Kuudes designfestivaali tuo Tallinnaan muotia ja innovaatioita 16.-25.9.2011

Osana kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaa Tallinnassa järjestetään 16.-25.9. samanaikaisesti sekä Designfestivaali että Eurooppalainen innovaatiofestivaali IF….

Kahden vuoden aikana kuusi eurooppalaista kaupunkia – Barcelona, Milano, Kortrijk, Lissabon, Vilna ja Tallinna – järjestävät innovaatiofestivaalin (IF...). Festivaalin tarkoituksena on painottaa innovaatioiden ja käyttäjäystävällisen designin merkitystä sekä sosiaalista inkluusiota, liikkuvuutta, ympäristötietoisuutta ja teknologian roolia arjessa. Tapahtuman keskiössä ovat Ihmiset ja heidän tarpeensa.

Viron muotoilijoiden yhdistys (EAD) aloitti designfestivaalin järjestämisen vuonna 2006. Tärkeimpänä tavoitteena oli virolaisen muotoilun saavutusten esitteleminen ja virolaisen designkentän uusimpien kuulumisten tuominen suuren yleisön tietoisuuteen. Festivaali sai alkunsa yhden vuorokauden mittaisena paikallisena tapahtumana, designyönä. Se on kuitenkin kasvanut nopeasti kaksitoistapäiväiseksi kansainväliseksi tapahtumaksi, joka vetää puoleensa kulttuurista kiinnostuneita kävijöitä Virosta ja kauempaa sekä tietysti kansainvälistä mediaa. Tänä vuonna designfestivaali järjestetään poikkeuksellisesti osana eurooppalaista innovaatiofestivaalia.

Näyttelyitä, konferensseja ja kokoontaitettava talo

Festivaalin ohjelma on laaja ja se sisältää näyttelyiden lisäksi useita konferensseja sekä työpajoja. Yksi kohokohdista on yhdessä innovaatiokeskus InnoEuropen kanssa järjestetty InnoEstonia 2011 -konferenssi, jonka aiheena ovat innovaatiot erityisesti koulutuksen alalla. Lisäksi Tallinnan yliopisto ja Lahden ammattikorkeakoulu järjestävät yhdessä “Services of Tomorrow - What’s Next?
-konferenssin.

Molempien festivaalien näyttelyt ovat keskittyneet Rotermannin korttelin ympäristöön, mutta myös useat suuret museot ja galleriat ovat mukana. Esimerkiksi Viron taideteollisuus- ja muotoilumuseossa avataan islantilaisen muotoilun näyttely jo ennen festivaalin alkua. Lisäksi Viron muotoilijoiden yhdistys avaa festivaalin aikana “Novelty” -näyttelyn, jonka teemana ovat muotoilu ja innovaatiot.

Arkkitehtuurimuseossa taas on festivaalin aikana peräti kolme mielenkiintoista näyttelyä: Tarmo Luiskin ”Games with Fire” -valotaideteos, ”Estonian Poster 2011” -näyttely sekä laaja ranskalaista muotoilua esittelevä ”Saint-Etienne Design: Creative City For All” -näyttely.

Rotermannin korttelissa voi ihailla myös muissa kaupungeissa järjestettyjen innovaatiofestivaalien tuloksena syntynyttä taidetta, kuten latvialaista kokoontaitettavaa Esclise-taloa sekä Dominik Lejmanin “Plural Aesthetics of a Risk-based Society“ -teosta.

Loppuhuipennuksena palkintogaala

Designöiden aikana syntynyt upea muotinäytösperine jatkuu edelleen. Tällä kertaa näytökset järjestetään yhteistyössä Tallinnan muotiviikkojen kanssa. Heti festivaalin avajaispäivänä nähdään virolais-latvialainen Moment-näytös ja festivaalin päättää virolaisen muotisuunnittelija Reet Ausin näytös. Ohjelmaan mahtuu myös erilaisia työpajoja ja verkostoitumistilaisuuksia kuten Design Nightclub. Tallinnan kalasatamassa sijaitsevat festivaalikahvila sekä Estonian Design House, josta vierailijat voivat hankkia uusinta virolaista muotoilua.

Festivaali päättyy European Design Management -gaalaan, jossa jaetaan eurooppalaisen designmaailman “Oscarit” yrityksille, jotka ovat onnistuneet tekemään designistä kilpailuedun. Kaikki ehdokkaat palkinnon saajaksi ovat esillä taidemuseo Kumussa koko festivaalin ajan.

Lisätietoa (englanniksi): http://www.disainioo.ee/en

Osallistu: http://www.tallinncalling.com/culture-calendar.html?id=179