• Pilgrim/

Pohjoismaiden nopeimmin kasvava naisten muotiketju GinaTricot valitsi QlikView’n

QlikView’n avulla GinaTricot pysyy kehityksen kärjessä ja on analysoinut Business Discovery -työkalun avulla yhteensä jo yli 100 miljoonaa tietuetta.

Maailman johtava Business Discovery -ratkaisujen eli käyttäjälähtöisen Business Intelligencen (BI) kehittäjä QlikTech (NASDAQ: QLIK) ilmoitti, että Pohjoismaiden nopeimmin kasvava muotiketju GinaTricot hyödyntää nyt QlikView’n raportointi- ja analysointityökalua ketjun 185 liikkeessä viidessä eri maassa sekä nettikaupassaan.

GinaTricot päätyi valitsemaan QlikView’n vertailtuaan markkinoiden johtavia business intelligence (BI) -ratkaisuja. Business Discoveryn avulla yritys voi analysoida valtavan määrän tietoa Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Norjassa ja Saksassa.

GinaTricot’n toimitusjohtaja Peter Lilja toteaa:
– Business Intelligence on meille tärkeä painopistealue, sillä haluamme pysyä kilpailun kärjessä. Onnistumme siinä uusien, entistä parempien ideoiden ja dynaamisen päätöksenteon avulla. Eräs tärkeä osatekijä GinaTricot’n menestyksessä on ollut läpimenoajaltaan lyhyt valmistusprosessi ja tuotteiden nopea vaihtuvuus. QlikView’n työkalu on nopea ja vaivaton ottaa käyttöön, lisäksi se on uskomattoman helppokäyttöinen. Sen avulla voimme tarjota naisille muotia kilpailukykyiseen hintaan jatkossakin.

GinaTricot hyödyntää QlikView’n BI-työkalua liiketoiminnan eri osa-alueilla. BI-työkalun avulla GinaTricot voi analysoida kuluttajien ostokäyttäytymistä ja vauhdittaa myyntiä sekä parantaa yrityksen kannattavuutta ja vähentää operatiivisia kuluja.

Nopeammat päätökset, lyhyempi varastoaika
QlikView parantaa myös GinaTricot’n älykästä toimitusketjua, sillä se antaa yritykselle mahdollisuuden reagoida kysyntään nopeammin ja tehostaa hyllytilaa. Myyntiä voidaan vertailla ja analysoida joko tuotekohtaisesti, osastoittain, liikkeen sijainnin tai muiden vastaavien kriteerien, esim. myynnin ja liikevaihdon, perusteella. GinaTricot’n nopeissa laajentumissuunnitelmissa logistiikka on ollut avainasemassa. Lähtökohtana on, ettei tuotteita “makuuteta” varastossa, vaan ne toimitetaan tehtaalta liikkeeseen ilman välivaiheita.

QlikView’n avulla GinaTricot’n työntekijät voivat tehdä tietoon pohjautuvia, perusteltuja päätöksiä, esimerkiksi interaktiiviseen data-analyysiin pohjautuvista IFS ERP- sekä Da Vinci-laadunhallintajärjestelmästä.QlikView’n ansiosta koko prosessi on muuttunut staattisesta raportoinnista aktiivisiksi analyyseiksi. Näin päätöksenteon mahdollisuus annetaan useille organisaation eri tehtävissä toimiville henkilöille. Yhteensä 300 GinaTricot’n työntekijää käyttää QlikView’tä päivittäin ja tekee sen avulla nopeita päätöksiä.

– QlikView on keskeinen strateginen työkalu, joka vauhdittaa yrityksen menestystä. Työntekijämme yhteensä 185 liikkeessä ovat todella innoissaan siitä, että heillä on nyt käytössään kaikki se tieto, jota he tarvitsevat suunnitellakseen liiketoimintaa entistä tehokkaammin ja tehdäkseen entistä parempia päätöksiä. Ja tämän kaiken he voivat tehdä heille sopivana aikana – missä ja milloin vain, Peter Lilja toteaa.

QlikTech Finland Oy
maajohtaja Jarmo Rajala
puh. 040-530 0384
jarmo.rajala@qlikview.com

GinaTricot:
GinaTricot on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava naisille suunnattu muotiketju. GinaTricot’n liikevaihto tulee vuonna 2011 olemaan noin 2,3 miljardia Ruotsin kruunua. Yrityksellä on yhteensä 185 liikettä Saksassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Yrityksen tuotteita voi ostaa myös nettikaupasta.

QlikTech:
QlikTech tarjoaa uuden sukupolven liiketoimintatiedon hallintaratkaisuja, joilla organisaatiot voivat tehdä päätöksiä paremmin ja nopeammin. Yhtiön tehokas ja helppokäyttöinen ratkaisu yhdistää perinteiset BI-ratkaisut ja erilliset toimistosovellukset. QlikView Business Discovery -alustalla analyysi ei enää vie kuukausia tai vuosia, vaan käyttäjä pystyy itse analysoimaan eri lähteistä koottua dataa rajattomasti sillä hetkellä, kun hän sitä tarvitsee. QlikTechinassosiatiiviseen muistiteknologian avulla käyttäjät voivat tutkia tietoja Google-hakujen tapaan, eikä tieto ole kahlittu tietylle ennalta määrättyjenkysymysten reitille.

QlikView Business Discovery toimii olemassa olevien BI-sovellusten kanssa, tarjoten niihin paljon uusia ominaisuuksia. Ketkä tahansa yksittäisistä käyttäjistä globaaleihin yhtiöihin voivat käyttää ohjelmistoa toimitiloissa, pilvi-teknologialla, kannettavalla tietokoneella tai muulla kannettavalla päätelaitteella.

Qliktechin pääkonttori sijaitsee Radnorissa, Yhdysvaltojen Pennsylvaniassa ja yhtiön toimipisteet yli 100 maassa palvelevat yli 16 000 asiakasta.