt ovat suurimpia yksittäisiä tekijöitä naistyyppisen hiustenlähdön taustalla.

Naisten vaihdevuosiin liittyvä hiustenlähtö johtuu estrogeenitasojen laskusta ja testosteronin vaikutuksen voimistumisesta naisen elimistössä. Naisten hiustenlähtö alkaa noin 40-vuotiaana, ja Suomessa sitä on arviolta joka toisella 40–60 -vuotiaalla naisella ja yli 65-vuotiailla naisilla jopa yli kolmella neljästä. Hiuksia lähtee erityisesti ohimoilta sekä hiusrajasta otsan ja päälaen alueelta. Hiusraja ei tyypillisesti vetäydy ohimoilta tai otsalta kuten miesten kaljuuntumisessa tapahtuu, ja siksi hiustenlähtö etenee usein huomaamattomasti.

Gynekologi, LL Pirkko Brusilan vastaanotollaan tapaamien potilaiden keskuudessa huolta aiheuttava vaihdevuosiin liittyvä hiustenlähtö on varsin tavallinen vaiva. Koska hormonaalisesta hiustenlähdöstä ei toistaiseksi ole ollut paljon tietoa helposti saatavilla Suomessa, moni siitä kärsivä nainen joutuu kohtaamaan tämän ulkonäköön ja usein minäkuvaan vaikuttavan ongelman yksin.

– Naiset kyllä ihmettelevät hiusten ohenemista ja monet vaihtavat kampaustyyliäkin peitelläkseen muutosta. He arvelevat itsekin sen johtuvan hormoneista, mutta ilmiölle on ollut kovin vähän mitään tehtävissä, Brusila kertoo.

Hiusjuuret herkkiä testosteronille

Saksassa suurimmat yliopistot tuottavat säännöllisesti hiustenlähtöön liittyviä uusia tutkimuksia. Näiden tutkimusten kautta on pystytty osoittamaan, että hiustenlähtöä aiheuttavan testosteronin vaikutus hiusjuurissa lisääntyy naisilla vaihdevuosien aikana, ja miehillä tämä vaikutus alkaa jo teini-iässä. Nyt tiedetään lisäksi, että hiusjuuret ovat herkkiä testosteronille, mistä seuraa hiusjuurten energianpuute ja hiustenlähtö.

Tutkimusten pohjalta on kehitetty paikallinen hoitomenetelmä hiustenlähdön ehkäisyyn ja korjaamiseen. Hoitomenetelmässä hiusjuurille annetaan energiaa suoraan ihon läpi, ei verenkierron kautta. Energian tuottaja on kofeiini, tarkemmin ilmaistuna nk. fytokofeiiniyhdistelmä.

Saksalainen hiusten erikoisasiantuntija Adolf Klenk on todennut laajoissa tutkimuksissaan, että pieni kofeiinimolekyyli kykenee läpäisemään ihokerrokset ja tavoittamaan hiusjuuren. Saksan tunnetuimmassa yliopistossa Charité Berlinissä suoritetuissa kokeissa havaittiin, että kofeiinimolekyyli saavuttaa hiusjuuren kahdessa minuutissa. Jenan yliopistossa tehdyissä tutkimuksissa todistettiin, että kofeiini katkaisee testosteronin hiustenlähtöä aiheuttavan negatiivisen vaikutuksen.

Anu Nikunen

Markkinointijohtaja

Sirowa Oy

Puh: + 358 50 328 7679

S-posti:anu.nikunen@sirowa.com

------------

Kun naisen päänahka paljastuu, hoitoa on olemassa

Fytokofeiiniyhdistelmä ehkäisee ja korjaa

vaihdevuosien aiheuttamaa hiustenlähtöä

Saksassa on tutkittu jo pitkään miesten kaljuuntumista ja sittemmin myös naisten hiustenlähtöä. Hiustutkimuksen pioneeri Adolf Klenk on tehnyt Saksassa pitkään valistustyötä hiustenlähdön syistä ja hoitokeinoista. Kaljuuntuminen oli Saksassa aikaisemmin tabu ja mm. siksi siihen liittyvä tieto ei aluksi tavoittanut suurta yleisöä. Valistustyön seurauksena tilanne on muuttunut ja apua niin miesten kuin naisten hiustenlähtöön tiedetään olevan olemassa ja apua osataan myös hakea.

