Rinnakkaislääkkeiden kappalemääräinen markkina kasvaa maltillisesti

Rinnakkaislääkkeiden kappalemääräinen markkina kasvaa maltillisesti

Rinnakkaislääkemarkkina kasvoi kappalemääräisesti mitattuna viisi prosenttia vuonna 2006. Sen sijaan euromääräisesti mitattuna geneerinen markkina oli vuonna 2006 yhdentoista prosentin laskussa edellisvuoteen verrattuna. Tasainen kappalemääräinen kasvu johtuu toimivasta peruskorvattavien lääkkeiden vaihtojärjestelmästä, mutta lääkkeiden hintakilpailu estää rinnakkaislääkemarkkinan arvon kasvua.

Rinnakkaislääketeollisuus ry:n toiminnanjohtaja Jaana Meklinin mukaan lääkevaihto toimii erittäin hyvin peruskorvattavien lääkkeiden osalta.

- Tämän sektorin kasvu on kappalemäärällisesti mitattuna tasaisen maltillista. Kasvun syynä on potilaiden myönteinen suhtautuminen lääkevaihtoon erityisesti silloin, kun siitä on henkilökohtaista taloudellista hyötyä.

Sen sijaan lääkevaihto ei toimi edelleenkään ylemmän korvausluokan lääkkeissä. Volyymit eivät ole kasvaneet eikä markkinatilanne ole parantunut. Myöskään kunnollista hintakilpailua ei ole toistaiseksi syntynyt.

- Hintoja ei kannata laskea mikäli hintojen lasku ei johda määrälliseen kasvuun. Markkinan täytyy olla houkutteleva, jotta edullisempia rinnakkaislääkkeitä kannattaa tuoda myyntiin patenttien umpeuduttua.

Toimiva lääkevaihto myös ylemmissä korvausluokissa edellyttää lääkkeenmääräämiskäytäntöjen muuttamista. Viranomaisten tulisi ylläpitää edullisten peruslääkkeiden käyttöä esimerkiksi hoitosuosituksilla, sanoo Meklin.

Mika Käyhkö jatkaa Rinnakkaislääketeollisuus ry:n puheenjohtajana

Rinnakkaislääketeollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajana jatkaa edelleen yhdistyksen perustamisesta saakka puheenjohtajana toiminut Mika Käyhkö Ratiopharmilta. Hän linjaa yhdistyksen tärkeimmäksi tavoitteeksi rinnakkaislääkkeiden käytön yleistymiseen kannustavan toimintaympäristön rakentamisen.

- Geneerisen teollisuuden tulevaisuuden toimintaedellytyksistä tulee pitää huolta.

Yhdistyksen varapuheenjohtajaksi valittiin Kaj Molin (Actavis). Rinnakkaislääketeollisuus ry:n työvaliokunnan jäsenet vuonna 2007 ovat puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi Max Hellström (Sandoz) ja Anne Leinonen (Merck NM).

Rinnakkaislääketeollisuus ry:n toiminnanjohtaja
Jaana Meklin
gsm: +358 400 741 686
jaana.meklin@rinnakkaislaaketeollisuus.fi

Rinnakkaislääketeollisuus ry:n puheenjohtaja
Mika Käyhkö
puh: +358 20 180 5960
gsm: +358 40 747 4787
mika.kayhko@ratiopharm.fi

Rinnakkaislääketeollisuus ry: Actavis, Alternova, Copyfarm, Ivax, Merck NM, Nordic Drugs, Ratiopharm, Sabora Pharma sekä Sandoz.

Tämän tiedon välitti Observer Tiedotepalvelu, http://www.observer.fi