Mediataitoviikkoa 2013 vietetään 4.–10. helmikuuta

– Norton rohkaisee suomalaisia huolehtimaan turvallisuudestaan internetissä

Safer Internet Day –kampanja täyttää tänä vuonna 10-vuotta. Päivää vietetään 5. helmikuuta Euroopan laajuisesti turvallisemman ja vastuullisemman internetin käytön edistämiseksi erityisesti nuorten keskuudessa.

Kampanjaa koordinoi Insafe-järjestö ja Euroopan komissio on osallistunut sen rahoittamiseen. Suomessa kampanja on tunnettu aikaisempina vuosina nimellä Tietoturvapäivä ja kotimaassa sen toteuttaa Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus. Suomessa kampanja järjestetään koko viikon mittaisena Mediataitoviikkona, jota vietetään 4.-10. helmikuuta. Tietoturvayhtiö Norton on kampanjan ylpeä tukija.

– "Safer Internet Day -kampanjan tarkoitus on kiinnittää Euroopan laajuisesti huomiota turvallisemman verkkoympäristön luomiseen. Kampanja on ollut menestys, mutta tehtävää riittää silti edelleen. Tavoitteena on, että kaikki suomalaiset lapset ja nuoret tuntisivat olonsa turvalliseksi verkossa ja hallitsisivat netin käytön niin hyvin, etteivät vaarantaisi turvallisuuttaan. Tähän on vielä matkaa. Tämän vuoden teemana ovat oikeudet ja velvollisuudet verkossa. Voimme kaikki osaltamme vaikuttaa siihen, että internetistä tulee turvallisempi paikka kaikille”, toteaa projektipäällikkö Suvi Tuominen Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksesta.

Kampanja luotiin informoimaan, kouluttamaan ja neuvomaan käyttäjiä Tavoitteena on sekä parantaa heidän turvallisuuttaan että saada heidät ottamaan vastuu nettikäyttäytymisestään ja kunnioittamaan muiden oikeuksia myös internetissä. Yksi suurimmista tietoturvaan liittyvistä ongelmista on netissä tai puhelimen välityksellä tapahtuva kiusaaminen, josta on tullut yhä vakavampi ongelma.

Nortonin vinkit turvallisen surffailuun teini-ikäisille:

1. Älä anna henkilökohtaisia tietoja kuten kotiosoitettasi, puhelinnumeroasi tai vanhempiesi työosoitetta netissä. Pahimmassa tapauksessa nettirikolliset voivat käyttää tietoja luodakseen valeprofiilin sinun tiedoillasi.

2. Muista, että mikä menee nettiin, jää nettiin. Säädä yksityisasetukset niin, että vain perheesi ja kaverisi näkevät valokuvasi. Vältä tarkkojen lomasuunnitelmien jakamista, sillä tieto voi kiinnostaa myös murtovarkaita.

3. Säädä turvallisuus- ja yksityisyysasetuksesi niin, että vain ystäväsi näkevät tietosi. Niiden avulla voit myös määrittää kuka näkee päivityksesi, valokuvasi ja videosi.

4. Tarkista salasanojesi vahvuus , älä kerro salasanojasi muille ja valitse vahvoja salasanoja, joissa on käytetty mahdollisimman erilaisia merkkejä, kuten isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita sekaisin. Vältä helposti arvattavissa olevia salasanoja kuten lemmikkiesi nimiä.

5. Suojaa aina mobiililaitteesi ja varmista, että sen avaamiseen tarvitaan PIN-koodi. Hanki puhelimeesi sovellus, jonka avulla voit tyhjentää puhelimen sisällön jos se esimerkiksi varastetaan.
  1. Älä puhu vieraille netissä. Kerro aina aikuiselle, jos tuntematon ihminen yrittää ottaa sinuun yhteyttä verkossa. Kaikki joita tapaat verkossa eivät välttämättä ole sitä mitä väittävät olevansa. Älä siis kerro henkilökohtaisia tietojasi tuntemattomille.

