Nainen ja uniapnea - erään uniapneapotilaan tarina

Hei!

Alla toimituksenne vapaaseen käyttöön tarkoitettu tarina Eijasta, joka sairastaa uniapneaa. Mukana linkitettynä myös muuta ajankohtaista aineistoa aihepiiristä.

Ystävällisin terveisin,

ResMed:in tiedotus/ Pilgrim Oy

Nina Alivirta
nina.alivirta@pilgrim.fi

Minä ja uniapnea:

“Onnistuneen hoidon myönteiset vaikutukset huomattavat”

Eijalla (49) todettiin uniapnea talvella 2011. Työterveyslääkäri ei aluksi ottanut väsymystä valittavaa Eijaa tosissaan, ja vasta pääsy unitutkimuksiin ystävän avulla toi selvyyden tilanteeseen. Ensimmäinen unitutkimus tehtiin yksityisellä lääkäriasemalla ja sieltä Eija sai myös lähetteen jatkotutkimuksiin. Vuoden hoitojen jälkeen väsymys on kaikonnut ja elämänilo palannut.“Se todellakin kannustaa jatkamaan hoitoja,” Eija kiteyttää.

Eija oli aiemmin lukenut uniapneasta internetistä ja lehdistä. Ensimmäinen uniapneatutkimus Eijalle tehtiin alun perin jo 15 vuotta sitten kuorsaamisen takia. Tällöin uniapneaa ei todettu, mutta kuorsaamisen jatkumisen takia asia jäi mietityttämään Eijaa.

Viimeiset viisi vuotta ennen hoitojen aloitusta Eija koki itsensä jatkuvasti erittäin väsyneeksi.

– Puhuin asiasta työterveyslääkärille kaksi ja puoli vuotta sitten. Vastaanotolla tehtiin pisteytys, joka antoi viitteitä epätavallisesta väsymyksestä. Asia jäi kuitenkin siihen. Tuntui, kuin vaivaani ei olisi otettu vakavasti. Vuotta myöhemmin sain lievän aivoverenvuodon, jolle ei löytynyt syytä. Yksityisellä lääkäriasemalla minulle lopulta tehtiin unitutkimus ja sain myös lähetteen kunnalliselle uniklinikalle.

Eija sai uniapnean hoidossa käytettävän ylipainehoito- eli CPAP-laitteen koekäyttöön heti ensimmäisen unitutkimuksen tulosten selvittyä. Uniapnean hoitoa tukeva elämäntapojen muokkaus sekä painonpudotus ovat työn alla nyt, kun pahin väsymys on hellittänyt.

Ystävä paras tietolähde

Työterveyslääkärin vastaanotolla Eija oli aikaisemmin saanut jonkin verran tietoa uniapneasta, mutta asiaan perehtynyt ystävä on ollut paras tietolähde ja eteenpäin auttaja.

– Uniklinikalta en sen sijaan saanut juurikaan infoa. CPAP-laitteen käytön ohjaus ja arvojen seuranta hoidon aloituksessa on minusta julkisella puolella olematonta. Laite viedään tietojen purkuun vain kerran vuodessa.

Jo muutama yö CPAP-maskin kanssa toi kauan kaivatun helpotuksen

Uniapnea-diagnoosin saaminen ei tullut Eijalle yllätyksenä.

– Tietenkin koneen ja maskin käyttöön tottuminen vei aikansa, mutta hoidon vaikutukset väsymykseen jo muutaman yön jälkeen motivoivat erittäin hyvin. Hoidon henkiset vaikutukset ovat huomattavat. Jaksan taas kiinnostua ympärillä olevista asioista.

Vertaistukea Eija saa mieheltään ja lähipiirissä viljellään hurttia huumoria ”töpselinokista”.

Eija on nyt käyttänyt CPAP-maskia vuoden ajan. Eija käyttää sierainmaskia ja kokee, että siihen totuttelu sujui helposti.

– Maskin käyttöön tottui kyllä parissa kuukaudessa. Hankaluuksia aiheuttavatkin oikeastaan vain flunssat ja muut nenän tukkoisuudet.

Eija kokee tämänhetkisen vointinsa hyväksi. Liikuntaharrastukset jaksavat jälleen kiinnostaa ja tuntuu, kuin vuorokauteen olisi tullut lisää tunteja.

– Unen tarve on vähentynyt huomattavasti. Ennen saatoin nukkua öisin 10-12 tuntia ja viikonloppuisin parit päiväunet päälle. Töistä tullessa minun piti ennen nukkua ensin nokoset, ennen kuin jaksoin ryhtyä kotihommiin. Tunnin työmatka suuntaansa menee nykyisin nukahtamatta kumpaakin suuntaan. Ennen nukahdin jo alkumatkasta. Nykyään aamuvuoroon mennessäni saatan nukkua vain 4-6 tuntia, ja tiedän sen riittävän eikä minua väsytä.