Naisten Pankin joulutori avataan jälleen huomenna

Naisten Pankin joulutori on avoinna 25.11.-2.12.2011, ma-pe klo 10-17. Toria pyöritetään vapaaehtoisvoimin ja kaikki myynnissä olevat tavarat on kerätty lahjoituksina yksityishenkilöiltä tai yrityksiltä. Tuotto lahjoitetaan Naisten Pankin rahastolle, jota hallinnoi Kirkon Ulkomaanapu. Viime vuonna torilla kerättiin yli 12.000 euroa kehitysmaiden naisten hyväksi.

Torilla myydään sekä uusia että vanhoja, hyvälaatuisia vaatteita, kirjoja, astioita ja sisustustavaroita. Lisäksi torilta voi tietysti hankkia myös Naisten Pankin aineettomia lahjoja, joiden avulla voit hankkia samalla joululahjan läheisellesi ja ammatin kehitysmaan naiselle  25 eurolla. Tori sijaitsee tänä vuonna Nordean vanhan pankkisalin tiloissa Helsingin World Trade Centerissä. Sisäänkäynti osoitteista Aleksanterinkatu 17 ja Keskuskatu 7. Tori on auki arkisin kello 10-17.

Naisten Pankille Joulutori on yksi vuoden suurimmista ponnistuksista. Se on vapaaehtoisvoimin järjestetty lämminhenkinen tapahtuma, jossa on perinteisesti ollut paljon kävijöitä.

Naisten pankki

Naisten Pankki kerää lahjoituksia kehitysmaiden naisten yrittäjyyden ja toimeentulon kehittämiseksi kestävän kehityksen periaattein. Naisten Pankki on vapaaehtoisyhteisö, jossa voimavarana ovat aktiiviset vapaaehtoiset, lukuisat osakkaat ja lahjoittajat. Naisten Pankin rahastoa hallinnoi Kirkon Ulkomaanapu.

Erityisesti kehitysmaissa naiset ja tytöt ovat yhteiskunnallisen kehityksen hyödyntämätön voimavara. Naisten aseman ja toimeentulon parantaminen on keskeistä köyhyyden poistamisessa ja elintason parantamisessa. Tukemalla kestävällä tavalla naisia autat perhettä ja usein myös koko kyläyhteisöä. Kun naisten toimeentulo paranee, se lisää koko yhteisön tuloja ja näin koko kansantalouden hyvinvointia. Monessa hankkeessa myös miehillä on oma roolinsa. Esimerkiksi Kambodzhan kyläpankeissa jäseninä on miehiä ja naisia.

Mariam Rguibi
Viestintävastaava