Muistutuskutsu rinnakkaislääke-asiantuntijaseminaariin 14.11.

Rinnakkaislääke – ratkaisu kasvaviin lääkekustannuksiin?

Ovatko rinnakkaislääkkeet yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset lääkkeet? Onko uusi lääke aina parempi kuin vanha? Onko oikein, että rinnakkaislääkeyritykset saavat valmistaa toisten keksimiä tuotteita?

Lääkkeiden käyttö sekä lääkekustannukset maassamme kasvavat väestön ikääntymisen ja vanhusväestön lisääntymisen myötä. KELA:n tuoreimman tilaston mukaan tämän vuoden syyskuussa kokonaiskustannukset kaikkien korvattavien lääkkeiden osalta olivat 129,6 miljoonaa euroa. Vuonna 2005 lääkekorvaukset olivat yhteensä 1 076 908 000 euroa. Jotta hoitojärjestelmää voitaisiin ylläpitää myös tulevaisuudessa, tarvitaan uuteen hallitusohjelmaan kustannustehokkaita ratkaisuja mahdollistavia rohkeita lääkepoliittisia linjauksia.

Rinnakkaislääkkeillä on tärkeä rooli tässä keskustelussa. Niihin liittyy edelleen paljon harhaluuloja ja nyt olisikin oikea aika päivittää rinnakkaislääkkeiden laatuun ja lääkepatentteihin liittyviä käsityksiä!

Kutsumme Sinut Rinnakkaislääketeollisuus ry:n järjestämään asiantuntijaseminaariin kuulemaan ja keskustelemaan tästä ajankohtaisesta aiheesta tiistaina 14.11. kello 11-13.30 Postitalon Audiotori-saliin.

Audiotori sijaitsee pääpostitalossa Postimuseon yhteydessä osoitteessa Asema-aukio 5 H. Sisäänkäynti asema-aukion puolelta.

Ohjelma:

11.00 – 11.05 Tervetuliaissanat
Toiminnanjohtaja Jaana Meklin, Rinnakkaislääketeollisuus ry

11.05 – 11.20 Lääkekustannukset poliittisena haasteena
Kansanedustaja, varapuheenjohtaja Eero Akaan-Penttilä, Sosiaali- ja terveysvaliokunta

11.20 – 12.00 Suomen patenttijärjestelmä lääketeollisuuden kannalta – patenttioikeuden peruskäsitteet ja käytännön näkökulmat
Asianajaja Ben Rapinoja, asianajotoimisto Borenius & Kemppinen Oy

12.00 – 12.40 Lääkkeen vaihtaminen halvempaan - vaihtuuko vaikutus?
Kuinka todennetaan, että rinnakkaislääkkeet ovat yhtä tehokkaita lääkehoidossa kuin alkuperäisvalmisteet?
Farmakologian tohtori, lehtori Marikki Peltoniemi, Helsingin yliopisto

12.40 – 13.30 Vapaata keskustelua ja lounas

Tervetuloa!

Ilmoittautumiset 7.11. mennessä:
Viestintätoimisto Pilgrim Oy
Johanna Penttilä
Sähköposti: johanna.penttila@pilgrim.fi
Puh. 0400 – 207 866

Rinnakkaislääketeollisuus ry: Actavis, Alternova, Copyfarm, Ivax, Merc NM, Nordic Drugs, Ratiopharm, Sabora Pharma, Sandoz sekä Winthrop.