Tutkija ja tiedemies Adolf Klenk kehitti 2000-luvun alussa nk. fytokofeiiniyhdistelmän, jonka vaikutusta vaihdevuosien jälkeisen hiustenlähdön korjaamisessa sekä ehkäisyssä hän on tutkinut laajasti. Dr. Wolff Research -laboratorioissa kehitetty yhdistelmä sisältää kofeiinin lisäksi mm. sinkkiä ja niasiinia, jotka ovat tärkeitä hiusten ja terveiden hiusjuurten kasvutekijöitä. Sen sisältämä panthenoli tekee hiuksista täyteläisemmät sekä sileämmät, ja soijakasvin uute puolestaan alentaa naisten vaihdevuosioireita kuten ihon vanhenemista. Valmiste antaa myös antiandrogeenista suojaa hiusjuurille.

Jenan yliopiston dermatologian laitoksen ja Dr. Wolff Research -laboratorioiden yhdessä toteutettamat tutkimukset ovat osoittaneet, että fytokofeiiniyhdistelmä estää hiusten ohenemista ja katkeilua aiheuttavan testosteronin vaikutusta hiusjuuriin. Samalla se aktivoi ja suojaa hiusjuuria, vahvistaa hiuspohjaa sekä hiustenkasvua.

Tutkimukset osoittavat tehon

Fytokofeiiniyhdistelmän pohjalta syntyi Plantur 39 -tuotesarja vaihdevuosien aiheuttamaan hiustenlähtöön vuonna 2005.

Plantur 39 -hiustenhoitotuotteiden tutkiminen aloitettiin vuonna 2004 kahdella faasin IV tutkimuksella Friedrich Schillerin yliopiston dermatologian ja allergologian klinikalla Jenassa sekä dosentti Gerhard Lutzin yksityisvastaanotoilla Bonnissa ja Wesselingissä. Kummassakin tutkimuksessa osallistujat kokivat huomattavaa hiustenlähdön vähenemistä.

Jenan yliopiston tutkimuksissa osallistujat olivat 39-60 -vuotiaita naisia, joilla esiintyi vaihdevuosiin liittyvää hiustenlähtöä. Tutkimuksen aikana osallistujat käyttivät Plantur 39 -kofeiinihoitonestettä säännöllisesti neljän kuukauden ajan. He käyttivät hoitonestettä joka aamu histenpesun jälkeen.

Neljän kuukauden tutkimusjakson jälkeen kaksi kolmesta osallistujista havaitsi hiustenlähdön vähentyneen huomattavasti tai erittäin huomattavasti. Myönteisenä sivuvaikutuksena koehenkilöt havaitsivat myös muiden ikävien oireiden kuten päänahan kutisemisen, hilseilyn tai talinerityksen vähentyneen.

Näitä myönteisiä tuloksia vahvistivat myöhemmin hiusten ja kynsien sairauksien hoitoon erikoistuneen dosentti Gerhard Lutzin yksitysklinikallaan suorittamat tutkimukset.

Näissä tutkimuksissa vaihdevuosien aiheuttamaa hiustenlähtöä potevat naiset käyttivät Plantur 39 -seerumin ja -kapseleiden yhdistelmähoitoa. Koehenkilöt nauttivat säännöllisesti aamuin illoin Plantur 39 Active Hair -kapselin. Sen lisäksi he hieroivat kofeiiniseerumia päänahan vaurioituneille alueille säännöllisesti.

Neljän kuukauden kuluttua suoritettu hiusanalyysi paljasti, että aktiivisten hiusjuurien määrä oli kasvanut 60%:lla koehenkilöistä. Vastaavasti 85% osallistuneista havaitsi hiustenlähdön vähentyneen.

– Haluan tehdä valistustyötä vaihdevuosien jälkeisen hiustenlähdön hoidosta, koska moni alkaa hoitaa tilannetta liian myöhään. Aluksi Saksassakin oli näin, mutta nyt vaihdevuosien vaikutuksesta naisten hiustenlähtöön tiedetään jo enemmän ja tiedon lisääntymisen myötä tilanne on korjaantunut. Näin voi olla myös Suomessa.

Plantur 39 -tuotteita on saatavilla Suomesta kaikista hyvinvarustetuista apteekeista reseptivapaana.

Anu Nikunen

Markkinointijohtaja