QlikView toi Itellalle kokonaisvaltaisen BI:n osaraporttien tilalle

Kansainvälisessä Itella-konsernissa kaivattiin BI-järjestelmältä parempaa suorituskykyä ja sovellusten kehityspolun nopeutta. QlikView tarjoaa Itellalle kaivatun Dashboard-työkalun sekä syvempiä analyyseja nopeasti ja helposti.

23.01.2013 QlikTech, (NASDAQ: QLIK) johtavan Business Discoveryn, eli käyttäjälähtöisen Business Intelligencen (BI) toimittaja toimittaa Itellalle kokonaisvaltaisen BI:n osaraporttien tilalle. Itella käyttää QlikView´n Business Intelligenceä pääasiassa myynnin, talouden ja tuotannon analysointiin. Itellan käytössä on reilu sata QlikView-dokumenttia ja lisää kehitetään jatkuvasti.

Itella on palveluyritys, joka on erikoistunut asiakkaittensa tärkeiden tieto- ja tuotevirtojen hallintaan. Konsernissa on kolme liiketoimintaryhmää: Itella Viestinvälitys, Itella Informaatio ja Itella Logistiikka. Eri liiketoiminnoilta alkoi nousta uudenlaisia liiketoimintaohjaukseen liittyviä tarpeita vuonna 2009. Alettiin kaivata laajempaa analysointia yksittäisten raporttien ajamisen sijaan. Myös mittareiden yhdistäminen sekä syvempi analyysi olivat tarpeiden listalla.

– Keskeiset kriteerit uuden järjestelmän valinnalle olivat kyky esittää dashboardia ja tuottaa syvällisempää analyysia. Järjestelmältä vaadittiin myös hyvää suorituskykyä. Tietomassamme ovat melko suuria. SAP:n kirjanpidossa on vuosikohtaisesti 130 miljoonaa riviä, konsernin järjestelmän faktataulussa 240 miljoonaa riviä ja tuotannollisissa kannoissa rivimäärät ovat vielä suurempia. Silti pystymme esittämään koko konsolidointimateriaalin yhdessä QlikView dokumentissa ja SAP-kirjanpidon toisessa, kertoo Timo Villa Itellan Business Intelligence Solution Manager.

Laadukkaampaa analyysia

Käytännön esimerkkeinä laadukkaammasta analyysista Villa mainitsee virheiden löytämisen ja sen myötä aineiston materiaalin parantumisen. Tyypillinen esimerkki ovat tiliöntivirheet. Jos lasku on kirjattu väärälle kustannuspaikalle, jaksotettu väärin tai jäänyt kokonaan laskuttamatta, löytyy virhe nopeasti ja helposti.

QlikView´n avulla päästään myös sellaiseen tietoon käsiksi, mitä ei olisi osattu muuten etsiä. Esimerkiksi avointen saatavien ratkaisuista voi löytyä vanhoja saatavia, jotka eivät nousisi muuten esiin lainkaan. Monessa yrityksessä laadun lisäksi analyysin nopeus on tärkeää. Muun muassa valuuttakurssien päivittyminen helpottuu, kun QlikView lähettää hälytyksen, mikäli valuuttakurssien toimittaja ei ole lähettänyt niitä. Näin saadaan vähennettyä ennen manuaalisesti tehtyä rutiinitarkistustyötä.

– Itellan kaltaisessa suuressa kansainvälisessä konsernissa eri käyttäjäryhmien huomioiminen on erittäin tärkeää. QlikView mahdollistaa sekä yleiskuvan saamisen liiketoiminnasta että alimman tason tietojen syvällisen analysoinnin samassa näkymässä erittäin nopeilla vasteajoilla. Yksinkertaisuus ja käytön helppous ovat exceleihin ja erilaisiin staattisiin raportteihin tottuneille käyttäjille monipuolisuuden ja nopeuden ohella tärkeä asia, ja tähän me uskomme tarjoavamme markkinoiden parhaan ratkaisun, summaa QlikTech Finlandin maajohtaja Jarmo Rajala.

QlikTech Finland Oy
maajohtaja Jarmo Rajala
puh. 040-530 0384
jarmo.rajala@qlikview.com

QlikTech

QlikTech tarjoaa uuden sukupolven liiketoimintatiedon hallintaratkaisuja, joilla organisaatiot voivat tehdä päätöksiä paremmin ja nopeammin. Yhtiön tehokas ja helppokäyttöinen ratkaisu yhdistää perinteiset BI-ratkaisut ja erilliset toimistosovellukset. QlikView Business Discovery -alustalla analyysi ei enää vie kuukausia tai vuosia, vaan käyttäjä pystyy itse analysoimaan eri lähteistä koottua dataa rajattomasti sillä hetkellä, kun hän sitä tarvitsee. QlikTechin assosiatiiviseen muistiteknologian avulla käyttäjät voivat tutkia tietoja Google-hakujen tapaan, eikä tieto ole kahlittu tietylle ennalta määrättyjen kysymysten reitille.

QlikView Business Discovery toimii olemassa olevien BI-sovellusten kanssa, tarjoten niihin paljon uusia ominaisuuksia. Ketkä tahansa yksittäisistä käyttäjistä globaaleihin yhtiöihin voivat käyttää ohjelmistoa toimitiloissa, pilvi-teknologialla, kannettavalla tietokoneella tai muulla kannettavalla päätelaitteella.

Qliktechin pääkonttori sijaitsee Radnorissa, Yhdysvaltojen Pennsylvaniassa ja yhtiön toimipisteet yli 100 maassa palvelevat yli 26 000 asiakasta.