Martin markkinoiden kävijäennätyksen odotetaan rikkoutuvan viikonloppuna

Martin markkinoita vietetään jälleen 19.-20.11. Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa. Tapahtuman odotetaan houkuttelevan paikalle ennätysmäärän kävijöitä. Viron matkailun edistämiskeskus arvioi edellisen vuoden 15.000 kävijän ennätyksen rikkoutuvan viikonlopun aikana.

Tuglas-seuran vuodesta 1983 järjestämät Martin markkinat esittelevät Viron matkailutarjontaa, taidetta ja kulttuuria sekä käsitöitä ja virolaisia herkkuja. Paikalla on tänä vuonna yhteensä lähes 200 esiintyjää sekä yli 160 näytteilleasettajaa. Kaikkiin tapahtumiin on vapaapääsy. Tämän vuoden teemana ovat Hiidenmaa ja Saarenmaa, mikä näkyy esimerkiksi mahdollisuutena nähdä elokuvia alueelta. Markkinoilta voi myös ostaa lippuja ensi kesän Saarenmaan oopperajuhlille.

- Viime vuonna kävijöitä oli 15.000 ja odotamme ennätyksen rikkoutuvan tänä vuonna. Martin markkinat vetävät puoleensa niin vanhoja kuin uusiakin kävijöitä, koska ne tarjoavat ajan tasalla olevan ja läpileikkauksen monipuolisesta ja mielenkiintoisesta naapurimaasta, sanoo Viron matkailun edistämiskeskuksen Suomen aluejohtaja Toomas Tärk.

Martin markkinat ovat avoinna lauantaina klo 10-18 ja jatkuvat iltajuhlalla klo 18-24. Sunnuntaina ovet ovat avoinna klo 10-17. Esiintyjäkaarti on monipuolinen: siihen kuuluu niin taiteilijoita, kirjailijoita, muusikoita, tanssijoita, poliitikkoja kuin kulttuurikeskustelijoita. Tunnetuimpia heistä ovat ministeri Jaak Aaviksoo, muusikot Ivo Linna ja Villu Veski, kirjailijat Heli Laaksonen, Maimu Berg, Imbi Paju sekä Jüri ja Ülo Tuulik. Vaikka varsinaiset markkinapäivät ovat lauantai ja sunnuntai, alkaa ohjelma jo perjantailtana klo 19.00 Saarenmaan tyttökuoron ja Aare Saalin konsertilla Temppeliaukion kirkossa.

Myös nuoremmat vierailijat löytävät varmasti paljon mielenkiintoista tekemistä ja katseltavaa. Lastensali on avoinna sekä lauantaina että sunnuntaina. Kärdlan Nukketeatteri esittää molempina päivinä Nalle Puh –näytelmän sekä viroksi että suomeksi.

Viron matkailun edistämiskeskus on ollut mukana järjestämässä Martin markkinoita jo kahdeksan vuoden ajan.

- Runsaan kulttuuritarjonnan lisäksi Martin markkinat on monipuolinen matkailutapahtuma. Tänä vuonna mukana on yli 30 virolaista matkailualan yritystä ja organisaatiota tarjoamassa vieraille tietoa Viron uusimmista ja mielenkiintoisimmista kohteista ja tapahtumista. Tämä on oiva paikka tutustua ensi vuoden matkailutarjontaan etukäteen, toteaa Tärk.

Martin markkinat onkin perinteisesti ollut myös innokkaiden matkailijoiden ja matkailualan ammattilaisten suosiossa. Matkailualan pienellä lavalla voi kuunnella tietoiskuja ja matkailuyrittäjien haastatteluja. Monet yritykset myyvät markkinoilla myös erikoistarjouksia.

Lisätietoa Martin markkinoiden ohjelmasta: http://www.martinmarkkinat.fi

Viron matkailun edistämiskeskuksen löydät nyt myös mynewsdesk-palvelusta. Seuraa uutishuonetta täällä: http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/visit-estonia-finland

Toomas Tärk
Aluejohtaja, Suomi