Puutiaisaivotulehduksen (TBE) riskiaika alkaa

Rokotebussista rokotteet helposti

Vuoden 2012 Punkkibussi starttaa tällä viikolla. Punkkibussi on ilman ajanvarausta toimiva TBE-rokotusklinikka, jossa tarjotaan tietoa punkeista ja niiden levittämistä sairauksista. Punkkibussissa voi kartoittaa rokotustarpeensa sekä hankkia tarvittaessa TBE-rokotuksen tai tehosterokotuksen puutiaisaivotulehdusta vastaan. Punkkibussi kiertää toukokuun alusta pääkaupunkiseudulla, Turun seudulla, Kokkolassa ja Etelä-Karjalassa. Tulevat rokotuspaikkakunnat tarkkoine aikataulutietoineen löytyvät osoitteesta www.punkkiklinikka.fi.

Rokotusta puutiaisaivotulehdusta vastaan suositellaan otettavaksi viimeistään huhti-toukokuussa, jotta suoja ehditään saada ennen punkkikauden alkua. Tavallisesti punkkisesonki alkaa huhtikuussa ja kestää lokakuuhun saakka, mutta leuto talvi voi pidentää tätä kautta olennaisesti.

– TBE-rokotteen saa rokotebussista helposti saapumalla paikalle aikataulun mukaisesti. Rokotetta ei tarvitse ostaa etukäteen, eikä rokottaminen edellytä lääkärin vastaanottoa ennen tai jälkeen. Rokotuksen hinta on noin 50 euroa ja sen voi maksaa joko käteisellä tai kortilla, kertoo Keski-Pohjanmaan Hoitopalvelu Oy:n toimitusjohtaja Reijo Niemelä.

Punkit aktivoituvat, kun vuorokauden keskilämpötila ylittää + 5 astetta. Puutiaisaivotulehduksen virustartunnan voi saada sekä punkin puremasta että maidosta, mikäli vuohet ja lehmät ovat saaneet tartunnan ja maitoa ei ole pastöroitu.

Punkit voivat levittää sekä viruksen (TBE) aiheuttamaa puutiaisaivotulehdusta että borrelioosia. Puutiaisaivotulehdusta vastaan voidaan suojautua rokotuksella, mutta borrelioosia vastaan rokotetta ei ole.

Punkit eivät enää vain rannikkoseudun riesa

Puutiaisaivokuumetta esiintyy Ahvenanmaan lisäksi yksittäistapauksina myös muualla Suomessa: Turun saaristossa, Etelä-Karjalassa, Kokkolassa sekä Kuopion ja Varkauden seudulla. Suomen länsirannikko on myös kohonneen riskin aluetta. TBE-virusta kantavia puutiaisia esiintyy lisäksi Ruotsin kaakkoisrannikolla ja Baltian maissa sekä lisäksi monin paikoin Keski-Euroopasta Venäjän kautta Kaukoitään ulottuvalla vyöhykkeellä.

Punkit elävät kosteissa ja varjoisissa paikoissa: seka- ja lehtimetsissä, metsänreunoilla, pensasniityillä ja ruohikoissa, mistä ne tarttuvat iholle tai vaatteisiin. Enimmäkseen punkki vaanii saalistaan ruohonvarressa muutaman kymmenen sentin korkeudella maanpinnasta. Punkinpureman välttämiseksi suositellaan vaaleita, pitkähihaisia ja pitkälahkeisia vaatteita. Punkkitarkastus on hyvä tehdä päivittäin, jos oleilee riskialueilla.

- Niiden, jotka liikkuvat luonnossa riskialueilla tulisi harkita rokotteen ottamista: esim. suunnistajat, purjehtijat, jalkapalloilijat, marjastajat jne. sanoo lääkäri Jukka Vakkila Rokotepalvelu Oy:stä.

Virossa korkea puutiaisaivotulehduksen riski

Euroopassa TBE-virusta kantavia punkkeja tavataan laajoilla alueilla; riskialueeseen kuuluvat Itävalta, Sveitsi, Etelä-Saksa, Tukholman saaristo ja Tšekki. Vaikka tilastojen mukaan esimerkiksi Pohjois-Virossa tartunnan saaneiden määrä on suurempi kuin muilla alueilla, ei Virossa voida enää erottaa selvästi korkeamman tai matalamman puutiaisaivotulehduksen riskin alueita. Euroopan mittakaavan mukaan Viron alueella on kokonaisuutena erittäin korkea puutiaisaivotulehduksen riski. Vuosittain sairastuneita on noin 200.

Puutiaisaivokuume etenee kahdessa vaiheessa

Puutiaisaivotulehduksen eteneminen on kaksivaiheinen. TBE-virustartunnan saaneelle kehittyy 1-2 viikon kuluttua flunssan kaltaisia oireita kuten lievää kuumetta, päänsärkyä ja nivelsärkyä. Vaivat kestävät viikon verran, jonka jälkeen useimmat paranevat ja saavat elinikäisen immuniteetin.

Noin kolmannekselle tartunnan saaneista virus tunkeutuu aivoihin ja aivokalvoihin. Heille kehittyy noin viikon kuluessa uudet oireet kuten korkea kuume, päänsärky, niskan jäykkyys, pahoinvointi ja yleiskunnon heikkeneminen. He tarvitsevat välitöntä sairaalahoitoa.

Parantavaa lääkettä puutiaisaivotulehdukseen ei ole olemassa, vaan taudin hoito on oireenmukaista hoitoa. Kuolleisuus on alle 0,5 %, mutta noin 40 % sairastuneista saa pysyviä vaurioita kuten muisti- ja tasapainohäiriöitä, päänsärkyä, kuulon heikkenemistä, keskittymisvaikeuksia tai halvauksia. Aikuiset saavat usein vakavampia oireita kuin lapset.

Ketkä tarvitsevat rokotetta

Ennaltaehkäisevä rokotushoito tulisi aloittaa mahdollisimman pian, jos oleskelee TBE-riskialueilla. Rokotetta suositellaan yleensä niille seitsemän vuotta täyttäneille, jotka altistuvat puutiaisaivotulehdusvirukselle liikkuessaan luonnossa taudin endeemisillä alueilla. Rokote voidaan antaa kuitenkin nuoremmillekin lapsille yhdestä ikävuodesta eteenpäin. Rokote siedetään yleensä hyvin.

Jukka Vakkila, vastaava lääkäri, Suomen Rokotepalvelu
Puhelin: 045 113 7898