Pelkkä palkka ei enää riitä – tutkimus kertoo, mikä on työntekijöille tärkeintä

Kansainvälinen 2012 HR Beat -tutkimus paljastaa, mitä henkilöstöjohtajan tulee tietää yrityksensä merkittävimmästä kilpailuvaltista – ihmisistä. Tutkimus kertoo, mikä on työntekijöille ja työnhakijoille kaikkein tärkeintä iästä, asuinpaikasta tai sukupuolesta riippumatta.

Työntekijät ja työnhakijat eivät enää pelkää pyytää työnantajaltaan lisää palkkaa, joustavia työmahdollisuuksia tai parempia etuja. Näin todetaan johtajien ja henkilöstöjohtajien palkkausta tutkineessa kansainvälisessä  2012 HR Beat -tutkimuksessa[1]. Dimensional Research -tutkimusyhtiön suorittamassa ja SAP-yritys SuccessFactorsin tilaamassa tutkimuksessa haastateltiin yli 1 500 henkilöstöjohtajaa ja -asiantuntijaa eri puolilla USA:ta, Australiaa, Ranskaa, Alankomaita, Saksaa ja Isoa-Britanniaa. Saatujen tietojen avulla yritykset voivat löytää ja tunnistaa yrityksen profiiliin sopivat osaajat entistä paremmin – mobiililaitteita, nettiä ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Lisäksi niillä on parempi mahdollisuus pitää kiinni huipputekijöistään tarjoamalla heille erilaisia luovia etuja ja houkuttimia.

– Suomessa tilanne noudattelee kansainvälisen tutkimuksen linjaa. Ne päivät ovat ohi, jolloin työntekijöille tarjottiin vain yhtä etuisuusmallia tai palkankorotusta ja kuviteltiin heidän tyytyvän siihen. Ne yritysjohtajat, jotka ymmärtävät miten tärkeää on tarjota työntekijöille nimenomaan räätälöityjä etuja ja ratkaisuja, koulutusta ja mentorointiohjelmia sekä millainen vaikutus sosiaalisella medialla ja mobiiliviestinnällä on, ovat etulyöntiasemassa työmarkkinoilla. He onnistuvat houkuttelemaan alan parhaimmat kyvyt yritykseensä, toteaa Success Factorsin Pohjois-Euroopan johtaja Matti Karell.

X-sukupolvi vaatii palkkaa ja titteleitä

Vaikka Y-sukupolvea eli 80-luvun alun ja 90-luvun puolivälin välisenä aikana syntyneitä pidetään itsekeskeisenä minä-sukupolvena, tutkimus paljasti, että X-sukupolvi oli itse asiassa kaikkein vaativin ryhmä työmarkkinoilla. 39 prosenttia X-sukupolven edustajista halusi enemmän palkkaa ja 49 prosenttia hienomman ammattinimikkeen.

Sitävastoin Y-sukupolvi haluaa kehittyä ja tulla huomioiduksi työpaikalla. Y-sukupolven edustajat haluavat muita todennäköisemmin mahdollisuuden osallistua koulutuksiin (40 prosenttia) ja mentorointeihin (42 prosenttia). Kaikkien vähiten vaativin sukupolvi oli suuret ikäluokat (yli 50-vuotiaat). Niin X- kuin Y-sukupolvikin on heitä todennäköisemmin pyytämässä itselleen parempaa palkkaa ja erilaisia bonuksia.

Pelkkä palkka ei riitä

Työntekijät ja -hakijat kaipaavat tänä päivänä työnantajalta muutakin kuin rahallista korvausta. Erilaiset ei-taloudelliset edut ovatkin yleistyneet viime vuosina. Yhteensä 49 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoi pyytäneensä palkan lisäksi jonkinlaista lisäetua, esimerkiksi ylimääräisiä vapaapäiviä (16 prosenttia), ilmaisia hierontoja (8 prosenttia) tai pesulapalveluita (8 prosenttia).

