INFO 8.4.2013: Pitkäaikaiset neurologiset ongelmat luultua tavallisempia lapsilla TBE:n jälkeen

Ruotsalaistutkimuksista uutta tietoa puutiaisaivotulehduksesta (TBE)

Lasten puutiaisaivotulehdusta (TBE) on yleisesti pidetty aikuisten versiota lievempänä, ja sitä on tutkittu vähemmän kuin aikuisilla. Lasten puutiaisaivotulehduksen oireet akuutissa vaiheessa ovat usein epämääräisiä ja poikkeavat aikuisten oireista. Puutiaisaivotulehdus saattaa esimerkiksi aiheuttaa lähinnä väsymystä ja/ tai huonovointisuutta, mistä johtuen diagnoosi voi jäädä tekemättä[1].

Ruotsissa tehdyissä pediatrisissa tutkimuksissa on todettu, että TBE aiheuttaa lapsilla sekä lyhyt- että pitkäkestoisia neurologisia vaikutuksia.

Lastentautien dosentti, lasten hematologian erikoislääkäri Jukka Vakkila valottaa Tukholman Karoliinisessa Instituutissa toteutetun tuoreen lasten TBE-tutkimuksen[2] keskeisiä tuloksia PUNKIT JA NIIDEN LEVITTÄMÄT TAUDIT -infossa maanantaina 8.4.2013.

Infon ajankohta ja paikka:
Maanantai 8.4.2013
Klo 9:00-10:30
Postitalon Lakka-kabinetti
Mannerheiminaukio 1 B
00100 HKI

Infon ohjelma:
Klo 09:00              Tervetuloa!
Klo 09:05              Punkit ja niiden levittämät taudit - Nanna Lindfors, Baxter
Klo 09:25              TBE:n neurologiset vaikutukset lapsilla - Jukka Vakkila, Helsingin yliopisto
Klo 10:00              Kysymyksiä, keskustelua ja tilaisuuden päätös

Ilmoittautumiset:

Nina Alivirta
Pilgrim Oy - Edelman Affiliate, Finland/ Baxter Oy:n puolesta
nina.alivirta@pilgrim.fi
Puh. 040 589 7752

[1] Fowler A, Stodberg T, Eriksson M, Wickstrom R. Long-term outcomes of acute encephalitis in childhood. Pediatrics. 2010;126:e828-835.

[2] Engman ML, Lindstrom K, Sallamba M, Hertz C, Sundberg B, Hansson ME, et al. One-year follow- up of tick-borne central nervous system infections in childhood. Pediatr Infect Dis J 2012;31:570-4.