Pään ja kaulan alueen syövät yleistyvät, mutta hoidot tehostuvat – ennusteessa nähtävissä paranemista

Papilloomaviruksen merkitys riskitekijänä korostuu

Pään ja kaulan alueen syöpä on kuudenneksi yleisin syöpätyyppi maailmanlaajuisesti. Suomessa todetaan vuosittain 600–700 uutta tämän alueen syöpätapausta. Yleisimmät esiintymisalueet ovat suuontelo, kurkunpää ja nielu. Kaksi kolmasosaa näistä taudeista todetaan miehillä ja ilmaantuvuus lisääntyy merkittävästi 50 ikävuoden jälkeen. Tärkeimmät riskitekijät ovat tupakointi ja runsas alkoholin käyttö. Ihmisen papilloomaviruksen merkitys riskitekijänä on keskeinen varsinkin suunielun ja suuontelon alueella ja lisännyt näiden alueiden syöpien ilmaantumista viime aikoina.

Potilaan ennuste riippuu etenkin taudin levinneisyydestä toteamisvaiheessa sekä annetusta hoidosta. Varhainen diagnoosi ja hoitoon pääsy helpottaa siten hoidon toteuttamista. Hoito on keskitetty yliopistollisiin keskussairaaloihin ja jossain määrin myös isompiin keskussairaaloihin.

Hoidosta vastaavat moniammatilliset työryhmät, joissa tyypillisesti on
korva-, nenä- ja kurkkutautien, syöpätautien, hammas- ja suusairauksien ja suu- ja leukakirurgian, plastiikkakirurgian, patologian ja radiologian erikoislääkäreitä sekä kuntoutuksen osalta mm. puheterapeutti, ravitsemusterapeutti ja sosiaalihoitaja.

Pään ja kaulan alueen syöpien tärkeimmät hoitomuodot ovat kirurgia ja sädehoito. Solunsalpaajahoidon yhdistäminen sädehoitoon on merkittävästi parantanut hoitotuloksia paikallisesti edenneessä syövässä.

Lupaavia tuloksia on myös syövän kasvua rajoittavien täsmälääkkeiden käytöstä. Pienet kasvaimet voidaan kuitenkin hoitaa menestyksellisesti pelkästään leikkaamalla tai sädehoidolla.

Suuremmissa syövissä käytetään säde- ja lääkehoidon sekä kirurgian yhdistelmää. Näiden menetelmien yhdistämisellä pyritään entistä paremmin säilyttämään potilaan toimintakyky, jotta hän voisi elää laadukasta elämää hoitojen päätyttyä.

Parhaista hoitotoimenpiteistä huolimatta jopa 40%:lla pään ja kaulan alueen syöpäpotilaista tauti uusiutuu tai kehittyy toinen syöpä. Papilloomavirukseen liittyvä pään ja kaulan alueen syöpä reagoi hoidolle paremmin ja ennuste on parempi. Näiden potilaiden riski sairastua toiseen syöpään on myös vähäisempi kuin runsaasti tupakoivien.

Lisätiedot:

Pään ja kaulan alueen syöpä                                           Viestintä

Merja Auvinen, syöpäbiologian dosentti                          Nina Alivirta
Myynti- ja markkinointipäällikkö                                       Tiedottaja
Merck Serono Onkologia                                                 Pilgrim Oy
merja.auvinen@merckgroup.com                                    nina.alivirta@pilgrim.fi
P. 050 595 0070                                                               P. 040 589 7752