Soitellaan? Ei, tekstaillaan tai twiittaillaan mieluummin

2012 HR Beat -tutkimuksen mukaan 51 prosenttia yritysten rekrytoijista on käyttänyt ainakin yhtä seuraavista työkaluista työnhakijoiden tunnistamiseen: CV-sivustoa (24 prosenttia), LinkedIn-sivustoa (24 prosenttia), Facebookia (23 prosenttia) tai Twitteriä (12 prosenttia). Mahdollisen työnhakijan kanssa viestitään myös tekstiviestein. Se ei ole kuitenkaan kovin yleistä, sillä vain noin 12 prosenttia vastaajista ilmoitti lähettäneensä tekstiviestejä rekrytointiprosessin aikana.

Sukupuolella on väliä – ainakin pyydettäessä etuja

HR Beat -tutkimus paljasti myös, että miesten ja naisten toiveet ja vaatimukset poikkeavat toisistaan. Haastatteluun vastanneiden henkilöstöalan toimijoiden mukaan naiset toivovat miehiä todennäköisemmin seuraavia asioita:

• Lyhennettyä työaikaa (51 prosenttia)
  • Joustavaa työaikaa (50 prosenttia)
  • Joustavaa työntekomahdollisuutta, esim. etätyön muodossa (40 prosenttia)

Miehet toivovat puolestaan:

• Ylennystä (39 prosenttia)
  • Ylimääräistä palkankorotusta (36 prosenttia)
  • Ylimääräistä bonusta (33 prosenttia)

– Naiset osallistuvat tänä päivänä työelämään enemmän kuin koskaan ennen. Samalla suuret ikäluokat koettavat huolehtia ikääntyvistä vanhemmistaan. Ei siis ihme, että erilaisille työjoustoille näyttää olevan kysyntää. Yritysten tulee panostaa erilaisiin luovasti laadittuihin sitouttamisohjelmiin ja osaajien rekrytointiin sekä strategioihin työssä pysymiseksi. Näin olemassa olevat ja tulevat työntekijät saadaan sitoutumaan työhönsä iästä, paikasta tai sukupuolesta riippumatta, Karell summaa.

Tutkimus 2012 HR Beat: A Survey on the Pulse of Today’s Global Workforce löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: https://www.successfactors.com/lp/global-workforce-survey?Campaign_ID

Voit seurata uutisia myös Twitterissä:  hashtag #HRBeat.

Matti Karell
SAP-yhtiö Success Factors
Pohjois-Euroopan johtaja

SAP-yhtiö SuccessFactor

SAP-yhtiö SuccessFactors on maailman johtava pilvipohjaisten Business Execution Software -ratkaisujen tarjoaja. Se tarjoaa erikokoisille ja yhteensä yli 60 alalla toimivalle organisaatiolle ratkaisuja mm. liiketoiminnan yhteenlinjaamiseen (Business Alignment) tiimityöskentelyyn ja henkilöstöhallintaan. SuccessFactors pyrkii tarjoamaan laajalle ja globaalille asiakaskunnalleen innovatiivisia ratkaisuja, sisältöä ja analyysejä, prosessiosaamista sekä parhaita käytänteitä. Tällä hetkellä yrityksellä on yli 3 500 asiakasta yli 168 maassa. Sovellus on käytettävissä 35 eri kielellä.

Rakkaudesta työntekoon. Seuraa meitä Twitterissä: http://twitter.com/SuccessFactors

Tykkää SuccessFactorsista Facebookissa: http://facebook.com/SuccessFactors

[1] Tutkimusmetodologia: SAP-yhtiö SuccessFactors tilasi tutkimuksen riippumattomalta teknologiamarkkinoiden kehitykseen keskittyneeltä tutkimusyhtiö Dimensional Researchiltä. Yli 1 500 henkilöstöjohtajaa ja henkilöstöasioiden asiantuntijaa osallistui syysuun 2012 aikana nettikyselynä toteutettuun tutkimukseen. Tutkimukseen haastateltiin henkilöitä Yhdysvalloista, Euroopasta (Ranskasta, Saksasta, Alankomaista ja Isosta-Britanniasta) sekä Australiasta. Haastateltavat  edustivat erikokoisia ja eri aloilla toimivia yrityksiä.