Krooninen hermovauriokipu ja sen hoito

Neuropaattinen kipu eli hermovauriokipu tarkoittaa kiputilaa, jonka syynä on vaurio tai sairaus kipua välittävässä hermojärjestelmässä. Hermovauriokipu voi syntyä esimerkiksi leikkauksen tai vaikkapa vyöruusun jälkiseurauksena. Hermovauriokipua kutsutaan krooniseksi, kun se on jatkunut yhtäjaksoisesti vähintään kolme kuukautta.

Perifeerinen hermovauriokipu tarkoittaa sitä, että kipuradan vaurio sijaitsee ääreishermoston alueella, siis aivojen ja selkäytimen ulkopuolella. Vyöruusu, välilevyn pullistuma, leikkauksen aiheuttama hermovaurio, muu hermovamma, tapaturma ja kivulias ääreishermorappeuma (polyneuropatia) ovat esimerkkejä perifeerisestä hermovauriokivusta.

Suunnittelemme parhaillaan vuoden 2012 viestintää krooniseen hermovauriokipuun ja sen hoitoon liittyen. Jotta viestintämme olisi relevanttia ja toimittajien tarpeeseen vastaavaa, pyydämme Sinua vastaamaan alla oleviin kahdeksaan (8) kysymykseen. Vastaamiseen kuluu arviolta noin viisi (5) minuuttia.

Pääset vastaamaan kyselyyn tästä:

Kiitos vastauksistasi!

Nina Alivirta