Lehdistötiedote: Karpalomehu ennaltaehkäisee tehokkaasti virtsatietulehdusta

Tutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista naisista huomasi eron juotuaan amerikankarpalojuomaa.

Yli puolet suomalaisista naisista kärsii virtsatietulehduksesta elämänsä aikana, ja 20–40 prosentilla tulehdus uusiutuu. Ocean Sprayn tekemien tutkimusten mukaan amerikankarpalojuoman nauttiminen on tehokas vaihtoehtoinen keino virtsatietulehduksen ennaltaehkäisemiseksi.[1]

Tutkimustulokset osoittavat, että yli 60 % suomalaisista naisista oli tietoinen karpalon ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta virtsatietulehdukseen, ja 13 % naisista oli kokeillut tätä vaihtoehtoista hoitomuotoa. 57 % naisista huomasi positiivisen muutoksen nautittuaan amerikankarpalojuomaa.

Tutkimus osoitti myös, että antibioottien käyttö virtsatietulehduksen hoidossa on yleistä. 47% naisista hoiti yhdestä kahteen virtsatietulehdusta vuodessa antibiooteilla. Terveydenhuollon ammattilaiset informoivat vain kolmea prosenttia vastaajista amerikankarpalojuoman positiivisista vaikutuksista virtsatietulehduksen hoidossa. Tämän informaation jakaminen voisi olla hyvä keino vähentää antibioottien käytön tarvetta ja resistanssin kehittymisen riskiä.

Ystävät ja media olivat yleisimmät tiedonlähteet amerikankarpalon terveysvaikutuksiin liittyen. Neljännes tutkimukseen osallistuneista naisista sanoi, etteivät he tienneet hoitamattoman virtsatietulehduksen mahdollisista seurauksista, esimerkiksi munuaisinfektioista.

Pääosa karpalon terveyttä edistävistä vaikutuksista tehdyistä tutkimuksista on tehty amerikankarpalolla (Vaccinium macrocarpon), joka on eri lajike kuin eurooppalainen karpalo.

Tutkimus osoitti myös, että:

• Virtsatietulehduksen välittömien vaikutusten lisäksi 45 % naisista koki tulehduksen vaikuttavan negatiivisesti heidän mielialaansa.
  • 77 % ilmoitti negatiivisista vaikutuksista sukupuolielämään.
  • 72 % sanoi, että virtsatietulehdus ei liity tiettyyn vuodenaikaan.

Amerikankarpalojuoman annostus

Tutkimukset osoittavat, että kolmen desilitran annos 25 prosenttia karpaloa sisältävää mehua vähentää virtsatietulehduksen riskiä. Kuluttajan on tärkeää valita juoma, joka sisältää vähintään 25 % karpaloa.

Ocean Sprayn lehdistökontakti Suomessa:

Pilgrim Oy

Olli Ollila

olli.ollila@pilgrim.fi

[1] Terve.fi portaalin kautta tehtyyn verkkopohjaiseen tutkimukseen vastasi 383 naista 20.12.2010–16.1.2011.