Keski-ikäisten naisten uniapnea tulkitaan usein vaihdevuosioireiksi

Naisten unenaikaiset hengityshäiriöt ovat selvästi alidiagnosoituja. Naisten uniapnean oirekuva poikkeaa miesten oirekuvasta ja voi viivästyttää taudin diagnosointia [1]. Esimerkiksi keski-ikäisten naisten väsymys saatetaankin lääkärin vastaanotolla aluksi virheellisesti tulkita vaihdevuosioireiksi ja uniapnea jää näin huomaamatta ja hoitamatta.

Uniapneaan liittyvät oireet kuten kuorsaus ja hengityskatkokset eivät ole naisellisia oireita, joten naiset saattavat häpeillä niiden kertomista lääkärille. Uniapnea saattaa senkin takia jäädä toteamatta. Naiset ovat herkempiä huomaamaan miehensä kuorsauksen ja kertomaan siitä, kun taas miehet eivät raportoi samasta asiasta yhtä herkästi puolisolleen. Näin nainen ei edes välttämättä tiedä kuorsaavansa eikä tunnista uniapnean riskiä 1.

Kuorsaus ei ole aina merkki uniapneasta, mutta uniapneaa sairastavilla kuorsaus on yleinen oire. Muita unipanean oireita ovat unenaikaiset hengityskatkokset, päiväväsymys, uniongelmat, aamupäänsärky, lisääntynyt virtsaneritys öisin, yöhikoilu, suun kuivuminen ja mielialahäiriöt.

Naisilla enemmän oireita

Uniapneaa sairastavilla naisilla on enemmän oireita kuin miehillä, vaikka uniapnean vaikeusaste olisi molemmilla sama. Naispotilaat kärsivät tyypillisesti myös enemmän aamupäänsärystä, masennuksesta, ahdistuksesta, univaikeuksista ja levottomat jalat -oireilusta kuin miehet.

Monet naisten oireet ovat yhteneväisiä vaihdevuosioireiden kanssa ja naisten uniapnean epätyypillinen oirekuva hankaloittaakin usein taudin löytymistä 1.

Oikea hoito katkaisee uupumuskierteen

Naisten uniapneatilanne on samankaltainen kaikissa Pohjoismaissa. Lääkärit ja hoitohenkilökunta, jotka eivät työskentele uniklinikoilla tai keuhko-osastoilla, eivät osaa tunnistaa uniapneaa. Naiset eivät yleisesti tiedä asiasta riittävästi, eivätkä osaa siksi vaatia tutkimuksia tai hoitoa.

Gynekologin kanssa keskustellaan jaksamisesta, hikoilusta ja tihentyneistä yöllisistä wc-käynneistä, mitkä ovat usein myös vaihdevuosioireita oireita. Näiden oireiden takana voi olla hoitamaton uniapnea, mikä olisi tärkeää tiedostaa.

Työterveyshuollolla ja gynekologeilla on keskeinen rooli ohjata väsymyksestä kärsivät työssäkäyvät naiset kuten miehetkin asianmukaisiin tutkimuksiin ja hoitoon. Hoitamaton uniapnea ei mahdollista riittävää lepoa, vaan potilas herää aamulla päänsärkyyn ja kärsii päivittäin häiritsevästä väsymyksestä. Väsymys ja huono unen laatu vaikuttavat heikentävästi jaksamiseen ja pitkittyessään väsymys saattaa johtaa uupumukseen.

Naisille oma miellyttävä maskisarja

Uniapnea mielletään keski-ikäisten, ylipainoisten miesten taudiksi. Laitteet ja CPAP-maskit saatetaan kokea hyvin miehekkäiksi.

– ResMedin uusi “For Her” -sarja on suunnattu erityisesti naisille. Mallisto sisältää pienempiä kokoja, erilaisia pääremmejä sekä värivaihtoehtoja. ResMed on maailman johtava uniapnea- ja hengityslaitevalmistaja ja tehtävämme on tarjota kaikille potilaille parhaat mahdollisuudet toimivaan ja miellyttävään hoitoon. Siksi kehitimme oman maskisarjan naisille, kertoo markkinointipäällikkö Pia Andersson ResMed Oy:stä.

Pia Andersson

Markkinointipäällikkö

ResMed Finland Oy

Mobile: +358 40 169 0184

pia.andersson@resmed.fi

Ajankohtaisia linkkejä:

[1] LT, osastonlääkäri Ulla Anttalainen, TYKS. Suomen Lääkärilehti 10/2011 vsk 66.