Kuopion yliopistollinen sairaala, Corame ja Tieto yhteistyöhön hoidon vaikuttavuuden mittauksessa

Oululainen Corame ja Tieto aloittivat nelivuotisen vaikuttavuuden mittausohjelman Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) kanssa. Hoidon vaikuttavuutta mittaamalla saadaan sekä potilaan että hoitoyksikön kannalta tärkeää tietoa hoidon onnistumisesta seuraamalla hoitotoimenpiteiden pitkäaikaisvaikutusta potilaan elämänlaatuun.

Hoidon vaikuttavuuden reaaliaikaisen seurannan tulokset tarjoavat mahdollisuuden kohdistetumpaan jälkihoitoon sekä parempaan hoidon suunnitteluun. Hoidon vaikuttavuuden mittaaminen on Suomessa vielä harvinaista, vaikka 1.5.2011 voimaan astunut uusi terveydenhuoltolaki velvoittaa kaikkia terveydenhuollon yksiköitä seuraamaan ja raportoimaan hoitopalvelunsa tuloksista. Asiakas voi valita käyttämänsä terveysaseman oman kunnan tai yhteistoiminta-alueen sisällä.

KYS:n kanssa käynnistetyssä ohjelmassa vaikuttavuuden mittaaminen toteutetaan Corame Oy:n kehittämällä sähköisellä 15D -elämänlaadun muutosten seurantajärjestelmällä. Tieteellisesti validin työkalun on kehittänyt professori Harri Sintonen. Järjestelmä on otettu käyttöön Kuopiossa asteittain toukokuusta 2012 alkaen ja tavoitteena on, että se kattaa 20 KYS:n yksikköä vuoden 2012 loppuun mennessä.

”Toimittamamme kokonaisuus koskee 15D -ohjelmistosovellusta sekä yksikkökohtaista profiloitua analyysikäyttöliittymää, jonka avulla on mahdollisuus tarkastella yksikkö- ja toimenpidekohtaisia tuloksia. Saatujen tulosten perusteella voidaan seurata terveyteen liittyvää elämänlaadun muutosta, hoitotoimenpiteiden kustannusvaikuttavuutta ja muutosta laatupainotetuissa elinvuosissa (QALY)”, Corame Oy:n toimitusjohtaja Mikko Katajamäki kertoo.

Tieto kerätään ensisijaisesti internet-lomakkeella, tietoturvallisesti suojatussa yhteydessä. Potilaalle toimitetaan sähköpostitse yksilöity osoite, josta hän pääsee vastaamaan lomakkeeseen. Jos potilaalla ei ole mahdollisuutta täyttää internet-lomaketta, voidaan tieto kerätä paperilomakkeella tai hoitoyksikön asiakaspäätteen avulla esimerkiksi hoitokäynnin yhteydessä.

”Hoidon vaikuttavuudella ja sen mittaamisella selvitetään, kuinka hyvin hoito on toiminut potilaan kannalta, ja onko hoitoprosessi kokonaisuudessaan ollut hoitavalle laitokselle mielekäs. Hoidon vaikuttavuuden reaaliaikaisen seurannan tulokset tarjoavat mahdollisuuden kohdistetumpaan jälkihoitoon sekä parempaan hoidon suunnitteluun”, KYS:n johtava ylilääkäri Markku Härmä, kuvaa palvelua.

”Tavoitteenamme on luoda KYS:n ja Coramen kanssa pohja kansalliselle vertaisarviointijärjestelmälle, jonka avulla voidaan seurata hoidon vaikuttavuutta ja tehokkuutta usean eri yksikön välillä. Toteutuessaan toiminta on osaltaan edesauttamassa suomalaisen terveydenhuollon kykyä parantaa potilaiden elämänlaatua”, kiteyttää Tiedon Suomen terveydenhuollon myyntijohtaja Kari Lappalainen.

Mikko Katajamäki
Corame Oy