2. Kuuntele aikuisten neuvoja. Aikuiset ovat usein huolestuneita lasten ja nuorten internetin käytöstä. Rauhoita heitä välttämällä tuntemattomien kanssa keskustelua ja viettämällä vapaa-aikaa myös muualla kuin netissä.

3. Suhtaudu varmistamattomiin tai tuntemattomiin nettisivuihin varovasti. Kun teet ostoksia netissä käytä vain tunnettuja nettikauppoja. Varmista, että ostosten maksu tapahtuu varmistettujen sivujen kautta. Tunnistat ne osoiterivillä näkyvästä lukkosymbolista ja osoitteen https-alkuosasta.

4. Mieti ennen kuin klikkaat tuntematonta linkkiä – Vältä sähköpostiviesteissä, pikaviesteissä tai sosiaalisessa mediassa olevien linkkien klikkaamista jos et tunne niiden lähettäjää. Nettirikolliset voivat murtautua sähköpostitileille ja lähettää rahapyyntöjä tai kalastella henkilötietojasi lupaamalla jotakin mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Älä vastaa tällaisiin viesteihin vaikka ne olisi lähetetty tutusta ositteesta.

5. Varmista, että tietoturvasi on ajan tasalla. Nykyään niin tietokoneille, taulutietokoneille kuin puhelimillekin on saatavissa tietoturvaohjelmia. Varmista, että kaikkien laitteidesi tietoturva on ajan tasalla.

– “Mediataitoviikko on jokavuotinen muistutus siitä, kuinka varovaisia meidän pitäisi verkossa olla. Haluamme rohkaista ihmisiä ottamaan vastuuta internetin käytöstä. On tärkeää muistaa suojata myös kaikki kannettavat laitteet, jotta voit varmistua siitä, että olet turvassa viruksilta ja haittaohjelmilta. Erityisen tärkeää on, että aikuiset käyvät jatkuvasti lastensa kanssa keskustelua turvallisesta internetin käytöstä ja neuvovat heitä siinä. Näin voidaan välttyä ikäviltä kokemuksilta”, kertoo Nortonin markkinointipäällikkö Eeva Luoto.

Varmista, että toimit internetissä turvallisesti, jotta sekä henkilökohtaiset tietosi että laitteesi säilyvät turvassa.

Yhteystiedot:

Eeva Luoto
Norton
Eeva_Luoto@symantec.com

Mariam Rguibi
Pilgrim Oy
mariam.rguibi@pilgrim.fi

Tietoa Nortonista

Norton suojaa kuluttajille tärkeää materiaalia sen digitaalisen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Norton tarjoaa erilaisia turvallisuusratkaisuja, mm. henkilökohtaisiin tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin soveltuvia teknologioita, live-tukipalveluita sekä online-tukea. Tykkää Nortonista Facebookissa.

Tietoa Safer Internet Day -kampanjasta ja Mediataitoviikosta

Insafe järjestää Safer Internet Day -päivän vuosittain helmikuussa. Päivän tarkoituksena on edistää internetin ja matkapuhelinten turvallista käyttöä erityisesti nuorten keskuudessa. Lisätietoja kampanjasta löydät täältä.

Suomessa kampanja levittäytyy koko viikolle ja se kulkee nimellä Mediataitoviikko. Tänä vuonna Mediataitoviikon jokaisena arkipäivänä julkaistaan suositun sarjakuvataiteilijan sarjakuva netinkäyttäjän oikeuksista ja velvollisuuksista. Lisäksi vanhemmille järjestetään keskustelutilaisuuksia, mm. Nettiin syntynyt? -vanhempainilta verkossa. Mediataitoviikkoa koordinoi Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus. Mediataitoviikko syntyy järjestöjen, palveluntarjoajien, valtionhallinnon organisaatioiden ja media-alan yritysten yhteistyössä. Lisätietoja Mediataitoviikosta löytyy osoitteesta www.mediataitoviikko.fi.